H4-es foncsor beszerelése

Biztos sokunknak eszébe jutott már milyen jó lenne, ha a hagyományos izzó helyett halogén izzó lenne a reflektorunkban. Van aki belebarkácsolja a sima foncsorba a halogén izzót, ami nem egyszerû és nem is úgy mûködik, ahogyan kellene. Ugyanis más az izzó foglalata és más az üvege is. A halogén fényszóró üvegében a H4 felirat van:

H4 foncsor

Amiért nem jó a sima foncsorba a H4 izzó:

Miért nem illik bele?

A baloldali a sima foncsor még a keretében, a jobb oldali a H4-es:

Normál és H4-es foncsor

A boltokban lehet kapni  ETZ-hez való foncsort, de aki olcsóbban szeretné megcsinálni, annak még lehetõsége van Trabant foncsort belerakni, ami teljesen jó az ETZ lámpafejbe, annyi különbséggel, hogy kb 1,5 cm-t kilóg a keretbõl elõre:

1,5 centi kilóg

Viszont nagy elõnye, hogy bontókban olcsón hozzájuthatunk. A cikkben szereplõ foncsor is Trabanté volt. Ha beszereztük az új foncsorunkat, akkor nincs más dolgunk, mint kicserélni. Ehhez kivesszük a lámpafejbõl a foncsort. Most következik egy lényeges dolog. A foncsort a keretben 4 db rugós drót tartja. Figyeljük meg jól, hogy miként állnak bent, mert ha nem jegyezzük meg és elforgatjuk, elég sokat szenvedhetünk vele. Nagyon könnyû kivenni õket csak meg kell nyomni az ujjunkkal lefelé majd kihajtani a lámpa közepe felé.

Rugós drótok körben

Igy néznek ki:

A drót

A H4-es foncsor behelyezésénél figyeljünk arra, hogy ne legyen elfordulva a keretben, a keret alja az egyedüli támpontunk hiszen ott van a felerõsitésére kialakitott fülecske. Ehhez nézzük be, hogy jól álljon a foncsor. A sima foncsorhoz képest a helyzetjelzõ nem a középvonalban hanem egy kicsit odébb van. Ha visszahelyeztük a 4 rugós drótot (már az új H4 foncsorral a keretben) készen is vagyunk. Már csak visszarakjuk a lámpafejbe a foncsort, természetesen a vezetékeket visszakötve és jöhet a próba.


Szerintem megéri a csere, mert jóval hatékonyabban világit a halogén izzó. Jó munkát kivánok!

Hevizms (Zsakfos)
www.mzclubhungary.com
2009.10.18.



 

PéterMZ kiegészítése a cikkhez
 

Szeretnék mutatni egy kis alakítást annak érdekében ha valaki H4-es foncsort szeretne használni, de az a bizonyos ”magas” üveges foncsora van és ha simán betesszük a krómozott keretbe akkor a foncsor kiáll olyan 12mm-t. Én is vettem egy ilyen foncsort mert szinte új és tetszett, hogy nagyon fényes és jól fog világítani, viszont nem örültem neki, hogy magas üveges, nekem az nem tetszett. Aztán kitaláltam, hogyan lehetne megcsinálni azt, hogy ne álljon annyira ki a foncsor.


Ilyen a "magas" foncsor: (azt hiszem trabanté volt)
 


 
 
 Egy ilyen karikát hajtottam pontosan kör alakra, a foncsor átmérõjének méretére. 170mm a belsõ átmérõ, 6mm átmérõjû gömbvasból hajtottam majd a két végét össze is hegesztettem.


 
 A karikát ráhúztam a kilógó üvegrészre. A foncsor és a karika közé még tettem azbesztzsinórt is a víz ellen. De ez a képen nincs rajta. Nekem így sokkal jobban tetszik. A gyári, nem kiálló foncsornál így már csak kb. 2-3 mm-el áll ki de az elviselhetõ. :)




 
Itt egy kép a rögzítõ rugókról:


Ami középen van az 3db gyári, nekem abból a gyári foncsort 5db rögzítette. 3 gyárit felhasználtam és hajtottam még 3-at (a bal oldaliak) amik ellenkezõ hajtásúak mert így tudtam csak megoldani a rögzítést. A 3 középsõ és a 3 bal rögzítõt használtam fel. A jobb oldali 2-t bicikli küllõbõl hajtottam, csak az a baj, hogy egy picit vastagabb az anyaga és a foncsornak meg van 3db füle - így 1 fülbe 2 ilyen rugalmas rögzítõ van, csak ha küllõbõl csináltam a 2db-ot, nem fért el. A karika hajtását én egy raklapemelõ „béka” kerekén végeztem el. A kerék itthon volt, nem úgy szereltem  ki:) Pont 170mm átmérõjûre kopott le a gumi rajta. Amúgy végezhetõ kisebb átmérõjû akármin is az anyag rugalmassága miatt úgyis nagyobb lesz még. Aztán mikor megvolt a hajtás ami ugye nagy volt még, akkor satuba mindig pár cm-enként még hajtottam rajta, aztán mindig odapróbáltam a foncsorhoz, hogy passzoljon az ív. El lehet játszani a hajtással egy félórát is, de legalább pontos lesz. A foncsoron ne próbáljon senki hajtogatni,  mert összetörhet. Esetleg ha valakinek van 6mm átmérõjû aluminiuma akkor azzal sokkal egyszerûbb. Igaz azt összehegeszteni nem egyszerû akinek nincs olyan hegesztõje, mert ha nincs összehegesztve akkor meg kitágul a karika és akkor nem ér semmit. Mondjuk acél esetében ha túl van hajtva a karika és visszaengedve a végei pont összeérnek, akkor nem kell hegeszteni ha nincs rá lehetõség, mert úgyis megtartja az alakját.

Így néz ki a foncsor rögzítése:


Tulajdonképpen a gyári megoldás csak készítettem róla képeket.
 Azért hajtottam ellenkezõ irányba is drótokat, mert így könnyen be tudtam tenni a helyükre. A gyáriak csak az egyik irányba vannak betéve. Amikor a másik irányba is a gyáriakat akartam betenni nem tudtam rendesen beforditani a helyére, így ezért hajtottam ellenkezõ kanyarítású drótokat. Azokat hajtottam amelyikek olyan barnás színûek a hajtásoknál. Igazából az nem is acéldrót hanem réz, de rugalmas és kemény - így az is jó volt, meg az átmérõje is ugyanaz mint a gyárinak. Amúgy lehet elég lenne 3 gyári rugós tartó is de én biztosra mentem. :)
 
Nekem TS150-em van és így néz ki amikor készen van. Alig lóg ki:
 

PéterMZ
www.mzclubhungary.com
2010.01.16.
 
Szóljon hozzá!

Hozzászólások  
0 # Ramm 2010-06-08 02:14
Sziasztok! Tekercset nem kell cserélni a halogénesítéshe z? Nekem Simsonnál az volt hogy egy halogén izzó nem sokat dobott rajta, a világítás-teker cset is cserélni kellett hozzá.. ETZ-nél elég csak izzót (+foncsort) cserélni?
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Owerlord 2010-02-20 06:38
Hali! Átépítettem az én TS lámpicskumat is.Lett plazmával kivágatva kettõ alumínium karika a kiemeléshez.Egy et raktam csak bele ( 3mm) , így nekem már tetszik és jók még a gyári leszorítók is hozzá.Ha kell valakinek a tartalék karikám sikítson.

üdv
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Owerlord 2010-01-24 15:17
6 mm :D okéés :-)
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Owerlord 2010-01-24 15:16
Köracél átmérõjét megtudod mérni? :-)
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Owerlord 2010-01-23 08:05
köszike az infót :-)
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Péter mz 2010-01-22 14:12
jaés azthiszem 800 ft körül volt,majd vennem kell mégegyet,mert pluszba nincs nálam,csak a régi égõt hordom azóta is mert bennmaradt a lámpafejbe .De azt nemtudnám beletenni ugyse ha kiég a h4.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Péter mz 2010-01-22 14:10
én szombathelyen vettem motoros/bicikli s boltban.Mondtam hogy 6v 35/35w os h4 es égõt kérek.De lehet hs1 nek hivják,ebben most nem vagyok biztos,én h4 nek kértem,nagyjábó l tudták mit szertnék,mondta m hogy ugyanugy néz ki mint a mai kocsikban a h4 csak ez 6 v os.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Owerlord 2010-01-21 16:50
Hol lehet kapni 6V-os H4-es izzót? :-)
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # RR_ZOZY 2010-01-20 13:00
így igaz ;-) Rengetegen hívják gömbvasnak. Amire algériás vagyok az inkább a heGGesztés....í gy két gével :-))
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Péter mz 2010-01-20 10:13
igazad van,nálunk gömbvasnak hivják,de amit te mondasz az a pontos neve,de aki megcsinálja ugyis tudja mi az:-)
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # revlimit 2010-01-20 09:23
Én már megtettem pár utat sötétben a H4 ETZ foncsorral a kis TS-ben és sokkal jobb, mint a gyári. Konkrétan lehet vele látni éjszaka is, a távolságija nagyon jó, a tompított is jobb, mint a régi. De ez a foncsor kialakítása miatt is van.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # RR_ZOZY 2010-01-19 13:21
Jó a cikk és a kiegészítés csak egy dolog ütötte meg a fülemet illetve a szememet: a "gömbvas&q uot; megnevezés..... mert az valójában köracél :-)
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # döme 2010-01-17 12:50
SZIASZTOK HOGYAN LEHET KITAKARÍTANI A ROZSDÁS BENZIN TANKOT??? KÖSZI DÖME
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # juragy 2010-01-16 08:17
én 1500 forintér vetem az új lámpa foncsort egyébként a MAV is ezt használja jó a leírás minden így van a valóságban is
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # leberbali 2009-10-22 07:36
Ja a méh telepen a kcsg engem is lehúzott egy ezresre két trabi lámpáért, meg mondta mellé, hogy úgy menjek ki, hogy ne lássanak az irodából. De én voltam a hülye, mert volt nálam ezer pénz, meg kellett a lámpa a kocsiba.
A ts-es beírásom véletlenül se a cikk bírálata, de hátha segít. Trophynál meg egész más a helyzet. Kis Trophynak ha jól tudom simson lámpája van, a nagyot meg nem ismerem, így ezeknél egész más a megoldás.
Maga a cikk tényleg nagyon szemléletes a legapróbb részletekig belemenõ írás. A mûanyag átalakító meg tényleg hülyeség, bele lehet így rakni a H4-et a bilux foncsorba, de nem lesz több fénye, mint korábban.
De maga a foncsorcsere ugyanúgy mûködik TSnél is, csak a nagy bili lámpafej miatt furcsán áll, kiáll belõle a trabié.
A 6V amiatt, mert TS-nél ha megszakadok (én, vagy a dinamó) akkor se lesz a 6V-ból 12, ráácsolni etz generátort meg nincs kedvem.
Ugyanakkor konkrét tapasztalatokka l még nem szolgálhatok mert egy métert nem mentem még a motorral új fényszóróval
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
-1 # zsakfos 2009-10-21 11:15
Ja bocs látom odairták az árát az átalakitónak 300 ft volt annó!
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # zsakfos 2009-10-21 11:08
Nos!Látom érkezett pár hozzászólás.
Kis kiegészités a cikkhez.
Én ezt Etz lámpára irtam,ami szerintem ki is van hangsúlyozva.Fo galmam sincs Ts vagy Trophy lámpába lehet-e cserélmi foncsort.Másik dolog ami nem állja meg a helyét.Hiába csináltak élelmes kisiparosok átalakitót sima izzó és H4 közé,saját magát csapja be az aki beteszi.Ugyanis nem hiába van ráirva a H4 foncsorra hogy H4.A sima foncsorba abszolút hülyén szórja fényt szerintem.Más a mintázata is H4 foncsornak.Arró l nem is beszélve hogy én pld 1000 ft-ért kaptam bontóban a Trabi foncsort amihez nem kell barkácsolni hogy belemenjen a H4 izzó és úgy szórja a fényt ahogy kell.Kiváncsi vagyok az átalakitó mennyibe került.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Qgli 2009-10-20 23:05
Lehet kapni regi tipusu foncsorba valo H4 izzot,
eleg csak azt kicserelni. Nekem 12 V-os van.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Adamo mester 2009-10-20 11:45
helo.
én annó az mz ts 125ösömbe vettem egy dacia izzót 6v h4 és 300 ftért kaptam hozzá egy müanyag atalákítót, ami végülis az eredeti foglalat masolata volt, beleraktam és normális helyen van minden, és azóta is mûködik.
ha meg simát akarok bele rakni csak kiveszem az átalakítót és kész. :-)
remélem segítettem. :-)
ja és egy sima simson, mz márkaboltban kaptam.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # nfefe 2009-10-19 14:08
Dodi!
Majd pár képet ha lehet készíts a mûveletrõl. Nekem is kellene majd a Trophyba...
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # leberbali 2009-10-19 12:24
TS-be belepróbáltam Trabiét, hát elég hülyén néz ki.
Azóta kaptam bele (állítólag skoda) foncsort, így csak annyira áll ki mint az eredeti.
Ja ha már TS, ugye 6V-os rendszer.
A boltban ahol a foncsort vettem kaptam 6V-os H4-es izzót.
Az eladó is furcsán nézett, hogy ilyen létezik.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Dénes 2009-10-19 04:21
Nekem is Trabantté van, meg is szerettem, mert menetközben is látom az üveg peremét, vagyis azt is ha ég a lámpa. Jó a cikk.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # geri 2009-10-18 15:10
ha valakinek kell van ilyen foncsorom eladó hibátlan állapotban összes cókmókjával együtt! de csak ha valakinek kell!
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Dodi 2009-10-18 14:31
Jó cikk Zsaky!
Én is kicserélem az öreg Troffancsba a télen.
Köszi!
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # zsakfos 2009-10-18 14:22
Annyi kiegészitést tennék hozzá,hogy az én lámpámban 4 rugós szoritó volt,de azóta mondta más hogy 5 van benne.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # Alfa 2009-10-18 11:29
Az enyém is kilóg így a foncsorból, de szerintem pont ez adja a szépségét, elõttem valaki a rugós drótok nélkül belecsinálta valami iszonyú ordenáré módon, nem lógott ki (és ezért bukdácsolt is benne), de így sokkal jobban tetszik.

Amúgy jó cikk, bár a halogénért a rendõr simán berendelhet a Mozaik utcába csak a vicc kedvéért :D
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
0 # JÖRF 2009-10-18 10:11
Szerintem megcsinálom én is:-)
Van trabi lámpám:D
Nagyon jó és részletes a leírás.
Válasz | Válasz idézettel | Idézet
Ez az oldal cookie-kat használ. Ha az oldalon böngészik, akkor elfogadja, hogy az oldal cookie-k segítségét vegye igénybe. Bizonyos szolgáltatások eléréséhez szükséges lehet, hogy bizonyos személyes adataidat megadja. Az "ELFOGADOM" gomb megnyomásával nyilatkozik róla, hogy az oldal alján elérhető "Tájékoztató a személyes adatok kezeléséről és és jogi nyilatkozat" részben leírtakat megismerte és elfogadja.
További információkért kattintson ide. Elfogadom