csabyka88 írta:Üdv!
Ha egy akksi tönkremegy, annak mik az előjelei (ha vannak)? Elképzelhető, hogy megvan benne a feszültség, és töltés is van, de közben mégis megáll alattam a motor?
Köszi!
Akksi ellenőrzése:
Tedd rá töltőre addig, míg 6V-os akksi esetén 7,2V, 12V-os akksi esetén 14,4V-ra nem emelkedik a feszültsége, és a töltőáram lecsökken 0,5 A alá.
A kapacitását (Ah) oszd el 20-al. Kapsz egy értéket, ami mondjuk egy 12Ah-s akksinál lesz 0,6 A. Ekkora árammal kell terhelni a teszthez. 6V-os akksinál jó lesz mondjuk egy 4W-os izzó. Kösd rá az akksira, és mérd a feszültséget. Szép lassan fog csökkenni. Addig kell rajta hagyni az izzót, amíg az akksi feszültsége 5,25 V-ra (12V-os akksinál 10,5V) nem csökken. Kiszámolod, hogy ez hány perc alatt történt meg. Legyen mondjuk 846 perc. Ezt megszorzod a kisütőárammal, ami ugye kb. 0,6A volt, és osztod 60-al, hogy Ah-t kapj. Így kijön mondjuk 8,46Ah. Jó közelítéssel megkapod az akkumulátorod jelenlegi kapacitását. Csak közelítő érték, annál megbízhatóbb, minél közelebb sikerült alakítanod a kisütő áram erősségét az akksi kapacitásának (Ah) huszad részéhez amperben kifejezve.
Amúgy, ha cellazárlatos az akksid, akkor simán csinál olyat, hogy frankón feltöltöd (hiszed, hogy feltöltötted) megvan benne a feszültség, amennyinek lennie kell, csak éppen 5-10 perc használat után letérdel mondjuk a névleges feszültségének a felére. Na, ilyenkor már áll is le a motor az első irányjelző+fék alkalmával.