Utángyártott léptetővillákról véleménye/tapasztalata van valakinek? Vagy eleve elítéljem őket?

nem a tű, hanem maga a súber.xxgabikaxx írta:Sziasztok!
Van egy etz 125-öm és nem egyszerű a helyzetem.Még tavaly zörgést hallottam a blokkból (legalább is én onnan) azt hittem hogy főtengely,szidtam is az eget.gyűjtöttem kis pénzt és felújítattam a főtengely és a 3 rajta lévő csapágyat is kicseréltem.Akkor nem múlt el a zörgés.Télen nem foglalkoztam vele,most tavasszal gondoltam egyet meg itt fórumokon is olvasgattam és azt hittem,hogy a gyűrűk zörögnek,megint gyűjtöttem kis pénzt és kompletten megfurattam.Új dugó,csapszeg,tűgörgő stb stb.A múlthéten összedobtam és mit hallok...?! ugyan az a zörgés ismét.A zörgést akkor lehet hallani mikor kicsit húzom a gázt neki,alapjáraton nem zörög.ha hozzáérek a gázkarhoz akkor egyből csörög.Olvastam,hogy a súbertűvel is lehet gond,azt is vettem és kicseréltem,úgy sem jó.Az a gyanúm,hogy a karburátorban zöröghet valami. Kérlek segítsetek. Előre is köszönöm.
kiszsebi írta:Hujber!
De lehet gond az is, hogy nem megfelelő a préstáv, azaz a dugattyú teteje és a hengerfej közötti rés. Könyvben benne van a megfelelő méret...
Ha nincs mérő órád vagy valami pontos eszköz a mérésre akkor fogod leveszed a jobb deknit megjelölöd hogy hol van most az alaplap majd 2 csavart fellazítod és a forgás iránnyal megeggyezőleg elfordítod egy picit (jobbra). Ha van órád akkor 2,5mm -3,5mm között jó a gyuszid. Személyszerint én utolsóra úgy állítottam be hogy csavarhúzó a zsebbe dekni lent és gyerünk ki az útra állítottam egy picit jobb akkor még egy picit akkor már rosszabb és így szépen kisakkoztam hogy mikor jó. Az első jelölés egyébként azért kell hogy tudd honnan indultál viszonyítási alap. Kb 20 km alatt belőttem mi a jó :d .Hujber írta:nova001155 írta: Nagy előgyuszi szerintem.
Olyan mintha kalapáccsal ütnék a hengerfejet belülről? Ha igen akkor nagy az előgyuszid.
Igen, pontosan, de csak magas fordulatnál, köszönöm a segítséget! Hogy tudnám meggyógyítani?
Én is erre tippeltem, úgyhogy nagyon büszke vagyok most magamra.
nova001155 írta:Nagy előgyuszi szerintem.Hujber írta:Sziasztok!
Ismételten a segítségetekre van szükségem. MIkor 1-2ben tovább húzom, mint kellene, magasabb fordulatszámnál kicsit kalapálós hangot ad, mitől van ez?
Olyan mintha kalapáccsal ütnék a hengerfejet belülről? Ha igen akkor nagy az előgyuszid.
Nagy előgyuszi szerintem.Hujber írta:Sziasztok!
Ismételten a segítségetekre van szükségem. MIkor 1-2ben tovább húzom, mint kellene, magasabb fordulatszámnál kicsit kalapálós hangot ad, mitől van ez?
a válasz egyértelműen igen: felmelegszik az olaj, párologni fog, büdös lesz stb.csoka írta:Most akkor történik valami az olajban főzés közben,vagy nem?
Ha lehet ne egyetemista szinten válaszoljatok,hanem érthetően.Pl.:nem,vagy igen
Nem inni kell a higanyt és a benzolt, de hogy már kb az alura is méregengedély kell, be kell látni, hogy erőteljes túlzás van a féljünk mindentől kampányban. Egyébként a liofilizálás csak példa volt, de tudtommal a fagyasztva szárítás spontán módon is végbe megy, kisebb hatásfokkal vákuum nélkül (pl a télen kint megfagyott mégis megszáradó ruhák stb). Egyébként mi Aranyklorid oldatot liofilizáltunk és van új gép mindenféle Nitrogén és hasonlók nélkül ismolcsaba írta:liofilizálás: A liofilizálás – más néven fagyasztva szárítás – az oldószer mentesítésnek egy
speciális formája. Három fő lépése van: a fagyasztás, az elsődleges- és másodlagos szárítás.
Először a mintát szárazjéggel (-78,5 °C) esetleg cseppfolyós nitrogénnel (-195,8 °C)
hármaspontja alá kell hűteni. Ezt követi az első szárítási lépés melynek során a nyomást igen
alacsonyan tartják (rendszerint néhány millibar), és a rendszerrel csupán annyi hőt közölnek,
ami az oldószer (legfőképp víz) szublimációját fedezi. A második szárítási lépésben a
maradék oldószert eliminálják. A procedúra végére liofilizál minta víztartalma jelentősen (1-4
% alá) csökken.
Másrészt: A Higany, Benzol, és egyéb sok-sok vegyület sajnos igenis veszélyes, csak nem mindegy milyen mennyiségben, és környezetben dolgozik velük az ember. Vegyiparban dolgozom, és már többször aláírtam a papírt, mely szerint tudomásul veszem, hogy rákkeltő anyagokkal dolgozom. Sajnos azt is tapasztaltam, hogy a kollégáim egy része nem éli meg a nyugdíjazás időpontját, ill. rokkantnyugdíjas lesz.
Valóban túllehet élni a háborút, és a vegyipart is. Kell egy kis szerencse az élethez!
Hát ez érdekes logika a higany-benzol és a trafóolaj között. A háború sem veszélyes, mert nagyapám simán túlélte.ambrusviktor írta:
...ELTE-s fizika kísérlet negyed óráig nyílt higannyal, a prof benne nyúlkál. SZTE Szerves kémia: benzollal dolgoztunk. stb. Egyik helyen sem használnak elszívót ezekhez. A prof pedig ott is van vagy 80 éves. Ez a nagyon rákkeltő és hasonlók azért egy kicsit el vannak ám nagyolva...egyébként pedig nem kell a gőzt beszívni, lehet elszívóval is dolgozni, vagy szellőztetni közben, de nem is kötelező ott ülni mellette végig.
Köszönöm a választ Mrdock, így fogok tenni még a héten. Közben elvittem az álló részt és a forgó részt is kiméretni (plusz még egy-egy tartalékot is). Annyi baja volt az eredetinek (álló rész) hogy belülről az egyik átkötő drót hozzáért a külső falhoz. Állítólag ez is okozhatta hogy nem volt töltés, de ez majd kiderül ha megreszeltem, összeraktam.MrDok írta:Üdv a fórumon!
Ha csak a főtengely végét kalapáltad szét, akkor reszeld meg hogy ne legyen válla amin billeg a forgórész. A vállat egy vonalzó (tolómérő) élével tudod megnézni, ráfekteted a kúpra, és látod hogy síkban van, vagy nem.
young boys írta:Azért Bambi Mester Csak Bambi Mester...Seclusion írta:
Bambival az a baj, hogy kva messze van tőlem...
...ELTE-s fizika kísérlet negyed óráig nyílt higannyal, a prof benne nyúlkál. SZTE Szerves kémia: benzollal dolgoztunk. stb. Egyik helyen sem használnak elszívót ezekhez. A prof pedig ott is van vagy 80 éves. Ez a nagyon rákkeltő és hasonlók azért egy kicsit el vannak ám nagyolva...egyébként pedig nem kell a gőzt beszívni, lehet elszívóval is dolgozni, vagy szellőztetni közben, de nem is kötelező ott ülni mellette végig.Atilla írta:Előre bocsájtom, nem vagyok szakember, de szerintem ez marhaság.
Először is egy adott cég által gyártott dugattyú pontos anyagösszetételéről nem tudni semmit.
Tehát nem tudni, hogy a kívánt cél eléréséhez milyen hőfokon meddig kell hőn tartani, hogyan kell visszahűteni, stb stb.
A nemesítés nem ilyen egyszerű feladat, mint ahogy azt leírod.
A kis részecskék-nagy részecskék meg elég jól hangzik. Szerintem a reve az amire gondolsz, ami valóban kemény viszont az az acélon van és amúgy sem jó, hanem inkább a hulladék része az öntésnek.![]()
A dugattyút meg amúgy is nyomásos öntéssel készítik, (Jobb helyeken hidegen) és nem igazán kell utánkezelni.
Pláne nem készre munkált állapotban.
Ez az egyik része.
A másik az, hogy a trafóolaj a kiemelten rákkeltő anyagok közé tartozik. Még bőrre kerülve is bőrrákot okozhat, nem hogy órákon át rotyogtatva egy fazékban.
A 10 fokos víz is párolog. Sőt a megfagyott is szublimál (ez a liofilizálás csak vákuumban gyorsítják). Nem megolvasztani kell az anyagot, mert az hirtelen és nagy energiaközlés vele, amire a rács szétesik. Gyakorlatilag energiát a környezettől állandóan kap. (mikroszkopikus szinten) A kérdés, hogy mennyit. Nyilván az "erősebb" rácsszerkezetű anyag ha lehet ilyet egyáltalán mondani a fémeknélcsoka írta:Bizonyára van közöttünk anyagismeretben jártas ember,az ő véleményére számítok.
Évekkel ez előtt olvastam valahol,hogy az új dugattyút trafóolajban főzni kell kb.fél óráig,és utána hagyni az olajjal együtt kihűlni.A magyarázat hozzá:amikor a nyers dugattyút kiöntik,az anyag kristályszerkezete úgy rendeződik,hogy a kis részecskék az anyag felületén vannak,a nagyobb részecskék az anyag mélyebb részén.A dugattyú megmunkálása során az anyag felületét leesztergálják,így a sűrűn elhelyezkedő részecskéket(ami ugye logikusan sokkal ellenállóbb,a mechanikai hatásokra).A főzés hatására a részecskék újra rendeződnek,így a kis részecskék helyezkednek el az anyag felületén,és kopásállóbb lesz az anyag.
A kérdés:elég nagy a forrásban lévő olaj hőmérséklete ehhez?Valóban átrendeződik az anyag szerkezete?
Az egyik szakmám hegesztő,sajnos nem sok ismeretem van az alu,és ötvözetei terén.A hegesztése nem egyszerű,mert az alu oxidja jelentősen magasabb hőmérsékleten olvad(2200celsius körül),mint az oxidmentes alu(700celsius körül).Ezért szükséges"folyósítószer"használata láng esetén,vagy védőgáz használata ív esetén(mert így a levegő oxigénjével nem érintkezik).Nagyából ennyit tudok az aluról.A 250-300celsius-os forrásban lévő olaj messze van a 700celsius-tól.
Azért Bambi Mester Csak Bambi Mester...Seclusion írta:
Bambival az a baj, hogy kva messze van tőlem...
Üdv a fórumon!Kosztya írta:Üdvözlök mindenkit, sziasztok!
Teljesen új vagyok, kb. két napja találtam meg ezt a fórumot, át is olvastam és már egy rakás érdekes dolgot másoltam ki, mentettem el belőle.
Nekem egy 1979-es TS-125-ös MZ-m van, és azért kerestem egy MZ-s fórumot mert segítséget szeretnék kérni. A hiba sajnos az én figyelmetlenségemből (balfaszságomból) adódott.
A nyár végén kivettem az eredeti blokkot a motorból, hogy felújítsam (újracsapágyazzam) a mostan esedékes műszakira. Ezt az ősszel még meg is csináltam (ezalatt az idő alatt a tartalék blokkom volt benne az MZ-ben). A tegnapi nap visszacseréltem az eredeti blokkot, összeraktam a motort. Beindítottam először kipufogó nélkül, indult is pöccre. Összeraktam teljesen, úgy is beindítottam. Kb. 30 másodperc után a gyújtás lámpa égni kezdett járó motornál, és azóta se tudom miért nincs töltés, de sajnos ez csak az egyik hiba.
Leellenőriztem a főtengely végi forgórészt is (gyújtás oldali term), és azt tapasztaltam, hogy van neki kb. 1 - 1.5 mm-es kilengése.
Sajnos ez keményen az én hülyeségemből származik, mivel amikor raktam össze, véletlenül nem a megfelelő kalapácsot használtam, a 3-4 ütésnél figyeltem föl rá, hogy mellényúltam. Hát ebből származhat e hiba, hogy a forgórész, a főtengelyvég deformálódása végett nem tud a helyére csúszni az ékpályán.
Arra lennék kíváncsi, hogy hogy hozható helyre ez a hiba anélkül, hogy újra szét kellene szedni a blokkot?
Elméletileg (szerintem) csak a főtengely legvége deformálódott egy kicsit, ez nem tud beülni rendesen a helyére és így ez nem engedi az ékpályán az egész forgórészt felülni rendesen a főtengelyre (ezért billenhet)
Az esetleg egy járható út, hogy megfestem a főtengelyvéget, visszateszem a forgórészt, majd leveszem, és ahol megkopik a festék ott elkezdem csiszolni, vagy reszelni?
Azért kérdem, mert nem akarok hülyeséget csinálni, legalábbis ennél is nagyobbat.
Vagy esetleg valami más megoldás?
Köszönöm előre is!
Holnap elviszem egyébként kiméretni az álló és a forgó részt is, megbizonyosodni arról nem ment-e ott is tönkre valami, hogy nincs töltés.
Seclusion írta:Úúúúúgy bizonyambrusviktor írta:Sok sikert hozzá! Jól érzem, hogy ebből teljes blokk generál lesz?Ha lúd, legyen kövér
Már majdnem minden megvan hozzá.
Sok sikert hozzá! Jól érzem, hogy ebből teljes blokk generál lesz?Seclusion írta:Nekem is kb annyi lenne... A kimérést az öreg meg csinálja, meg úgy is elmondom neki mi az óhaj, sóhaj.ambrusviktor írta:Én anno kb 200km ről vittem fel, és rendes volt tőle nagyon hogy aznap amíg ott voltam egyből meg is csinálta nekem. Ha már kiszeded a főtengelyt érdemes elvinni kiméretni, ez nem egy drága dolog, valamint mondom ha új kuplungot teszel, azzal nagyon vigyázz, mert mérethibás többnyire.A kuplungot meg elviszem neki (a régit is), aztán talán a méretre esztergálást is meg tudja csinálni. De legalább is remélem.
Nekem is kb annyi lenne... A kimérést az öreg meg csinálja, meg úgy is elmondom neki mi az óhaj, sóhaj.ambrusviktor írta:Én anno kb 200km ről vittem fel, és rendes volt tőle nagyon hogy aznap amíg ott voltam egyből meg is csinálta nekem. Ha már kiszeded a főtengelyt érdemes elvinni kiméretni, ez nem egy drága dolog, valamint mondom ha új kuplungot teszel, azzal nagyon vigyázz, mert mérethibás többnyire.
Én anno kb 200km ről vittem fel, és rendes volt tőle nagyon hogy aznap amíg ott voltam egyből meg is csinálta nekem. Ha már kiszeded a főtengelyt érdemes elvinni kiméretni, ez nem egy drága dolog, valamint mondom ha új kuplungot teszel, azzal nagyon vigyázz, mert mérethibás többnyire.Seclusion írta:Ezt csináltuk utoljára. Bambival az a baj, hogy kva messze van tőlem... Ezért nem viszek soha semmit hozzázsakfos írta:Aztán szoktak még széttörni porcelánbiztositékot és az abban lévő homokot olajjal keverve használni csiszolóanyagként.A legelső verzió, ami szerintem a végleges is lesz, hogy kikapom a főtengelyt, van egy bontott, elviszem egy öreg bácsihoz, akit nagyon dicsérnek a környéken. Ő felújítja, meg nézi, hogy a régi főtengő hajtókarja párosítható-e a bontottal, odaadom a kuplungot is neki, és szépen összerakja nekem. De akkor már teljes generál is lesz. Van motorszerelő haverom, ő saját magának csinálta anno a teljes generált 250-es ETZ-n, szóval lesz kitől tanulnom is
Egyelőre legalább is ez a helyzet. Mindenesetre köszönöm a tanácsokat, és a reagálásokat!
Ezt csináltuk utoljára. Bambival az a baj, hogy kva messze van tőlem... Ezért nem viszek soha semmit hozzázsakfos írta:Aztán szoktak még széttörni porcelánbiztositékot és az abban lévő homokot olajjal keverve használni csiszolóanyagként.
Kvarchomok+ olajvolt nálam a nyerő de csak óvatosan mert ha sokat találsz kiszedni akkor gáz van.Seclusion írta:Most én is ezen filózok. Te hogyan csiszoltad fel a főtengőt? Nekem az olaj (vagy zsír?) + kvarchomok párost mondták régen, ezzel próbáltuk is a régi agyat feltenni, de csak berúgás erejéig volt jó. A főtengőn látszik, hogy megforgott, de nem annyira, mint a kuplung agyon. Most nagyon filózok azon, hogy most cseréljek főtengelyt, vagy még várjak a nagy generállal, és a főtengő cserével. :Snova001155 írta:Szerintem mivel megforgott valamennyi akkor is lejön belőle azzal már bentebb kerül az agy forgás miatt valószínű sérülnek a kúpok is valamikor kevésbe valamikor meg nagyon ezért kell javítani. Nekem mikor megforgott akkor felcsiszoltam eldobtam a régi agyat jöhetett az új utángyártott az nem ment fel annyira mint a régi kihagytam a rugós alátétet és akkor pont jó volt feltudott eléggé menni és mégsem ért bele semmibe.
Most én is ezen filózok. Te hogyan csiszoltad fel a főtengőt? Nekem az olaj (vagy zsír?) + kvarchomok párost mondták régen, ezzel próbáltuk is a régi agyat feltenni, de csak berúgás erejéig volt jó. A főtengőn látszik, hogy megforgott, de nem annyira, mint a kuplung agyon. Most nagyon filózok azon, hogy most cseréljek főtengelyt, vagy még várjak a nagy generállal, és a főtengő cserével. :Snova001155 írta:Szerintem mivel megforgott valamennyi akkor is lejön belőle azzal már bentebb kerül az agy forgás miatt valószínű sérülnek a kúpok is valamikor kevésbe valamikor meg nagyon ezért kell javítani. Nekem mikor megforgott akkor felcsiszoltam eldobtam a régi agyat jöhetett az új utángyártott az nem ment fel annyira mint a régi kihagytam a rugós alátétet és akkor pont jó volt feltudott eléggé menni és mégsem ért bele semmibe.
Szerintem mivel megforgott valamennyi akkor is lejön belőle azzal már bentebb kerül az agy forgás miatt valószínű sérülnek a kúpok is valamikor kevésbe valamikor meg nagyon ezért kell javítani. Nekem mikor megforgott akkor felcsiszoltam eldobtam a régi agyat jöhetett az új utángyártott az nem ment fel annyira mint a régi kihagytam a rugós alátétet és akkor pont jó volt feltudott eléggé menni és mégsem ért bele semmibe.KILL3R etz írta:Az addig tiszta, de szerintem nem a rugós alátéten támaszkodik fel a kuplungagy... (Értelmét veszti a kúp) Vagy ha igen, ott már nagy gondok vannak...
Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég