popitty írta:zudori írta:Mindenek előtt, hogy tudjál mérni cseréld le a gyertyapapipát zavarszűrősre. 5 kiló ohmos
NGK LB05F, ez megfelelő, jó pipa.
Na végre egy lépés előre! Kicseréltem a pipát és megmértem. A dinamó rögtön első indításnál hidegen és magas fordulaton max. 6,95 V-ot ad és 6,15 V-nál kapcsol le. Az akku feszültsége 6,2 V. Azt is sikerült megállapítani, hogy a töltésjelző akkor kezd parázslani és csökkenni a töltés amikor a szénkefék nagyon felmelegednek. Ilyenkor a lekapcsolás értéke is megváltozik de a max. töltés nem.
Hát ezt tényleg szívás a köbön!!!
Ez zárlat lesz valószínűleg. Amikor bemelegszik és összeér, nő a terhelés, ezzel csökken a feszültség (a jelentősen nagyobb áramfelvételt a rendszer nem tudja ellátni), a kefék pedig a nagy átfolyó áram miatt melegednek.
Mivel nem tudjuk megállapítani, te mit érzékelsz "meleg kefének", az is lehet, csak a normális melegedésről van szó. Ez esetben hőtágulással szétkapcsoló tekercsszakadásra gondolnék az állórészben (szintén bemelegszik - szétkapcsol - csökken a mágneses tér - csökken a feszültség)
UI: még pár ötlet ami közben jutott eszembe
A töltésjelző egyik lába gyakorlatilag a gyújtáskapcsoló 15-re van kötve (igen, tudom, indexrelé, de ennek csak az indexvisszajelzéshez van köze), a másik pedig a szabályzón lévő D+/61 elosztóra.
Az hogy parázslik, azt jelenti, valamelyik oldal feszütsége annyira lecsökkent, hogy jelentős, az izzószálat már részben felfűtő áram folyik át. 3 lehetőség van:
- D+/61 nagyobb, 15 kisebb: a visszáramkapcsoló szétkapcsolt és az akkuba a gyújtáskapcsolón át próbál folyni az áram (elég ritka eset, de itt már minden megtörténhet)
- 15 nagyobb, D+/61 kisebb első eset: a dinamó feszültsége annyira lecsökkent hogy a gerjesztőáram az akku felől (is) érkezik, gyakorlatilag ugyanaz mint indításnál. Ilyenkor a szabályzórelé nyelve a DF-re zár.
- 15 nagyobb, D+/61 kisebb második eset: a D+ szénkefén át folyik áram a dinamóba, valamiféle dinamófeszültség-esés következtében (áramfejlesztő helyett kaptál egy elég gyengus elektromos motort a benzinmotor mellé)
Azt nem írtad, hogy a szabályzóellenállást cserélted-e. Ha csak a feszültségszabályzót, az nem elég, hiszen feltételezted hogy az ellenállástekercs megégett (tehát hibás). Anélkül pedig nincs rendes szabályzás relés szabályzóval (ld. video!!). De továbbra is erősen ajánlom az egész franc kidobását szabályzóstul tekercsestül és egy értelmes elektronikus szabályzó beépítését.
Az is kérdéses, bár gondolom írtad volna mert elég látványos, hogy a szénkefék jól illeszkednek-e a kommutátorra, szikráznak-e, a kommutátor érintkezői simák-e vagy sérültek (akár korábbi durva zárlat miatt olvadtak)
A két kefe közt mért feszültség is érdekelne, akkor is amikor jó, akkor is amikor már meleg!