Na kaptam privátban egy üzit, szóval írok a kipufogómról
Tehát a szokásos mese, de a "rosszul megy" helyett én azt untam meg, hogy folyton van valami folyása az utángyártottnak a könyöknél is, és a végén is. Tudjuk, ismerjük, fos. A véletlen folyamán jutottam hozzá olcsóér' egy szép krómozású utángyártott dobhoz, aminek a vége le volt vágva, és "házi" rezókezdemény volt ráépítve. A konfúzor igazából nem is létezett, nem tudom mitől várták hogy működjön, kb úgy volt behegesztve ahogy épp esett, tehát teljes csőd. De, az utángyártottnál még ezzel is jobban ment.
Na ezt építgettem kicsit át. Először is levágtam a ráheftelt részt, szépen elegyengettem flex csiszolókoronggal a végét (fontos, erre megy majd a hegesztés). Ezután beültem a gép elé, szocimotoros.hu-ról leszedtem a rezószámoló programot, és elkezdtem próbálgatni. A diffúzort meghagytam a gyárit, mert szép is és jó is. Az egyenes részt is meghagytam, mert az is. A könyök szintén. Ezeknek az adataival már el lehet indulni (tolómérő, centi stb, lemérni meg ilyenek. legfontosabb adat a könyök belső átmérője, ez mm-re legyen pontos legalább!), mivel csak a hátsó kúpot (a konfúzort) kell magunktól méretezni. Én túragépet akartam, ezért úgy döntöttem hosszú középrészt, és végrészt választok, így lett a hátsó kúp félkúpszöge 7 fok. Versenygépnek rövid középrész, meredek (12 fok körül) kúpszög, de ez a teljesítménycsúcsot 7500-8000 re tolja, ami utcai gépnél értelmetlen. Ebben a programban a forgattyúszög egy érdekes adat, nekem nem iskerült vele zöldágra vergődnöm, ezért 5500 as fordulat mellett olyat választottam, amivel a kész rezó visszaadja az eredeti (diffúzor és középrész) méreteit. A középrészből asszem 210 mm-t hagytam meg. Amúgy a végén kiderül hogy tökmind1 is mennyi ez a szám, mert jó lett. Általánosságban igaz, hogy a kipuff hosszának növelése az ideális fordulatot csökkenti, tehát "lejjebb hangolja" és viszont. Ezért célszerű minél többet meghagyni az egyenes részből. A végcső átmérője a könyök 0,7 szerese.
Na ezután kerestem vaslemezt, épp volt a műhelyben másfeles. Ha valaki csinálni akar, az 1 est javaslom, mert szenvedés. Szóval a progi a második oszlopban megadja a "lemezre előrajzolandó minta" méreteit, és az elkészítése is több mint jól le van írva. A lényeg ezután jön: fogom a kezemben a lemezt és meg se bírom hajlítani. Ezt kéne kúp alakba formálni... Megoldás: fogni köracélt, aminek az átmérője = a végcsőjével, a satut kicsit nagyobbra nyitni, odarakni és kalapáccsal verni. Úgy, hogy a köracél a kúpalkozó mentén feküdjön. Meg mindenféle más kreatív és brutális módokon. Kivágás: flex. undorító munka, ha van valami célszerszám az jobb, de senki ne álljon neki kézi fűrésszel.
Miután kúpba hajlott a vas, be lehet fogni a satuba hogy összenyomja a majdani varratot, és elkezdeni hegeszteni. Fontos. Védőruha, védőkesztyű, sisak. Én szabályosan leégtem (mint a napon) a végére, mert rosszul öltözködtem. Legjobb a láng (magasan), de sok szenvedéssel megcsináltam a "parasztos" házi trafóval is. Olyan is lett

Utána flex csiszoló a varratra, lyukak befoltozása, flex csiszoló stb amíg jó nem lesz. Nem szabad benne rést látni ha a végéből belenéztek. Aztán ezt meg kell ismételni a gyári kipufogóval is, rá kell tenni a kúpot. Utómunka elkellhet a kúp alapján és végén még hegesztés előtt. Nekem kellett, nem sikerült csontra jól behajlítani.
Ezután jöhet a végcső, ami ugye 0,7 D1 körüli, kisebb méretbeli ingadozásnál én nem vettem észre semmit. Nagyon kicsi ne legyen, az rosszat tesz a motor hőháztartásának (magyarul túlmelegedhet). Hossza az átmérőjének 10 szerese. Tipp: A teljesítményt nem rontja ha a végcső belelóg a kúpba, sőt. Viszont a hangját elég jól lenyomja, ami a házi hangtompító dolgát eléggé megkönnyíti. (lásd irodalom! nem én találtam ki). Maximum a kúp végéig lóghat! Nekem kb 2/3ig tart. Ezt is hegesztés, csiszolás, stb. A végcsövet célszerű kifúrkálni, mert itt csaltam hogy rövidebb legyen a cucc (a teljes hossz) ugyanis kb itt a 250 es etz vége, és még kell a hangtompító. Tehát ráhúztam a végcsőre. Ezt is leírom ha van igény, így is túl hosszú lett
Ja igen eredmények. Sok alapjárat, kihúzatás, állóhelyben nyüstölés után sincs benne SEMMI folyékony, a hangtompító betétben sem, a könyöknél sem, és a kúpokban sem. 5000 környékén nagyon határozott teljesítménycsúcs. Fél siker, mert a számolás stimmelt (5000re méretezve) viszont nyugodt növekedést akartam, nem vadállatot. Ezért is estem el, tudta a fene hogy olyan lesz mintha határozott gázt húznék neki, mindez 10 km/h-nál kapuból kifordulva... dehát ilyen lett. Talán a kúp 7 fok helyett ha 5 , akkor jobb. Viszont úgy nagyon hosszú, túllóg a motoron. Visszahajtani (mint egy robinál) nem akartam, szerintem randa. Pedig úgy lenne az igazi, hangtompítás és karakterisztika miatt is. Az alapjárat az aláírásomban szereplő video, 1200on még nagyon stabil (ez látszik), de 1000 alatt valamivel sem áll még le (de én azt nem szeretem, onnan már nem pörög fel olyan jól). Gyári karbi, megszakítós gyújtás. Az, hogy az utángyártottnál minden fordulaton jobb, teljesen nyilvánvaló

A digitális óra megjegyzi, szóval tudom: a rekordom 1 ben 47,5 km/h. Mivel az órát jól kalibráltam (mm-re kell a kerék kerületét beállítani és 10 körülfordulást mértem, szal pontos), a lánckerekeim gyáriak, a hátsó kerekem is, így ez kb 7500-8000 1/min. Szerintem tök felesleges ennél több, ezt is csak tesztelésnél használja az ember.
Kötelező szöveg: csak saját felelősségre, én nem vállalok bla bla bla
Irodalom: Wikipedia, Szocimotoros.hu, és innen az angol mz versenygép építés leírása