Elektronika topik - a pokol kapuja

Kérdések és megoldások MZ javításokkal kapcsolatban
Válasz küldése
Avatar
MrDok
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 2327
Csatlakozott: 2010.04.03. 23:39
MZ-d típusa: ETZ 250
Tartózkodási hely: Hőgyész
Kapcsolat:

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: MrDok »

sunbim írta:Puhák vagyunk Doki ! :lol: :mrgreen:
Bezony! De most bizonyítok! Köszi a segítséget fzooltan!
Tehát az emlegetett sorok gessztitől:
"Nekem meggyőződésem, hogy a hagyományos régi feszszabályzó helyesen beállítva tökéletes töltést tud biztosítani.

Visszáramkapcsoló (jobb oldali): A működésének lényege, hogy ha teljes gerjesztés mellett, a dinamó képes az akkumulátor üresjárati feszültségénél nagyobb feszültséget termelni, akkor kösse össze a dinamót az akkumulátorral. Ez akkumulátortól függően 6-6,4 V közt van valahol.

Ahogy tovább növekszik a motor fordulatszáma, és a feszültség eléri a 7,2 V környékét, akkor a feszültségszabályzó a dinamó gerjesztését csökkenti olyan módon, hogy a gerjesztőtekercs és az akkufeszültség közti fix kapcsolatot oldja, és a kettőt egy "szabályzó" ellenálláson keresztül köti össze. (ez az a tekercs, ami a gyújtásnál a szénkefék mellett van) Itt nem feltétlen kell elmenni 7,2V-ig, le lehet engedni 6,5-6,8 V környékére is a relé nyitását. Próbálgatni kell, hogy adott vezetési szokáshoz, és elektromos fogyasztó-használathoz mi válik be legjobban. Minél több fogyasztót használsz rendszeresen, és minél papásabban vezetsz, annál tovább lehet tartani a dinamót teljes gerjesztésen. Csak vigyázni kell, hogy ha sok fogyasztóhoz van állítva a töltés, akkor mindig használni kell a lámpákat, fogyasztókat.

Egész addig marad így, amíg a fordulatszám annyira meg nem növekszik, hogy ismét 7,2 V környékén lesz a töltőfeszültség. (ha egy picit magasabbra szalad ilyenkor, az nem a hét fő bűn egyike) Ekkor a feszszabályzó a gerjesztőtekercset testre zárja, és ekkor már csak az állórész maradó mágnesessége gerjeszti a forgórészt, így nem tud tovább növekedni a feszültség.

Nagy vonalakban, és egyszerűsítve így kellene, hogy működjön.

Ha ~6 és 7,2 V közti feszültséget mérsz az akkumulátor kapcsai közt, akárhogyis forgatod a motort, akkor sacc/k jó a töltésed. 7,5 V fölé azért jó, ha nem megy, mert akkor felforralja, tönkreteszi az akksit.

Kényes pont a visszáramkapcsoló beállítása. Ezt úgy szoktam beállítani, hogy megmérem az akksi feszültségét akkor, mikor semmi nincs rákötve. (pl. biztosítékok kiszedve)
Elindítom a motort, bekapcsolom a fényszórókat, és közepes fordulatszámról szép lassan engedem vissza a motor fordulatszámát. A feszültség szép lassan csökken, majd kicsit viszaemelkedik. Na, ez az a pillanat, mikor a visszáramkapcsoló leoldja a dinamót az akksiról. Addig kell heccelni (előfeszíteni a támasszal) a visszáramkapcsoló rugóját (miután a fémtisztára pucolt érintkezők közti hézagot 0,5 mm-re beállítottad) hogy az először mért akku üresjárati feszültségnél oldja a dinamót. Amikor már közel jársz a jó beállításhoz, a feszültség olyan kicsit emelkedik vissza, hogy a műszeren nem is látszik. Ekkor már magát a megszakítót szoktam figyelni, hogy mikor old.

Ha sokat jársz bekapcsolt fényszórókkal, akkor ne üresjárati feszültségből indulj ki, hanem a teljesen feltöltött akksival, álló motornál bekapcsolt fényszórókkal mérhető akkufeszültségből. Ha a kettő közt bont valahol a visszáramkapcsoló, akkor lesz jó a töltésed kis fordulatszámok környékén.

Meg kellene mérned, hogy merre jár a feszültség, amikor bekapcsolt irányjelzővel butul a motorod. Okozhatja például az, hogy a feszszab bal oldali (három állású) kapcsolója túl korán veszi el a gerjesztést az állórésztől. Ennél az kapcsolónál az érintkezők kifényesítése után, 0,4 mm-re állítsd a hézagot, és figyeld, hogy mit csinál. Kis fordulaton a külső érintkezőnek kell feküdnie, közepes fordulaton középre áll, majd magas fordulaton a belső érintkezőt kell érintenie.

Ha már akkor butul a motorod, és kóvályog a feszültség, mikor az érintkező középre áll, akkor a szabályzótekercset kezd el nézegetni. Ennek, ha jól emlékszem, 0,4 ohm környékén kellene lennie az ellenállásának. (ha rosszul írom, javítsatok ki légyszi) Lehet menetzárlatos, és testzárlatos is. Nálam pl. legutóbb lepizlett róla a szigetelés, és mikor ezen keresztül ment volna a villany, akkor megszűnt a töltés, és merült az akksi. (meg füstölt az ellenállás... ;-) "
Aki nem ért az MZ szereléshez, az inkább csináljon olyan dolgot helyette amihez ért!
Ha mégis meg akarja tanulni, akkor kezdje evvel: Szervizfilm
Idom és szerszámok
Avatar
sunbim
operatőr
operatőr
Hozzászólások: 3099
Csatlakozott: 2008.12.01. 23:25
MZ-d típusa: ETZ250e Deluxe
Tartózkodási hely: Dunavarsány

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: sunbim »

Puhák vagyunk Doki ! :lol: :mrgreen:
,,Az út a fontos, nem az út vége. Aki túl gyorsan utazik, az elszalaszthat mindent, amiért útra kelt."
Avatar
fzooltan
Simsonos
Simsonos
Hozzászólások: 129
Csatlakozott: 2010.06.29. 20:46
MZ-d típusa: ES125,TS125,ES250/2
Tartózkodási hely: Zalaszentgrót

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: fzooltan »

MrDok írta:
sunbim írta:Doki.

Küldj PÜ-t gessztinek, hátha elmentette otthon magának pl word-be a beállítás leírását. ...Elkezdtem átnézni a hsz-eit , de azt a nyolcszáz egynéhányat, ... :-k Nyaggassuk őt. :lol: :wink:
Igen szorgalmas, én is feladtam pár oldal után..........
Jól működik a kereső a forumon,nem nehéz megtalálni, csak nem vagytok elég kitartóak. :)

6V fesszab beállítása, Gesszti bejegyzése:
Elektronika topik, 2012.04.13.


Javasolnám a leírás felvételét a honlap elektronikai cikkei közé.
Avatar
MrDok
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 2327
Csatlakozott: 2010.04.03. 23:39
MZ-d típusa: ETZ 250
Tartózkodási hely: Hőgyész
Kapcsolat:

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: MrDok »

sunbim írta:Doki.

Küldj PÜ-t gessztinek, hátha elmentette otthon magának pl word-be a beállítás leírását. ...Elkezdtem átnézni a hsz-eit , de azt a nyolcszáz egynéhányat, ... :-k Nyaggassuk őt. :lol: :wink:
Igen szorgalmas, én is feladtam pár oldal után..........
Aki nem ért az MZ szereléshez, az inkább csináljon olyan dolgot helyette amihez ért!
Ha mégis meg akarja tanulni, akkor kezdje evvel: Szervizfilm
Idom és szerszámok
Avatar
sunbim
operatőr
operatőr
Hozzászólások: 3099
Csatlakozott: 2008.12.01. 23:25
MZ-d típusa: ETZ250e Deluxe
Tartózkodási hely: Dunavarsány

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: sunbim »

Doki.

Küldj PÜ-t gessztinek, hátha elmentette otthon magának pl word-be a beállítás leírását. ...Elkezdtem átnézni a hsz-eit , de azt a nyolcszáz egynéhányat, ... :-k Nyaggassuk őt. :lol: :wink:
,,Az út a fontos, nem az út vége. Aki túl gyorsan utazik, az elszalaszthat mindent, amiért útra kelt."
Avatar
MrDok
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 2327
Csatlakozott: 2010.04.03. 23:39
MZ-d típusa: ETZ 250
Tartózkodási hely: Hőgyész
Kapcsolat:

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: MrDok »

Üdv!
Gesszti leírta valamikor a 6V-os rendszer töltésének beállítását. Nem vagyok elég kitartó a keresésben, nem tudja valaki hol (mikori hsz) van?
Köszi!
Aki nem ért az MZ szereléshez, az inkább csináljon olyan dolgot helyette amihez ért!
Ha mégis meg akarja tanulni, akkor kezdje evvel: Szervizfilm
Idom és szerszámok
ferike0104
rolleres
rolleres
Hozzászólások: 8
Csatlakozott: 2013.07.08. 20:41
MZ-d típusa: etz 250

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: ferike0104 »

sziasztok valaki meg tudná nekem mondani milyen fesszabályzót érdemes venni 12v etz 250?
Avatar
allllli
versenyző
versenyző
Hozzászólások: 501
Csatlakozott: 2012.11.07. 15:12
MZ-d típusa: Honda CB 400 N
Tartózkodási hely: Miskolc

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: allllli »

allllli írta:Ma 50-el elkaptam egy k*rva nagy kátyút. Gumi lapos lett egyből, de nem nem teljesen, motor leállt, eltűnt belőle az áram. A 16 A-es biztosíték égett ki. Felfújtam a gumit egy kútnál, a jó lett, de tompított izzó kapcsolására egyből leáll a motor és kiég a biztosíték. Szerencsésen hazajöttünk! ketten helyzetjelzővel. A lámpa búrában füstöl valami ha ráadom a világítást. A helyzetjelző fénye gyengül és a tompított meg olyan gyengén világít, mintha gyenge lenne az akksi. 2 mp után elfüstöl a biztosíték. Mi okozhat ilyen tüneteket nagy ütés hatására? Ami a világításhoz kapcsolódik vezeték, nincsenek kidörzsölődve a lámpa búránál se, meg a kapcsolóknál se.
Ma volt időm megnézni mi is lehet a baja. Sajnos a sok matatástól megint eltűnt a hibajelenség és ez a legidegesítőbb. A lámpabúrában nyoma sincs kidörzsölődéseknek stb. Minden saru ép, a bemenő vezetékeket le is szigeteltem jó vastagon, nehogy kikészítse a búra bemeneti nyílása :D
Mindent aprólékosan végignéztem egyesével a gyújtáskapcsoló, a bal és a jobb óra vezetékeit és a kormányon lévő kapcsolók vezetékeit is, szóval mindent, aminek köze lehet a helyzetjelzőhöz és a világításhoz....de semmi hibát nem találtam nem találtam, mintha nem is lett volna. Pedig a füst tuti a búrából jött. Mindenesetre megint jó minden, de ki tudja mikor jön elő ismét a rejtélyes hiba...
Avatar
szili83
kis ETZ-s
kis ETZ-s
Hozzászólások: 173
Csatlakozott: 2012.08.14. 06:51
MZ-d típusa: MZ ES125/1

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: szili83 »

fzooltan írta:
szili83 írta:Sziasztok!

Igaz közben meg kell csinálnom a trophy hátsó lámpa LED-esítést.
Ez a ledesítés érdekelne ha megosztanád. A cikkekben szereplő tervet gondoltad elkészíteni vagy valami más terv alapján készíted?
Csináltam már hozzá NYÁK rajzot (Trophy-hoz). De még meg kell valósítani. ;)
De az még 3V-os LED-hez készült, közben találtam jobbat:
A LED-ek: http://www.tme.eu/hu/details/osm54lz5d1 ... tosupply/#

De így még egyszerübb is. Ha érdekel dobj privátor, mert utazok el, s hétvége körül érek vissza, illetve ritkán olvasom a fórumot.

Feltettem a képet, még át kell huzaloznom, de a számolt értékek azok jó, a LED-ek párhuzamosan lesznek, nem lesz semmi sem sorban!!! (most 2db-osával sorban vannak)

Kép
Avatar
sunbim
operatőr
operatőr
Hozzászólások: 3099
Csatlakozott: 2008.12.01. 23:25
MZ-d típusa: ETZ250e Deluxe
Tartózkodási hely: Dunavarsány

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: sunbim »

Dargo írta: Sunbim: "Ha a gerjesztő szálat (zöld-kék kábel) lekötöd a fesszab-ról , és +12vra kötöd és megjön a töltés akkor a fesszabályzó a rossz,ha nem akkor forgórész,szénkefe, 2A-es üveg biztosíték kiolvadt v. kontakthibás (ahogy már írták) , v. maga a vezeték hibás.
Ezeket nézd át, ha nem jön a következő kör.,,

Üdv.

A gerjesztő szálat rákötöttem 12v-ra ahogy tanácsoltad és kialudt a töltésjelző. Akkor biztosra vehetem, hogy feszültség szabályzó a hibás?


Egy "Augsteiner,, után, többet kellett ezen gondolkodnom, mint az átlag. :lol: HA a fesszabályzóról kötötted le a zöld-kéket és úgy adtál rá +12V-ot akkor ... A válaszom: Igen!
,,Az út a fontos, nem az út vége. Aki túl gyorsan utazik, az elszalaszthat mindent, amiért útra kelt."
Avatar
fzooltan
Simsonos
Simsonos
Hozzászólások: 129
Csatlakozott: 2010.06.29. 20:46
MZ-d típusa: ES125,TS125,ES250/2
Tartózkodási hely: Zalaszentgrót

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: fzooltan »

szili83 írta:Sziasztok!

Igaz közben meg kell csinálnom a trophy hátsó lámpa LED-esítést.
Ez a ledesítés érdekelne ha megosztanád. A cikkekben szereplő tervet gondoltad elkészíteni vagy valami más terv alapján készíted?
Avatar
szili83
kis ETZ-s
kis ETZ-s
Hozzászólások: 173
Csatlakozott: 2012.08.14. 06:51
MZ-d típusa: MZ ES125/1

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: szili83 »

Sziasztok!

Valaki nem épített 6V-os akkumulátor töltőt?
Kellene egy rajz ami jól működik. :)
A 12V-os töltőm 1-2 napon belül kész, és kell az új projekt. :D Igaz közben meg kell csinálnom a trophy hátsó lámpa LED-esítést.
Avatar
Vándor 84
biciklis
biciklis
Hozzászólások: 21
Csatlakozott: 2011.01.24. 14:36
MZ-d típusa: TS125-KR51/1

Elektronika

Hozzászólás Szerző: Vándor 84 »

Sziasztok ts 125 motorommal van egy kis gond tompitott világitásnál ha indexelek leáll a motor fesz szabályzot egy hete cseréltem de ugyanaz van leáll lehet kevés a töltés?vagy szénkefe?mit érdemes először átnézni?üdv
A végtelenbe és még tovább!
Dargo
Simsonos
Simsonos
Hozzászólások: 67
Csatlakozott: 2011.07.11. 20:35
MZ-d típusa: ETZ 250
Tartózkodási hely: Budapest XXI.

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Dargo »

Ha a gerjesztő szálat (zöld-kék kábel) lekötöd a fesszab-ról , és +12vra kötöd és megjön a töltés akkor a fesszabályzó a rossz,ha nem akkor forgórész,szénkefe, 2A-es üveg biztosíték kiolvadt v. kontakthibás (ahogy már írták) , v. maga a vezeték hibás.
Ezeket nézd át, ha nem jön a következő kör.[/quote]

Üdv.

A gerjesztő szálat rákötöttem 12v-ra ahogy tanácsoltad és kialudt a töltésjelző. Akkor biztosra vehetem, hogy feszültség szabályzó a hibás?
Széles utat...


Üdv. Dárgo
Avatar
sunbim
operatőr
operatőr
Hozzászólások: 3099
Csatlakozott: 2008.12.01. 23:25
MZ-d típusa: ETZ250e Deluxe
Tartózkodási hely: Dunavarsány

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: sunbim »

" Hol találom a 2A-as üveg biztosítékot, még soha nem volt vele dolgom...,,


A jobb oldali oldaldekniben, az akkumulátor mellett, a fekete biztosíték táblában! :wink:
,,Az út a fontos, nem az út vége. Aki túl gyorsan utazik, az elszalaszthat mindent, amiért útra kelt."
Dargo
Simsonos
Simsonos
Hozzászólások: 67
Csatlakozott: 2011.07.11. 20:35
MZ-d típusa: ETZ 250
Tartózkodási hely: Budapest XXI.

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Dargo »

sunbim írta:
Dargo írta:Üdv.


Beszereztem egy új generátort, de így sincs töltésem, na most merre induljak???
Ez mit jelent? Álló vagy forgórészt, v. mindkettőt?


Kép

Ha a gerjesztő szálat (zöld-kék kábel) lekötöd a fesszab-ról , és +12vra kötöd és megjön a töltés akkor a fesszabályzó a rossz,ha nem akkor forgórész,szénkefe, 2A-es üveg biztosíték kiolvadt v. kontakthibás (ahogy már írták) , v. maga a vezeték hibás.
Ezeket nézd át, ha nem jön a következő kör.
Üdv.

Forgó részt vettem, de most már gyanakszom az álló részre is, lehet, hogy amikor szétment a gyűrű kárt tett az állórészben. Kipróbálom a zöld-kék kábeles megoldást aztán majd meglátom mit produkál. Hol találom a 2A-as üveg biztosítékot, még soha nem volt vele dolgom...
Széles utat...


Üdv. Dárgo
Avatar
sunbim
operatőr
operatőr
Hozzászólások: 3099
Csatlakozott: 2008.12.01. 23:25
MZ-d típusa: ETZ250e Deluxe
Tartózkodási hely: Dunavarsány

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: sunbim »

Dargo írta:Üdv.


Beszereztem egy új generátort, de így sincs töltésem, na most merre induljak???
Ez mit jelent? Álló vagy forgórészt, v. mindkettőt?


Kép

Ha a gerjesztő szálat (zöld-kék kábel) lekötöd a fesszab-ról , és +12vra kötöd és megjön a töltés akkor a fesszabályzó a rossz,ha nem akkor forgórész,szénkefe, 2A-es üveg biztosíték kiolvadt v. kontakthibás (ahogy már írták) , v. maga a vezeték hibás.
Ezeket nézd át, ha nem jön a következő kör.
,,Az út a fontos, nem az út vége. Aki túl gyorsan utazik, az elszalaszthat mindent, amiért útra kelt."
pempelli
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 942
Csatlakozott: 2011.08.27. 09:50
MZ-d típusa: ETZ 250
Tartózkodási hely: Tatabánya

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: pempelli »

Dargo írta:Üdv.


Beszereztem egy új generátort, de így sincs töltésem, na most merre induljak???
Biztosíték,fesz szabályzó,diódahíd,
Dargo
Simsonos
Simsonos
Hozzászólások: 67
Csatlakozott: 2011.07.11. 20:35
MZ-d típusa: ETZ 250
Tartózkodási hely: Budapest XXI.

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Dargo »

Üdv.


Beszereztem egy új generátort, de így sincs töltésem, na most merre induljak???
Széles utat...


Üdv. Dárgo
Avatar
Target
Simsonos
Simsonos
Hozzászólások: 99
Csatlakozott: 2013.05.01. 17:11
MZ-d típusa: ETZ 150
Tartózkodási hely: Tata

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Target »

Dargo írta:
Target írta:Nézd meg a generátor forgórésznél, hogy nem-e töröttek a csúszógyűrűk, vagy esetleg a szénkefék nem-e mentek szét.

Köszönöm a hozzászólást neked lett igazad, összetört...
Az enyém is törött volt, én vettem egyet használtan kb 3000-ért, azóta is tökéletesen működik.
Egyébként állítólag cserélhetőek a gyűrűk, de szerintem olcsóbb egy másikat venni.
Avatar
sunbim
operatőr
operatőr
Hozzászólások: 3099
Csatlakozott: 2008.12.01. 23:25
MZ-d típusa: ETZ250e Deluxe
Tartózkodási hely: Dunavarsány

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: sunbim »

Dargo írta:Üdv.

A generátorom tiszta kosz, zsír, grafit por meg mit tudom én hogy mi. Meglehet tisztítani vagy inkább ne mert többet ártok vele mint amennyit használok???
Benzines ecsettel tisztíthatod!

Hígítót pl nitro stb ne használj!

Ha mosóedényben mosod, ecseteled, vigyázz hogy ne a lakkozott rézvezetéken csizsatolódjon az edény alján! Inkább tartsd kézben és úgy.
,,Az út a fontos, nem az út vége. Aki túl gyorsan utazik, az elszalaszthat mindent, amiért útra kelt."
Dargo
Simsonos
Simsonos
Hozzászólások: 67
Csatlakozott: 2011.07.11. 20:35
MZ-d típusa: ETZ 250
Tartózkodási hely: Budapest XXI.

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Dargo »

Üdv.

A generátorom tiszta kosz, zsír, grafit por meg mit tudom én hogy mi. Meglehet tisztítani vagy inkább ne mert többet ártok vele mint amennyit használok???
Széles utat...


Üdv. Dárgo
Dargo
Simsonos
Simsonos
Hozzászólások: 67
Csatlakozott: 2011.07.11. 20:35
MZ-d típusa: ETZ 250
Tartózkodási hely: Budapest XXI.

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Dargo »

Target írta:Nézd meg a generátor forgórésznél, hogy nem-e töröttek a csúszógyűrűk, vagy esetleg a szénkefék nem-e mentek szét.

Köszönöm a hozzászólást neked lett igazad, összetört...
Széles utat...


Üdv. Dárgo
Dargo
Simsonos
Simsonos
Hozzászólások: 67
Csatlakozott: 2011.07.11. 20:35
MZ-d típusa: ETZ 250
Tartózkodási hely: Budapest XXI.

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Dargo »

Üdv.

Összetört a forgórészen a kommunátor, van valami alternatíva arra, hogy ne kelljen újat vennem helyette 10.000Ft-ért????
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára Dargo 2013.07.18. 17:46-kor.
Széles utat...


Üdv. Dárgo
Avatar
csabyka88
nagy ETZ-s
nagy ETZ-s
Hozzászólások: 389
Csatlakozott: 2012.06.04. 10:56
MZ-d típusa: MZ ETZ 251
Tartózkodási hely: Hahót (Zala megye)

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: csabyka88 »

sunbim írta:Ha teheted réz biztosító szálast vegyél, ne alumíniumot. Mert a biztosítótábla reze nem szereti az alumíniumot , "összevesznek,, .
Az érintkezési felületnél elkezd erőssen oxidálódni az alu.
És a rányomott réz kupakos, réz szálas tipusút is mellőzném, mert többeket meglepett már azzal hogy kontakthibás lett a rézkupak és a szál között és el-el ment az áram kiolvadás nélkül is.
Tehát amit javaslok az a modernebb tipus, műanyag testű, egy darabból kipréselt rézlemezből van a vég érintkező és az olvadó szál.

Kép
Na, nekem ugyanilyenek vannak, csak alumíniumos. Mivel amikor a motort vettem, mind a 4 biztosíték 8A-s volt, én is olyat tettem bele. Amikor ugye vettem, akkor volt benne üveges, rézkupakos és ez a műanyag testű is egyszerre, aztán a rézkupakos meg is szívatott, így hát lecseréltem mind a 4 biztit 8A-s műanyag testűre.

De mondom, eredetileg mind a 4 biztosíték 8A-s volt, amikor vettem a gépet, így nem is piszkáltam, ugyanúgy 8-asok vannak benne. Aztán most meg néztem a leírást, és ott más szerepel...
"El innen rablók, ez az én Hazám...!"

"Illa-berek, nádak-erek, a motorosok jó emberek!"
Avatar
sunbim
operatőr
operatőr
Hozzászólások: 3099
Csatlakozott: 2008.12.01. 23:25
MZ-d típusa: ETZ250e Deluxe
Tartózkodási hely: Dunavarsány

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: sunbim »

"Oks, értem én. Nekem jelenleg mind a négy 8 amperes, műanyag testű (fehér színű), alumínium szállal. Az melyik típus? Így volt, amikor vettem a motort...,,

Ha teheted réz biztosító szálast vegyél, ne alumíniumot. Mert a biztosítótábla reze nem szereti az alumíniumot , "összevesznek,, .
Az érintkezési felületnél elkezd erőssen oxidálódni az alu.
És a rányomott réz kupakos, réz szálas tipusút is mellőzném, mert többeket meglepett már azzal hogy kontakthibás lett a rézkupak és a szál között és el-el ment az áram kiolvadás nélkül is.
Tehát amit javaslok az a modernebb tipus, műanyag testű, egy darabból kipréselt rézlemezből van a vég érintkező és az olvadó szál.

Kép
,,Az út a fontos, nem az út vége. Aki túl gyorsan utazik, az elszalaszthat mindent, amiért útra kelt."
Avatar
csabyka88
nagy ETZ-s
nagy ETZ-s
Hozzászólások: 389
Csatlakozott: 2012.06.04. 10:56
MZ-d típusa: MZ ETZ 251
Tartózkodási hely: Hahót (Zala megye)

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: csabyka88 »

sunbim írta:A 4 és 16 olvadóbiztosító a hengeres testen kívül futó olvadó szálról ismered fel. A ,,finombiztosító" az hengeres üvegtestű, elektronikai gyors kiolvadású biztosíték. Az olvadóbetét sokkal lassabb.

...

A finombiztosító az amelyiknek tetszik az íze, az olvadóbetét csak a szádban,nem a kezedben! :lol:
Oks, értem én. Nekem jelenleg mind a négy 8 amperes, műanyag testű (fehér színű), alumínium szállal. Az melyik típus? Így volt, amikor vettem a motort...
"El innen rablók, ez az én Hazám...!"

"Illa-berek, nádak-erek, a motorosok jó emberek!"
Avatar
sunbim
operatőr
operatőr
Hozzászólások: 3099
Csatlakozott: 2008.12.01. 23:25
MZ-d típusa: ETZ250e Deluxe
Tartózkodási hely: Dunavarsány

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: sunbim »

csabyka88 írta:Üdv!

Azt szeretném tudni, hogy a 251-eshez is azok a biztosítékok kellenek, mint a 250-eshez? A 250-es könyvében ezek szerepelnek:
- index: 4A olvadóbetét
- főbiztosító (2db) : 16A olvadóbetét
- töltődinamó: 2A finombiztosító

Egyáltalán, melyik a finombiztosító, és melyik az olvadóbetét?
A 4 és 16 olvadóbiztosító a hengeres testen kívül futó olvadó szálról ismered fel. A ,,finombiztosító" az hengeres üvegtestű, elektronikai gyors kiolvadású biztosíték. Az olvadóbetét sokkal lassabb.

...

A finombiztosító az amelyiknek tetszik az íze, az olvadóbetét csak a szádban,nem a kezedben! :lol:
,,Az út a fontos, nem az út vége. Aki túl gyorsan utazik, az elszalaszthat mindent, amiért útra kelt."
Avatar
csabyka88
nagy ETZ-s
nagy ETZ-s
Hozzászólások: 389
Csatlakozott: 2012.06.04. 10:56
MZ-d típusa: MZ ETZ 251
Tartózkodási hely: Hahót (Zala megye)

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: csabyka88 »

Üdv!

Azt szeretném tudni, hogy a 251-eshez is azok a biztosítékok kellenek, mint a 250-eshez? A 250-es könyvében ezek szerepelnek:
- index: 4A olvadóbetét
- főbiztosító (2db) : 16A olvadóbetét
- töltődinamó: 2A finombiztosító

Egyáltalán, melyik a finombiztosító, és melyik az olvadóbetét?
"El innen rablók, ez az én Hazám...!"

"Illa-berek, nádak-erek, a motorosok jó emberek!"
Avatar
bambi
Mágus
Mágus
Hozzászólások: 2535
Csatlakozott: 2007.07.21. 11:33

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: bambi »

davidgeszt írta:Kimértem a töltőfeszültséget a motoromon, a generátornál kb. 7V és 11V között változik. Ilyenkor tuti hogy a generátor rossz igaz?
Előre is kösz
nem biztos lehet szabályzó is
davidgeszt
rolleres
rolleres
Hozzászólások: 13
Csatlakozott: 2013.06.22. 12:59
MZ-d típusa: ETZ 125

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: davidgeszt »

Kimértem a töltőfeszültséget a motoromon, a generátornál kb. 7V és 11V között változik. Ilyenkor tuti hogy a generátor rossz igaz?
Előre is kösz
Avatar
sunbim
operatőr
operatőr
Hozzászólások: 3099
Csatlakozott: 2008.12.01. 23:25
MZ-d típusa: ETZ250e Deluxe
Tartózkodási hely: Dunavarsány

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: sunbim »

Beezony!

Nekem kint van a garázsban a falon, bekeretezve-üvegezve. :wink: ... marha jól néz ki !

Meg egy blokk robbantott ábra, de ez már OFF. :D
,,Az út a fontos, nem az út vége. Aki túl gyorsan utazik, az elszalaszthat mindent, amiért útra kelt."
Avatar
Hejja_Petya
Simsonos
Simsonos
Hozzászólások: 133
Csatlakozott: 2013.03.26. 08:53
MZ-d típusa: Mz Etz 250
Tartózkodási hely: Tokod

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Hejja_Petya »

Target írta:http://mobilarena.hu/dl/upc/2009-07/114907_etz12v.jpg

Itt elég jól látható.

De jó kép, mentettem. :)
Avatar
Target
Simsonos
Simsonos
Hozzászólások: 99
Csatlakozott: 2013.05.01. 17:11
MZ-d típusa: ETZ 150
Tartózkodási hely: Tata

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Target »

Dargo
Simsonos
Simsonos
Hozzászólások: 67
Csatlakozott: 2011.07.11. 20:35
MZ-d típusa: ETZ 250
Tartózkodási hely: Budapest XXI.

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Dargo »

Üdv.

Szeretném lecserélni a régi 31 éves mechanikus feszültség szabályozómat egy elektronikusra. Elképzelésem sincs, hogy a régi fesz. szabon, balról jobbra haladva, milyen jelzésű kábelek vannak. Ebben kérném a segítségeteket, hogy ha megveszem az újat akkor ne legyen gond a bekötés.
Széles utat...


Üdv. Dárgo
gabsic
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 1481
Csatlakozott: 2008.03.19. 15:00
MZ-d típusa: MZ ETZ 251, Jawa 250
Tartózkodási hely: Pápa-Tapolcafő
Kapcsolat:

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: gabsic »

torped írta:Sziasztok!

Ma beszereztem egy elektronikus fesz. szabályozót 250-es ETZmhez.
A korábbi szabályozónak volt (sorrendben balról jobbra) D-, DF, 61, D+, 51 jelű csatlakozója.
Az újnak van (szintén sorrendben) B+, D+, 61, DF, D- jelű csatlakozói.

Az azonos jelűek gondolom ugyanoda mennek az újon mint a régin és akkor ami a régin ment az 51-es jelű csatlakozóra az megy most a B+ ra? Lehet, hogy hülye kérdés volt, de jobb félni mint megijedni.

Másik, olvastam wikin hogy: "a gyújtásdekli alatti előtétellenállást (tekercsnek látszó tárgy) ki kell kötni." Ez biztos?

Köszi előre is.
Jól gondolod a vezetékeket.

Tekercsnek látszó tárgy pedig 6v-nál van (ES, és TS), neked ETZ-nél nem kell mást kiköztni
-=[Gabsic Motoros Blogja]=-

Eddigi túráim:
2009: Gabsic Kicsi túrája;
2010: Bakony-túra, Tátra-túra, Örség-túra,
2011: Gyurma-túra, Bakony-túra, Mecsek-túra, Zala túra
2012: Somogy-túra, Mecsek-túra, Őrség-túra
2013: Bakony-túra, Plitvice-i gurulás
2014: Vértes-Gerecse
torped
babakocsis
babakocsis
Hozzászólások: 4
Csatlakozott: 2013.07.09. 12:39

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: torped »

Sziasztok!

Ma beszereztem egy elektronikus fesz. szabályozót 250-es ETZmhez.
A korábbi szabályozónak volt (sorrendben balról jobbra) D-, DF, 61, D+, 51 jelű csatlakozója.
Az újnak van (szintén sorrendben) B+, D+, 61, DF, D- jelű csatlakozói.

Az azonos jelűek gondolom ugyanoda mennek az újon mint a régin és akkor ami a régin ment az 51-es jelű csatlakozóra az megy most a B+ ra? Lehet, hogy hülye kérdés volt, de jobb félni mint megijedni.

Másik, olvastam wikin hogy: "a gyújtásdekli alatti előtétellenállást (tekercsnek látszó tárgy) ki kell kötni." Ez biztos?

Köszi előre is.
Avatar
Target
Simsonos
Simsonos
Hozzászólások: 99
Csatlakozott: 2013.05.01. 17:11
MZ-d típusa: ETZ 150
Tartózkodási hely: Tata

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Target »

Nézd meg a generátor forgórésznél, hogy nem-e töröttek a csúszógyűrűk, vagy esetleg a szénkefék nem-e mentek szét.
Dargo
Simsonos
Simsonos
Hozzászólások: 67
Csatlakozott: 2011.07.11. 20:35
MZ-d típusa: ETZ 250
Tartózkodási hely: Budapest XXI.

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Dargo »

Üdv.

A segítségeteket szeretném kérni, egyik percről a másikra elment a töltésem, nem tudom hol és hogyan keressem a hibát. Ebben kérném a segítségeteket.
Széles utat...


Üdv. Dárgo
davidgeszt
rolleres
rolleres
Hozzászólások: 13
Csatlakozott: 2013.06.22. 12:59
MZ-d típusa: ETZ 125

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: davidgeszt »

allllli írta:
davidgeszt írta:Sziasztok. Még régebben jártam itt az volt a gondom hogy ha a lámpát felkapcosltam egy idő után( amikor lemerült az akksi) nem ment a motor csak lámpa nélkül. Ahogy mondtátok, kevés a töltőfeszültség. A töltőfeszültség olyan 7V és 11V közt változik a fordulatszámtól függően. Egyik ismerősöm azt mondta hogy ez lehet a feszültség szabályozó miatt. Én nem igazán értek hozzá. Vkinek vmi ötlet? Előre is köszönöm :)

Van. A feszültségszabályzót úgy kell beállítani, hogy a töltés emelt fordulaton ne lépje túl a 14,4 V-os határt. Ez a lényeg. Az, hogy mennyi a töltés alapjáraton, az már függ a szénkefék állapotától, a vezetékelés állapotától stb. Milyen feszültségszabályzód van? Ha a gyári mechanikus, akkor azt be lehet állítani, ha elektromos, azt sajnos nem. Illetve igen, ha értesz az elektronikához. Egyébként a töltőfeszültségnek legalább kb 12,8 V-nak kell lennie alapjáraton, úgy h fel vannak kapcsolva a lámpák. És max 14,4-14,5 V lehet fordulaton.
Alapjában véve a generátortól is kevés a töltőfeszültség. Nem lehet inkább hogy a generátor a rossz?
Gyári mechanikus van, a szénkeféket kb. 1 hónapja cseréltem. A feszszabályzón ahogy láttam van egy olyan ahol két lemez között van egy kis kalapács illetve a másik oldalon van egy kalapács meg egy lemez. Melyiken állítsak szerinted? Előre is köszi :)
Avatar
allllli
versenyző
versenyző
Hozzászólások: 501
Csatlakozott: 2012.11.07. 15:12
MZ-d típusa: Honda CB 400 N
Tartózkodási hely: Miskolc

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: allllli »

davidgeszt írta:Sziasztok. Még régebben jártam itt az volt a gondom hogy ha a lámpát felkapcosltam egy idő után( amikor lemerült az akksi) nem ment a motor csak lámpa nélkül. Ahogy mondtátok, kevés a töltőfeszültség. A töltőfeszültség olyan 7V és 11V közt változik a fordulatszámtól függően. Egyik ismerősöm azt mondta hogy ez lehet a feszültség szabályozó miatt. Én nem igazán értek hozzá. Vkinek vmi ötlet? Előre is köszönöm :)

Van. A feszültségszabályzót úgy kell beállítani, hogy a töltés emelt fordulaton ne lépje túl a 14,4 V-os határt. Ez a lényeg. Az, hogy mennyi a töltés alapjáraton, az már függ a szénkefék állapotától, a vezetékelés állapotától stb. Milyen feszültségszabályzód van? Ha a gyári mechanikus, akkor azt be lehet állítani, ha elektromos, azt sajnos nem. Illetve igen, ha értesz az elektronikához. Egyébként a töltőfeszültségnek legalább kb 12,8 V-nak kell lennie alapjáraton, úgy h fel vannak kapcsolva a lámpák. És max 14,4-14,5 V lehet fordulaton.
davidgeszt
rolleres
rolleres
Hozzászólások: 13
Csatlakozott: 2013.06.22. 12:59
MZ-d típusa: ETZ 125

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: davidgeszt »

Sziasztok. Még régebben jártam itt az volt a gondom hogy ha a lámpát felkapcosltam egy idő után( amikor lemerült az akksi) nem ment a motor csak lámpa nélkül. Ahogy mondtátok, kevés a töltőfeszültség. A töltőfeszültség olyan 7V és 11V közt változik a fordulatszámtól függően. Egyik ismerősöm azt mondta hogy ez lehet a feszültség szabályozó miatt. Én nem igazán értek hozzá. Vkinek vmi ötlet? Előre is köszönöm :)
Avatar
csabyka88
nagy ETZ-s
nagy ETZ-s
Hozzászólások: 389
Csatlakozott: 2012.06.04. 10:56
MZ-d típusa: MZ ETZ 251
Tartózkodási hely: Hahót (Zala megye)

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: csabyka88 »

darkMZ írta:Hát igen, telefonnal nem lehet csodát tenni. :D
naszóval, tök fekete az egész, az alsó része pedig fehér volt :) (gyertya)
De még egyszerűbb, ha makrófelvétel módba állítod a gépet - persze, ha tudja. A kép minősége alapján tudja a telefonod. :)
"El innen rablók, ez az én Hazám...!"

"Illa-berek, nádak-erek, a motorosok jó emberek!"
Avatar
darkMZ
nagy ETZ-s
nagy ETZ-s
Hozzászólások: 318
Csatlakozott: 2008.03.21. 20:03
MZ-d típusa: ETZ 150
Tartózkodási hely: Kiskőrös

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: darkMZ »

Hát igen, telefonnal nem lehet csodát tenni. :D
naszóval, tök fekete az egész, az alsó része pedig fehér volt :) (gyertya)
MZ or nothing!
Avatar
Hejja_Petya
Simsonos
Simsonos
Hozzászólások: 133
Csatlakozott: 2013.03.26. 08:53
MZ-d típusa: Mz Etz 250
Tartózkodási hely: Tokod

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Hejja_Petya »

darkMZ írta:A héten megpróbálkoztam a gyertyacserével, hátha orvosolja a rángatást, meg a torpangatást.

találtam otthon zöldfeliratos Isolatort, 225-öset, ezzel kicsit másképp megy a motor, mintha mélyebb lenne ahangja, de lehet, hogy ezt beképzelem magamnak :D mindenesetre kevésbé egyenletlen a járása, igaz, hogy mintha kevésbé gyorsulna, de erőteljes gázadásra eddig még nem torpant meg. Hosszú úton még nem volt alkalmam kipróbálni.

kép az előző gyertyáról:
http://kepfeltoltes.hu/130714/2013-07-1 ... es.hu_.jpg

kis szerszámos táskám :)

http://kepfeltoltes.hu/130714/2013-07-1 ... es.hu_.jpg

gyertya a helyén:
http://kepfeltoltes.hu/130714/2013-07-1 ... es.hu_.jpg

(némi olaj (vagy benzin) folyásocska található a blokkon)

Megköszönöm a kommenteket, aki ismer, tudja, hogy nőnemű vagyok és nem sokat értek a dologhoz. :)
Nem ide való a hozzászólásom, csak jó tanácsként szeretném megosztani veled és másokkal is, hogy ha gyertyáról készítenek képet, igyekezzenek a hátteret minél közelebb hozni. Célszerű egy papírra letenni, és a gép nem fókuszál a távolba.

Ne vedd kioktatásnak, nem akarok én senkit megsérteni. :)
Avatar
darkMZ
nagy ETZ-s
nagy ETZ-s
Hozzászólások: 318
Csatlakozott: 2008.03.21. 20:03
MZ-d típusa: ETZ 150
Tartózkodási hely: Kiskőrös

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: darkMZ »

A héten megpróbálkoztam a gyertyacserével, hátha orvosolja a rángatást, meg a torpangatást.

találtam otthon zöldfeliratos Isolatort, 225-öset, ezzel kicsit másképp megy a motor, mintha mélyebb lenne ahangja, de lehet, hogy ezt beképzelem magamnak :D mindenesetre kevésbé egyenletlen a járása, igaz, hogy mintha kevésbé gyorsulna, de erőteljes gázadásra eddig még nem torpant meg. Hosszú úton még nem volt alkalmam kipróbálni.

kép az előző gyertyáról:
http://kepfeltoltes.hu/130714/2013-07-1 ... es.hu_.jpg

kis szerszámos táskám :)

http://kepfeltoltes.hu/130714/2013-07-1 ... es.hu_.jpg

gyertya a helyén:
http://kepfeltoltes.hu/130714/2013-07-1 ... es.hu_.jpg

(némi olaj (vagy benzin) folyásocska található a blokkon)

Megköszönöm a kommenteket, aki ismer, tudja, hogy nőnemű vagyok és nem sokat értek a dologhoz. :)
MZ or nothing!
Avatar
Alfa
Keljfeljancsi
Keljfeljancsi
Hozzászólások: 1664
Csatlakozott: 2008.11.30. 02:47
MZ-d típusa: ETZ 250
Tartózkodási hely: Gyömrő
Kapcsolat:

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Alfa »

Lámpabúra füst - > zárlat
Lehet rossz az izzó is, próbáld ki kivéve. Nekem amikor igazán nagyokat estem mindig kiégett az első izzó.
Amúgy csak vezetékek vannak ott meg izzók. Annyira nem tud elbonyolódni :mrgreen:
Avatar
allllli
versenyző
versenyző
Hozzászólások: 501
Csatlakozott: 2012.11.07. 15:12
MZ-d típusa: Honda CB 400 N
Tartózkodási hely: Miskolc

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: allllli »

Ma 50-el elkaptam egy k*rva nagy kátyút. Gumi lapos lett egyből, de nem nem teljesen, motor leállt, eltűnt belőle az áram. A 16 A-es biztosíték égett ki. Felfújtam a gumit egy kútnál, a jó lett, de tompított izzó kapcsolására egyből leáll a motor és kiég a biztosíték. Szerencsésen hazajöttünk! ketten helyzetjelzővel. A lámpa búrában füstöl valami ha ráadom a világítást. A helyzetjelző fénye gyengül és a tompított meg olyan gyengén világít, mintha gyenge lenne az akksi. 2 mp után elfüstöl a biztosíték. Mi okozhat ilyen tüneteket nagy ütés hatására? Ami a világításhoz kapcsolódik vezeték, nincsenek kidörzsölődve a lámpa búránál se, meg a kapcsolóknál se.
Avatar
Target
Simsonos
Simsonos
Hozzászólások: 99
Csatlakozott: 2013.05.01. 17:11
MZ-d típusa: ETZ 150
Tartózkodási hely: Tata

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Target »

Pont ugyanilyen problémám volt nekem is.
Lötyögött a főtengelyem, és ebből kifolyólag egy kicsi nyolcas keletkezett benne, így kóválygott a bütykös tengely is.
Ezért a megszakító 2x nyitott, nem volt ideje a gyújtótrafónak feltöltődni, így magas fordulaton nem ad szikrát.
Mivel a motornak papírjai nincsenek, és csak terepen használom nem akartam rá sokat költeni.
Ezért egy kissé drasztikus megoldással csináltam meg. Megköszörültem a bütykös tengelyt.
Ezután már tökéletesen be lehetett állítani a gyújtást, és ki is pörgött 8 ezerig.

Nem javaslom ezt a megoldást, főleg ha papíros motorról van szó.
De a problémát itt kell keresni.
Az is lehet, hogy csak kicsi a zárásszög.
Avatar
telectronic
kis ETZ-s
kis ETZ-s
Hozzászólások: 182
Csatlakozott: 2012.10.09. 19:50
MZ-d típusa: ETZ250 - CZ350
Tartózkodási hely: Budapest XXII.
Kapcsolat:

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: telectronic »

Kovi 125 írta:A főtengely lóg egy kicsit. Az lehet probléma, hogy a lógás miatt nagy fordulaton a megszakítóhézag elmegy és ez miatt hagy ki?
Igen az is lehet, de az is, hogy a lógás miatt a szimering kitágul.
Kis fordulaton, még visszanyomja a rugó, de minél nagyobb a fordulat a tehetelenság miatt már nem képes tömíteni a lötyögést, és ott megy el az erő.

Én mondjuk egy 5-600 km-es távot nem biztos, hogy megkezdenék lötyögő főtengellyel, főleg ha még tudok is róla.
Hiszen az a 2-3e Ft, meg az a néhány órai szerelés megspórolása tönkre teheti az egész túra élményedet.
Előre tekintünk és nem a múlttal törődünk. A motor is előre megy :)
Elektronikai, motor és egyéb bazár : http://telectronic.hu
Easy rider "Born to be wild" öööö izé "Born to be free"
Válasz küldése

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég