Mint mindenki én is 1 kicsit jobbá szeretném tenni a motorom, de kevés pénz áll rendelkezésemre.
Nem csodát vártam, (persze titkon igen) hanem hogy bizonyos elméleti 20-30%-al több erõt adjon le a blokk.
Tehát 5-7Le plusz, ami bõven elérhetõ egy jól behangolt rezonátor kipufogó felrakásával! És max. 10.000Ft összköltséget terveztem.
Szeretek utána járni a dolgoknak, fõleg mióta van internetem...
Hát ez egy hosszú olvasós, agyalós, neten keresõs, értem-nem értem folyamat eredménye:
- Kb. 2-3db könyv fellelhetõ ami konkrétan a rezonátorral foglalkozik (pl. MAMI tankönyv)
- az internet végtelen tudása, + google segítségével találtam jópár weblapot is:
http://2-takt.hu/21technika/tech.htm <-- a legjobb szerintem
(és magyar!)
(ez az oldal
nagyon-nagyon sokat segít megérteni az egész 2ütemü tuningolás lényegét,
Minden elismerésem a szerzõnek!
Föleg mivel itt tudtam meg azt hogy 1950-ben a kelet-német MZ gyár egyik mérnöke milyen hatalmas dologra jött rá!)
http://www.isdt.eu/1352.html
(itt korabeli cross gépek vannak, köztük az MZ!)
http://shop.unas.hu/shop_artdet.php?sho ... k=kip250sp
(Hazai 250ETZ kipufogó, ennek pl. nem sok köze van a "sport tuning"-hoz, lassan meg érti majd mindenki
)
http://www.simmipage.de/index.php?cat=galerie
(egy német simson oldal, hát igen itt van pénz tuning-ra, némelyik szinte megszólal)
http://www.freeweb.hu/retrotuning/conte ... article.44
(ez se rossz de annyira nem hatott meg...
)
http://2t-tuning.uw.hu./ (egy tuning fanatikus tapasztalatai)
Vannak videók is
http://www.youtube.com/watch?v=fr0eYypczog
(ETZ kipufogó, de sajna a feltöltõvel(Poland) folytatott (angol)levelezésem nem sok információhoz vezetett)
http://www.youtube.com/watch?v=UmKD63Pj ... re=related
(Bambi Mester-nek...
)
Itt pedig a szuper leirás az ETZ Rezonátorhoz,
2db programmal...)
http://www.szocimotoros.hu/hu/tuningfejlesztes/73
Ezen az oldalon található leírással, és a 2programmal kezdtem el a tervezést.
Ehhez az kellett hogy a "kuplinghiba" miatt a darabokra szedett blokkban lehetõségem volt a szükséges adatok lemérésére...
Lassan kezdett összeállni a kép.
Az ETZ blokk gyári nyomaték/Le görbéje a kiindulási pont, mivel az én blokkom is "tuning mentes"...
Ezen jól látható hogy az 250-es ETZ legnagyobb teljesítménye kb. 5500rpm-nél - 21Le,
és legnagyobb nyomatéka kb. 5200rpm-nél - 27,4Nm
Ezzel már szinte meg is van szerintem, hogy hova kell hangolni a rezonátor kipufogó hatását.
Persze azt mindenki maga dönti el hogy nyomatékot akar növel, alsó fordulatszám tartományokban.
Vagy lóerõt, felsõ fordulatszám tartományokban...
A 2 egyszerre nem igen megy, power-szelep nélkül.
Én 5000rpm-re állítottam be a programot!
És itt jön egy fontos momentum: a hangolás fordulatszáma és a rezonátor dob hosszának összefüggése!
10 000rpm-nél 100 cm hosszú a rendszert kapunk (könyök+kipufogó)
7000rpm-nél 130 cm
5000rpm-nél 175 cm
4000rpm-nél 210 cm
Nagyon jól látszik, minnél kisebb fordulatra hangoljuk a teljesítmény leadási pontot annál hosszabb kipufogót kapunk!
Ezek után a másik amit mindenki maga dönt el hogyan adja le a megnövekedett teljesítményt a blokk:
A diffúzor, a kipufogódob eleje, ez a táguló darab befolyásolja a teljesítmény felfutását a maximumig. A félkúpszög szériamotorokon 3-4 fok között van. Kisebb szöggel, 3 alatt a hatásfoka még nem elégséges, és nagyon hosszúra jön ki a mérete, 4 foknál nagyobb pedig azért nem alkalmas, mert a tágulás túl gyorsan történik, a kúp fala mentén örvénylések indulnak el, ez zavarja a mûködést. 4 fok fölé menni csak többrészes diffúzorral lehet, de ahogy már volt róla szó, szériamotoroknál ez nem indokolt.
A konfúzor ami a rezonátor végén a szûkölõ része, döntõen a teljesítmény leadásának módjára van hatással. Ha nagy szögû az ellenkúp, akkor számszerûen nagyobb lesz a csúcsteljesítmény, de csak egy szûk fordulatszám-tartományban. Ha laposabb szöget választunk, kisebb lesz ugyan a teljesítmény növekedés, de sokkal szélesebb fordulatszám tartományban érezhetõ a rezonátor hatása.
Persze ez is nagymértékben befolyásolja a rendszer hosszát.
Én a valamennyivel kisebb erõnövekedést választottam.
De ez szélesebb fordulatszám tartományban adódik a motor erejéhez... (diffúzor 3,5; konfúzor 7 szögü)
és persze így még hosszabbá tette a kipufogót!
Ezt több példa is igazolja az életben:
-nyugati cross/robogók nagyon magas fordulaton, szûk tartományban adják le a teljesítményt ehhez rövid rezonátor dobot használnak!
-mo.-i gyorsulási versenyeken nem egy 250 ETZ Dragster indult már el, volt szerencsém élõben is látni 1-2-öt!
orbitálisan hosszú vagy 3m-es "kipufogó ágyukkal", tény hogy minden fordulatszám tartományban húznak
azon a 400m-es egyenesen...
Szükséges volt még két adat: a könyök csö belsõ átmérõje 36mm (ezt elsõnek itt kérdeztem meg, majd szétszedtem és meg is mértem)
így kaptam meg a végcsõ belsõ átmérõjének méretét ami 22mm!
Nekem 1 dologgal volt csak problémám:
Fõtengely elfordulás szögének megadásával!
Az az a kipufogónyílás nyitásától az átömlõ zárásáig a fõtengely szögelfordulásának kiszámításával! Erre van a 2. program...
Méréseim: a szétszedett blokkon történtek, a felsõ holtpontól
Kipufogó nyit: 35mm - ami 87,15 fok
(a 2. program szerint)
Átömlõ nyit: 51mm - ami 118,08 fok
Sajna a hajtókar hosszáról elveszett az adatom.
(180-87,15) + (180-118,08 ) -> 92,85 + 61,92 = 154,77 eredményt kaptam, ezzel számoltam.
És íme a blokkomhoz méretezett terv:
Az eredmeny elsõre nem tünt meglepõnek, de mikor elkezdtem a szükséges lemezek gyüjtését,
lemértem az MZ125TS kipufogóját, simson 51s rezonátort, ETZ250 rezonátort, ETZ250 gyári kipufogót is!
Itt jött a meglepetés, a 250ETZ gyári dobja a konfúzor vonaláig teljesen jó mértü!
Sött a kipufogó végében lévõ végcsõ belsõ átmérõje is tökéletesen azonos!
Tehát a programmal tervezett, egyedileg kiszámított, rezonátor kipufogó fõbb méretei
passzolnak az MZ gyár mérnökei által kiszámolt fõbb méretekkel. EZ MINDENKÉPP JÓ JEL!
A szükséges 5 részbõl, csak 1 nem passzol. Ez a konfúzor, mert ilyen része nincs a gyári kipufógónak!
Tehát szétdaraboltam a gyárit!
És itt követtem el 1 hibát, (én pénisz!)
hogy nem jegyeztem le a gyári dobban talált elemeket, és azoknak pontos helyét! Pedig volt egy pár!
Milyen szép összehasonlító képet lehetett volna csinálni!
Hát valami ilyet! (emlékezetbõl)
Miután szétszedtem, "kibeleztem", már csak 3 dolog volt hátra:
kiszabtuk lemezbõl a konfúzor kupját, majd meghengerítve összehegesztettük mint 1 tölcsért.
kerestem egy 22mm belsõ átmérõjû, és 22cm hosszú csövet,
és végül az egészet összeraktuk!
(itt jegyezném meg hogy a simson 51s bolti rezonátorjának eleje,
szinte jó méret lenne az megtervezett ETZ rezonátor végének,
és még a simson 22mm-es belsõátmérõjû kipufogó könyöke is jó lenne végcsõnek... ezt a véletlent! )
Eddig 6.000Ft a bontott alkatrész, és 2.000Ft a lakatos mester díja.
Majd kiderül megérte-e? De eddig pozitívak a kilátások...
A bolti rezonátort pedig mindenki döntse el maga mire, és mennyire jó!
A méretei nem nagyon passzolnak a blokk tulajdonságaihoz,
de azért a teljes rendszer hossza a motorkerékpár hosszához igen! És ez is valami...
Remélem aki elolvasta rövidke "történetem" nem érzi haszontalannak az ezzel eltöltött idõt,
és hasznát veszi majd a leírásoknak, és esetleg kedvet is kapott egy saját "ízlésének" megfelelõ
250 ETZ Rezonátor elkészítéséhez!
Üdv: Janer!