Elektronika topik - a pokol kapuja

Kérdések és megoldások MZ javításokkal kapcsolatban
Válasz küldése
Avatar
sunbim
operatőr
operatőr
Hozzászólások: 2632
Csatlakozott: 2008.12.01. 23:25
MZ-d típusa: ETZ250e Deluxe
Tartózkodási hely: Szigetszentmiklós

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: sunbim » 2013.07.20. 21:23

" Hol találom a 2A-as üveg biztosítékot, még soha nem volt vele dolgom...,,


A jobb oldali oldaldekniben, az akkumulátor mellett, a fekete biztosíték táblában! :wink:

Dargo
Simsonos
Simsonos
Hozzászólások: 67
Csatlakozott: 2011.07.11. 20:35
MZ-d típusa: ETZ 250
Tartózkodási hely: Budapest XXI.

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Dargo » 2013.07.20. 20:53

sunbim írta:
Dargo írta:Üdv.


Beszereztem egy új generátort, de így sincs töltésem, na most merre induljak???
Ez mit jelent? Álló vagy forgórészt, v. mindkettőt?


Kép

Ha a gerjesztő szálat (zöld-kék kábel) lekötöd a fesszab-ról , és +12vra kötöd és megjön a töltés akkor a fesszabályzó a rossz,ha nem akkor forgórész,szénkefe, 2A-es üveg biztosíték kiolvadt v. kontakthibás (ahogy már írták) , v. maga a vezeték hibás.
Ezeket nézd át, ha nem jön a következő kör.
Üdv.

Forgó részt vettem, de most már gyanakszom az álló részre is, lehet, hogy amikor szétment a gyűrű kárt tett az állórészben. Kipróbálom a zöld-kék kábeles megoldást aztán majd meglátom mit produkál. Hol találom a 2A-as üveg biztosítékot, még soha nem volt vele dolgom...

Avatar
sunbim
operatőr
operatőr
Hozzászólások: 2632
Csatlakozott: 2008.12.01. 23:25
MZ-d típusa: ETZ250e Deluxe
Tartózkodási hely: Szigetszentmiklós

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: sunbim » 2013.07.19. 21:08

Dargo írta:Üdv.


Beszereztem egy új generátort, de így sincs töltésem, na most merre induljak???
Ez mit jelent? Álló vagy forgórészt, v. mindkettőt?


Kép

Ha a gerjesztő szálat (zöld-kék kábel) lekötöd a fesszab-ról , és +12vra kötöd és megjön a töltés akkor a fesszabályzó a rossz,ha nem akkor forgórész,szénkefe, 2A-es üveg biztosíték kiolvadt v. kontakthibás (ahogy már írták) , v. maga a vezeték hibás.
Ezeket nézd át, ha nem jön a következő kör.

pempelli
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 937
Csatlakozott: 2011.08.27. 09:50
MZ-d típusa: ETZ 250
Tartózkodási hely: Tatabánya

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: pempelli » 2013.07.19. 19:56

Dargo írta:Üdv.


Beszereztem egy új generátort, de így sincs töltésem, na most merre induljak???
Biztosíték,fesz szabályzó,diódahíd,

Dargo
Simsonos
Simsonos
Hozzászólások: 67
Csatlakozott: 2011.07.11. 20:35
MZ-d típusa: ETZ 250
Tartózkodási hely: Budapest XXI.

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Dargo » 2013.07.19. 18:24

Üdv.


Beszereztem egy új generátort, de így sincs töltésem, na most merre induljak???

Avatar
Target
Simsonos
Simsonos
Hozzászólások: 99
Csatlakozott: 2013.05.01. 17:11
MZ-d típusa: ETZ 150
Tartózkodási hely: Tata

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Target » 2013.07.19. 01:22

Dargo írta:
Target írta:Nézd meg a generátor forgórésznél, hogy nem-e töröttek a csúszógyűrűk, vagy esetleg a szénkefék nem-e mentek szét.

Köszönöm a hozzászólást neked lett igazad, összetört...
Az enyém is törött volt, én vettem egyet használtan kb 3000-ért, azóta is tökéletesen működik.
Egyébként állítólag cserélhetőek a gyűrűk, de szerintem olcsóbb egy másikat venni.

Avatar
sunbim
operatőr
operatőr
Hozzászólások: 2632
Csatlakozott: 2008.12.01. 23:25
MZ-d típusa: ETZ250e Deluxe
Tartózkodási hely: Szigetszentmiklós

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: sunbim » 2013.07.18. 19:50

Dargo írta:Üdv.

A generátorom tiszta kosz, zsír, grafit por meg mit tudom én hogy mi. Meglehet tisztítani vagy inkább ne mert többet ártok vele mint amennyit használok???
Benzines ecsettel tisztíthatod!

Hígítót pl nitro stb ne használj!

Ha mosóedényben mosod, ecseteled, vigyázz hogy ne a lakkozott rézvezetéken csizsatolódjon az edény alján! Inkább tartsd kézben és úgy.

Dargo
Simsonos
Simsonos
Hozzászólások: 67
Csatlakozott: 2011.07.11. 20:35
MZ-d típusa: ETZ 250
Tartózkodási hely: Budapest XXI.

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Dargo » 2013.07.18. 17:42

Üdv.

A generátorom tiszta kosz, zsír, grafit por meg mit tudom én hogy mi. Meglehet tisztítani vagy inkább ne mert többet ártok vele mint amennyit használok???

Dargo
Simsonos
Simsonos
Hozzászólások: 67
Csatlakozott: 2011.07.11. 20:35
MZ-d típusa: ETZ 250
Tartózkodási hely: Budapest XXI.

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Dargo » 2013.07.18. 17:25

Target írta:Nézd meg a generátor forgórésznél, hogy nem-e töröttek a csúszógyűrűk, vagy esetleg a szénkefék nem-e mentek szét.

Köszönöm a hozzászólást neked lett igazad, összetört...

Dargo
Simsonos
Simsonos
Hozzászólások: 67
Csatlakozott: 2011.07.11. 20:35
MZ-d típusa: ETZ 250
Tartózkodási hely: Budapest XXI.

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Dargo » 2013.07.18. 17:24

Üdv.

Összetört a forgórészen a kommunátor, van valami alternatíva arra, hogy ne kelljen újat vennem helyette 10.000Ft-ért????
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára Dargo 2013.07.18. 17:46-kor.

Avatar
csabyka88
nagy ETZ-s
nagy ETZ-s
Hozzászólások: 389
Csatlakozott: 2012.06.04. 10:56
MZ-d típusa: MZ ETZ 251
Tartózkodási hely: Hahót (Zala megye)

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: csabyka88 » 2013.07.17. 23:05

sunbim írta:Ha teheted réz biztosító szálast vegyél, ne alumíniumot. Mert a biztosítótábla reze nem szereti az alumíniumot , "összevesznek,, .
Az érintkezési felületnél elkezd erőssen oxidálódni az alu.
És a rányomott réz kupakos, réz szálas tipusút is mellőzném, mert többeket meglepett már azzal hogy kontakthibás lett a rézkupak és a szál között és el-el ment az áram kiolvadás nélkül is.
Tehát amit javaslok az a modernebb tipus, műanyag testű, egy darabból kipréselt rézlemezből van a vég érintkező és az olvadó szál.

Kép
Na, nekem ugyanilyenek vannak, csak alumíniumos. Mivel amikor a motort vettem, mind a 4 biztosíték 8A-s volt, én is olyat tettem bele. Amikor ugye vettem, akkor volt benne üveges, rézkupakos és ez a műanyag testű is egyszerre, aztán a rézkupakos meg is szívatott, így hát lecseréltem mind a 4 biztit 8A-s műanyag testűre.

De mondom, eredetileg mind a 4 biztosíték 8A-s volt, amikor vettem a gépet, így nem is piszkáltam, ugyanúgy 8-asok vannak benne. Aztán most meg néztem a leírást, és ott más szerepel...

Avatar
sunbim
operatőr
operatőr
Hozzászólások: 2632
Csatlakozott: 2008.12.01. 23:25
MZ-d típusa: ETZ250e Deluxe
Tartózkodási hely: Szigetszentmiklós

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: sunbim » 2013.07.17. 22:02

"Oks, értem én. Nekem jelenleg mind a négy 8 amperes, műanyag testű (fehér színű), alumínium szállal. Az melyik típus? Így volt, amikor vettem a motort...,,

Ha teheted réz biztosító szálast vegyél, ne alumíniumot. Mert a biztosítótábla reze nem szereti az alumíniumot , "összevesznek,, .
Az érintkezési felületnél elkezd erőssen oxidálódni az alu.
És a rányomott réz kupakos, réz szálas tipusút is mellőzném, mert többeket meglepett már azzal hogy kontakthibás lett a rézkupak és a szál között és el-el ment az áram kiolvadás nélkül is.
Tehát amit javaslok az a modernebb tipus, műanyag testű, egy darabból kipréselt rézlemezből van a vég érintkező és az olvadó szál.

Kép

Avatar
csabyka88
nagy ETZ-s
nagy ETZ-s
Hozzászólások: 389
Csatlakozott: 2012.06.04. 10:56
MZ-d típusa: MZ ETZ 251
Tartózkodási hely: Hahót (Zala megye)

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: csabyka88 » 2013.07.17. 19:34

sunbim írta:A 4 és 16 olvadóbiztosító a hengeres testen kívül futó olvadó szálról ismered fel. A ,,finombiztosító" az hengeres üvegtestű, elektronikai gyors kiolvadású biztosíték. Az olvadóbetét sokkal lassabb.

...

A finombiztosító az amelyiknek tetszik az íze, az olvadóbetét csak a szádban,nem a kezedben! :lol:
Oks, értem én. Nekem jelenleg mind a négy 8 amperes, műanyag testű (fehér színű), alumínium szállal. Az melyik típus? Így volt, amikor vettem a motort...

Avatar
sunbim
operatőr
operatőr
Hozzászólások: 2632
Csatlakozott: 2008.12.01. 23:25
MZ-d típusa: ETZ250e Deluxe
Tartózkodási hely: Szigetszentmiklós

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: sunbim » 2013.07.17. 18:56

csabyka88 írta:Üdv!

Azt szeretném tudni, hogy a 251-eshez is azok a biztosítékok kellenek, mint a 250-eshez? A 250-es könyvében ezek szerepelnek:
- index: 4A olvadóbetét
- főbiztosító (2db) : 16A olvadóbetét
- töltődinamó: 2A finombiztosító

Egyáltalán, melyik a finombiztosító, és melyik az olvadóbetét?
A 4 és 16 olvadóbiztosító a hengeres testen kívül futó olvadó szálról ismered fel. A ,,finombiztosító" az hengeres üvegtestű, elektronikai gyors kiolvadású biztosíték. Az olvadóbetét sokkal lassabb.

...

A finombiztosító az amelyiknek tetszik az íze, az olvadóbetét csak a szádban,nem a kezedben! :lol:

Avatar
csabyka88
nagy ETZ-s
nagy ETZ-s
Hozzászólások: 389
Csatlakozott: 2012.06.04. 10:56
MZ-d típusa: MZ ETZ 251
Tartózkodási hely: Hahót (Zala megye)

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: csabyka88 » 2013.07.17. 15:41

Üdv!

Azt szeretném tudni, hogy a 251-eshez is azok a biztosítékok kellenek, mint a 250-eshez? A 250-es könyvében ezek szerepelnek:
- index: 4A olvadóbetét
- főbiztosító (2db) : 16A olvadóbetét
- töltődinamó: 2A finombiztosító

Egyáltalán, melyik a finombiztosító, és melyik az olvadóbetét?

Avatar
bambi
Mágus
Mágus
Hozzászólások: 2531
Csatlakozott: 2007.07.21. 11:33

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: bambi » 2013.07.17. 13:56

davidgeszt írta:Kimértem a töltőfeszültséget a motoromon, a generátornál kb. 7V és 11V között változik. Ilyenkor tuti hogy a generátor rossz igaz?
Előre is kösz
nem biztos lehet szabályzó is

davidgeszt
rolleres
rolleres
Hozzászólások: 13
Csatlakozott: 2013.06.22. 12:59
MZ-d típusa: ETZ 125

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: davidgeszt » 2013.07.17. 08:23

Kimértem a töltőfeszültséget a motoromon, a generátornál kb. 7V és 11V között változik. Ilyenkor tuti hogy a generátor rossz igaz?
Előre is kösz

Avatar
sunbim
operatőr
operatőr
Hozzászólások: 2632
Csatlakozott: 2008.12.01. 23:25
MZ-d típusa: ETZ250e Deluxe
Tartózkodási hely: Szigetszentmiklós

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: sunbim » 2013.07.16. 20:46

Beezony!

Nekem kint van a garázsban a falon, bekeretezve-üvegezve. :wink: ... marha jól néz ki !

Meg egy blokk robbantott ábra, de ez már OFF. :D

Avatar
Hejja_Petya
Simsonos
Simsonos
Hozzászólások: 133
Csatlakozott: 2013.03.26. 08:53
MZ-d típusa: Mz Etz 250
Tartózkodási hely: Tokod

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Hejja_Petya » 2013.07.16. 11:56

Target írta:http://mobilarena.hu/dl/upc/2009-07/114907_etz12v.jpg

Itt elég jól látható.

De jó kép, mentettem. :)

Avatar
Target
Simsonos
Simsonos
Hozzászólások: 99
Csatlakozott: 2013.05.01. 17:11
MZ-d típusa: ETZ 150
Tartózkodási hely: Tata

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Target » 2013.07.16. 11:53


Dargo
Simsonos
Simsonos
Hozzászólások: 67
Csatlakozott: 2011.07.11. 20:35
MZ-d típusa: ETZ 250
Tartózkodási hely: Budapest XXI.

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Dargo » 2013.07.15. 17:37

Üdv.

Szeretném lecserélni a régi 31 éves mechanikus feszültség szabályozómat egy elektronikusra. Elképzelésem sincs, hogy a régi fesz. szabon, balról jobbra haladva, milyen jelzésű kábelek vannak. Ebben kérném a segítségeteket, hogy ha megveszem az újat akkor ne legyen gond a bekötés.

Avatar
gabsic
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 1480
Csatlakozott: 2008.03.19. 15:00
MZ-d típusa: MZ ETZ 251, Jawa 250
Tartózkodási hely: Pápa-Tapolcafő
Kapcsolat:

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: gabsic » 2013.07.15. 14:03

torped írta:Sziasztok!

Ma beszereztem egy elektronikus fesz. szabályozót 250-es ETZmhez.
A korábbi szabályozónak volt (sorrendben balról jobbra) D-, DF, 61, D+, 51 jelű csatlakozója.
Az újnak van (szintén sorrendben) B+, D+, 61, DF, D- jelű csatlakozói.

Az azonos jelűek gondolom ugyanoda mennek az újon mint a régin és akkor ami a régin ment az 51-es jelű csatlakozóra az megy most a B+ ra? Lehet, hogy hülye kérdés volt, de jobb félni mint megijedni.

Másik, olvastam wikin hogy: "a gyújtásdekli alatti előtétellenállást (tekercsnek látszó tárgy) ki kell kötni." Ez biztos?

Köszi előre is.
Jól gondolod a vezetékeket.

Tekercsnek látszó tárgy pedig 6v-nál van (ES, és TS), neked ETZ-nél nem kell mást kiköztni

torped
babakocsis
babakocsis
Hozzászólások: 4
Csatlakozott: 2013.07.09. 12:39

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: torped » 2013.07.15. 13:27

Sziasztok!

Ma beszereztem egy elektronikus fesz. szabályozót 250-es ETZmhez.
A korábbi szabályozónak volt (sorrendben balról jobbra) D-, DF, 61, D+, 51 jelű csatlakozója.
Az újnak van (szintén sorrendben) B+, D+, 61, DF, D- jelű csatlakozói.

Az azonos jelűek gondolom ugyanoda mennek az újon mint a régin és akkor ami a régin ment az 51-es jelű csatlakozóra az megy most a B+ ra? Lehet, hogy hülye kérdés volt, de jobb félni mint megijedni.

Másik, olvastam wikin hogy: "a gyújtásdekli alatti előtétellenállást (tekercsnek látszó tárgy) ki kell kötni." Ez biztos?

Köszi előre is.

Avatar
Target
Simsonos
Simsonos
Hozzászólások: 99
Csatlakozott: 2013.05.01. 17:11
MZ-d típusa: ETZ 150
Tartózkodási hely: Tata

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Target » 2013.07.15. 04:18

Nézd meg a generátor forgórésznél, hogy nem-e töröttek a csúszógyűrűk, vagy esetleg a szénkefék nem-e mentek szét.

Dargo
Simsonos
Simsonos
Hozzászólások: 67
Csatlakozott: 2011.07.11. 20:35
MZ-d típusa: ETZ 250
Tartózkodási hely: Budapest XXI.

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Dargo » 2013.07.14. 19:58

Üdv.

A segítségeteket szeretném kérni, egyik percről a másikra elment a töltésem, nem tudom hol és hogyan keressem a hibát. Ebben kérném a segítségeteket.

davidgeszt
rolleres
rolleres
Hozzászólások: 13
Csatlakozott: 2013.06.22. 12:59
MZ-d típusa: ETZ 125

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: davidgeszt » 2013.07.14. 17:43

allllli írta:
davidgeszt írta:Sziasztok. Még régebben jártam itt az volt a gondom hogy ha a lámpát felkapcosltam egy idő után( amikor lemerült az akksi) nem ment a motor csak lámpa nélkül. Ahogy mondtátok, kevés a töltőfeszültség. A töltőfeszültség olyan 7V és 11V közt változik a fordulatszámtól függően. Egyik ismerősöm azt mondta hogy ez lehet a feszültség szabályozó miatt. Én nem igazán értek hozzá. Vkinek vmi ötlet? Előre is köszönöm :)

Van. A feszültségszabályzót úgy kell beállítani, hogy a töltés emelt fordulaton ne lépje túl a 14,4 V-os határt. Ez a lényeg. Az, hogy mennyi a töltés alapjáraton, az már függ a szénkefék állapotától, a vezetékelés állapotától stb. Milyen feszültségszabályzód van? Ha a gyári mechanikus, akkor azt be lehet állítani, ha elektromos, azt sajnos nem. Illetve igen, ha értesz az elektronikához. Egyébként a töltőfeszültségnek legalább kb 12,8 V-nak kell lennie alapjáraton, úgy h fel vannak kapcsolva a lámpák. És max 14,4-14,5 V lehet fordulaton.
Alapjában véve a generátortól is kevés a töltőfeszültség. Nem lehet inkább hogy a generátor a rossz?
Gyári mechanikus van, a szénkeféket kb. 1 hónapja cseréltem. A feszszabályzón ahogy láttam van egy olyan ahol két lemez között van egy kis kalapács illetve a másik oldalon van egy kalapács meg egy lemez. Melyiken állítsak szerinted? Előre is köszi :)

Avatar
allllli
versenyző
versenyző
Hozzászólások: 501
Csatlakozott: 2012.11.07. 15:12
MZ-d típusa: Honda CB 400 N
Tartózkodási hely: Miskolc

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: allllli » 2013.07.14. 17:29

davidgeszt írta:Sziasztok. Még régebben jártam itt az volt a gondom hogy ha a lámpát felkapcosltam egy idő után( amikor lemerült az akksi) nem ment a motor csak lámpa nélkül. Ahogy mondtátok, kevés a töltőfeszültség. A töltőfeszültség olyan 7V és 11V közt változik a fordulatszámtól függően. Egyik ismerősöm azt mondta hogy ez lehet a feszültség szabályozó miatt. Én nem igazán értek hozzá. Vkinek vmi ötlet? Előre is köszönöm :)

Van. A feszültségszabályzót úgy kell beállítani, hogy a töltés emelt fordulaton ne lépje túl a 14,4 V-os határt. Ez a lényeg. Az, hogy mennyi a töltés alapjáraton, az már függ a szénkefék állapotától, a vezetékelés állapotától stb. Milyen feszültségszabályzód van? Ha a gyári mechanikus, akkor azt be lehet állítani, ha elektromos, azt sajnos nem. Illetve igen, ha értesz az elektronikához. Egyébként a töltőfeszültségnek legalább kb 12,8 V-nak kell lennie alapjáraton, úgy h fel vannak kapcsolva a lámpák. És max 14,4-14,5 V lehet fordulaton.

davidgeszt
rolleres
rolleres
Hozzászólások: 13
Csatlakozott: 2013.06.22. 12:59
MZ-d típusa: ETZ 125

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: davidgeszt » 2013.07.14. 16:28

Sziasztok. Még régebben jártam itt az volt a gondom hogy ha a lámpát felkapcosltam egy idő után( amikor lemerült az akksi) nem ment a motor csak lámpa nélkül. Ahogy mondtátok, kevés a töltőfeszültség. A töltőfeszültség olyan 7V és 11V közt változik a fordulatszámtól függően. Egyik ismerősöm azt mondta hogy ez lehet a feszültség szabályozó miatt. Én nem igazán értek hozzá. Vkinek vmi ötlet? Előre is köszönöm :)

Avatar
csabyka88
nagy ETZ-s
nagy ETZ-s
Hozzászólások: 389
Csatlakozott: 2012.06.04. 10:56
MZ-d típusa: MZ ETZ 251
Tartózkodási hely: Hahót (Zala megye)

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: csabyka88 » 2013.07.14. 13:47

darkMZ írta:Hát igen, telefonnal nem lehet csodát tenni. :D
naszóval, tök fekete az egész, az alsó része pedig fehér volt :) (gyertya)
De még egyszerűbb, ha makrófelvétel módba állítod a gépet - persze, ha tudja. A kép minősége alapján tudja a telefonod. :)

Avatar
darkMZ
nagy ETZ-s
nagy ETZ-s
Hozzászólások: 318
Csatlakozott: 2008.03.21. 20:03
MZ-d típusa: ETZ 150
Tartózkodási hely: Kiskőrös

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: darkMZ » 2013.07.14. 12:14

Hát igen, telefonnal nem lehet csodát tenni. :D
naszóval, tök fekete az egész, az alsó része pedig fehér volt :) (gyertya)

Avatar
Hejja_Petya
Simsonos
Simsonos
Hozzászólások: 133
Csatlakozott: 2013.03.26. 08:53
MZ-d típusa: Mz Etz 250
Tartózkodási hely: Tokod

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Hejja_Petya » 2013.07.14. 12:09

darkMZ írta:A héten megpróbálkoztam a gyertyacserével, hátha orvosolja a rángatást, meg a torpangatást.

találtam otthon zöldfeliratos Isolatort, 225-öset, ezzel kicsit másképp megy a motor, mintha mélyebb lenne ahangja, de lehet, hogy ezt beképzelem magamnak :D mindenesetre kevésbé egyenletlen a járása, igaz, hogy mintha kevésbé gyorsulna, de erőteljes gázadásra eddig még nem torpant meg. Hosszú úton még nem volt alkalmam kipróbálni.

kép az előző gyertyáról:
http://kepfeltoltes.hu/130714/2013-07-1 ... es.hu_.jpg

kis szerszámos táskám :)

http://kepfeltoltes.hu/130714/2013-07-1 ... es.hu_.jpg

gyertya a helyén:
http://kepfeltoltes.hu/130714/2013-07-1 ... es.hu_.jpg

(némi olaj (vagy benzin) folyásocska található a blokkon)

Megköszönöm a kommenteket, aki ismer, tudja, hogy nőnemű vagyok és nem sokat értek a dologhoz. :)
Nem ide való a hozzászólásom, csak jó tanácsként szeretném megosztani veled és másokkal is, hogy ha gyertyáról készítenek képet, igyekezzenek a hátteret minél közelebb hozni. Célszerű egy papírra letenni, és a gép nem fókuszál a távolba.

Ne vedd kioktatásnak, nem akarok én senkit megsérteni. :)

Avatar
darkMZ
nagy ETZ-s
nagy ETZ-s
Hozzászólások: 318
Csatlakozott: 2008.03.21. 20:03
MZ-d típusa: ETZ 150
Tartózkodási hely: Kiskőrös

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: darkMZ » 2013.07.14. 11:54

A héten megpróbálkoztam a gyertyacserével, hátha orvosolja a rángatást, meg a torpangatást.

találtam otthon zöldfeliratos Isolatort, 225-öset, ezzel kicsit másképp megy a motor, mintha mélyebb lenne ahangja, de lehet, hogy ezt beképzelem magamnak :D mindenesetre kevésbé egyenletlen a járása, igaz, hogy mintha kevésbé gyorsulna, de erőteljes gázadásra eddig még nem torpant meg. Hosszú úton még nem volt alkalmam kipróbálni.

kép az előző gyertyáról:
http://kepfeltoltes.hu/130714/2013-07-1 ... es.hu_.jpg

kis szerszámos táskám :)

http://kepfeltoltes.hu/130714/2013-07-1 ... es.hu_.jpg

gyertya a helyén:
http://kepfeltoltes.hu/130714/2013-07-1 ... es.hu_.jpg

(némi olaj (vagy benzin) folyásocska található a blokkon)

Megköszönöm a kommenteket, aki ismer, tudja, hogy nőnemű vagyok és nem sokat értek a dologhoz. :)

Avatar
Alfa
Keljfeljancsi
Keljfeljancsi
Hozzászólások: 1662
Csatlakozott: 2008.11.30. 02:47
MZ-d típusa: ETZ 250
Tartózkodási hely: Gyömrő
Kapcsolat:

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Alfa » 2013.07.13. 14:57

Lámpabúra füst - > zárlat
Lehet rossz az izzó is, próbáld ki kivéve. Nekem amikor igazán nagyokat estem mindig kiégett az első izzó.
Amúgy csak vezetékek vannak ott meg izzók. Annyira nem tud elbonyolódni :mrgreen:

Avatar
allllli
versenyző
versenyző
Hozzászólások: 501
Csatlakozott: 2012.11.07. 15:12
MZ-d típusa: Honda CB 400 N
Tartózkodási hely: Miskolc

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: allllli » 2013.07.12. 17:18

Ma 50-el elkaptam egy k*rva nagy kátyút. Gumi lapos lett egyből, de nem nem teljesen, motor leállt, eltűnt belőle az áram. A 16 A-es biztosíték égett ki. Felfújtam a gumit egy kútnál, a jó lett, de tompított izzó kapcsolására egyből leáll a motor és kiég a biztosíték. Szerencsésen hazajöttünk! ketten helyzetjelzővel. A lámpa búrában füstöl valami ha ráadom a világítást. A helyzetjelző fénye gyengül és a tompított meg olyan gyengén világít, mintha gyenge lenne az akksi. 2 mp után elfüstöl a biztosíték. Mi okozhat ilyen tüneteket nagy ütés hatására? Ami a világításhoz kapcsolódik vezeték, nincsenek kidörzsölődve a lámpa búránál se, meg a kapcsolóknál se.

Avatar
Target
Simsonos
Simsonos
Hozzászólások: 99
Csatlakozott: 2013.05.01. 17:11
MZ-d típusa: ETZ 150
Tartózkodási hely: Tata

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Target » 2013.07.12. 14:19

Pont ugyanilyen problémám volt nekem is.
Lötyögött a főtengelyem, és ebből kifolyólag egy kicsi nyolcas keletkezett benne, így kóválygott a bütykös tengely is.
Ezért a megszakító 2x nyitott, nem volt ideje a gyújtótrafónak feltöltődni, így magas fordulaton nem ad szikrát.
Mivel a motornak papírjai nincsenek, és csak terepen használom nem akartam rá sokat költeni.
Ezért egy kissé drasztikus megoldással csináltam meg. Megköszörültem a bütykös tengelyt.
Ezután már tökéletesen be lehetett állítani a gyújtást, és ki is pörgött 8 ezerig.

Nem javaslom ezt a megoldást, főleg ha papíros motorról van szó.
De a problémát itt kell keresni.
Az is lehet, hogy csak kicsi a zárásszög.

Avatar
telectronic
kis ETZ-s
kis ETZ-s
Hozzászólások: 182
Csatlakozott: 2012.10.09. 19:50
MZ-d típusa: ETZ250 - CZ350
Tartózkodási hely: Budapest XXII.
Kapcsolat:

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: telectronic » 2013.07.11. 13:27

Kovi 125 írta:A főtengely lóg egy kicsit. Az lehet probléma, hogy a lógás miatt nagy fordulaton a megszakítóhézag elmegy és ez miatt hagy ki?
Igen az is lehet, de az is, hogy a lógás miatt a szimering kitágul.
Kis fordulaton, még visszanyomja a rugó, de minél nagyobb a fordulat a tehetelenság miatt már nem képes tömíteni a lötyögést, és ott megy el az erő.

Én mondjuk egy 5-600 km-es távot nem biztos, hogy megkezdenék lötyögő főtengellyel, főleg ha még tudok is róla.
Hiszen az a 2-3e Ft, meg az a néhány órai szerelés megspórolása tönkre teheti az egész túra élményedet.

nyakas
A blokkot szethuzom neked termeskovel
A blokkot szethuzom neked termeskovel
Hozzászólások: 549
Csatlakozott: 2009.02.02. 15:30
Tartózkodási hely: Törökszentmiklós

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: nyakas » 2013.07.11. 05:12

sunbim írta:
Kovi 125 írta:Sziasztok!


Ismét SOS!
Elég súlyos problémám van!
Rengeteget szereltük a motort de nem jöttünk rá a problémára.
Tavaly mentem a kis csúzlival 160 kilométert. Az úton nem ment 80 fölé még dombnak lefelé sem.
Mi lehet a baj? Nem megy 4000-es fordulat fölé semmiképpen. Négyezer fölé akar menni de ledadog.
Az út után egyre csak szarabb lett. Eléggé kihagy a szikra. A Mentem vele pár kilométert és elkezdett dadogni. Pöcre indul de a gyújtás folyamatosan kihagy. Most már ha rákapcsolom a világítást és húzom neki a gázt akkor is ledadog.
A kábelezésen kívül mindent lecseréltünk rajta egy tökéletesen működő másik 125-ös ts-ről. Egy autóvillamossági szerelő is megnézte. Lemért rajta mindent elvileg mindenhol jó a töltés stb. (Azt mondta, hogy ilyennel még nem találkozott a praxisa alatt.)
A gyújtás is tökéletesen be van állítva.
A főtengely lóg egy kicsit. Az lehet probléma, hogy a lógás miatt nagy fordulaton a megszakítóhézag elmegy és ez miatt hagy ki?
Minden ötletre és tippre nagy szükségem van mert már kezdem FELADNI. :) :(
Előre is köszönök minden tippet! :)
Nézzétek át a gyújtással összefüggő kábelek szigeteléseit, hátha kikoptak, itt ott letestel. Rezgéssel, rezonanciával is összefügghet.
Kipufogo eldugult 8)

Avatar
sunbim
operatőr
operatőr
Hozzászólások: 2632
Csatlakozott: 2008.12.01. 23:25
MZ-d típusa: ETZ250e Deluxe
Tartózkodási hely: Szigetszentmiklós

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: sunbim » 2013.07.10. 23:25

Kovi 125 írta:Sziasztok!


Ismét SOS!
Elég súlyos problémám van!
Rengeteget szereltük a motort de nem jöttünk rá a problémára.
Tavaly mentem a kis csúzlival 160 kilométert. Az úton nem ment 80 fölé még dombnak lefelé sem.
Mi lehet a baj? Nem megy 4000-es fordulat fölé semmiképpen. Négyezer fölé akar menni de ledadog.
Az út után egyre csak szarabb lett. Eléggé kihagy a szikra. A Mentem vele pár kilométert és elkezdett dadogni. Pöcre indul de a gyújtás folyamatosan kihagy. Most már ha rákapcsolom a világítást és húzom neki a gázt akkor is ledadog.
A kábelezésen kívül mindent lecseréltünk rajta egy tökéletesen működő másik 125-ös ts-ről. Egy autóvillamossági szerelő is megnézte. Lemért rajta mindent elvileg mindenhol jó a töltés stb. (Azt mondta, hogy ilyennel még nem találkozott a praxisa alatt.)
A gyújtás is tökéletesen be van állítva.
A főtengely lóg egy kicsit. Az lehet probléma, hogy a lógás miatt nagy fordulaton a megszakítóhézag elmegy és ez miatt hagy ki?
Minden ötletre és tippre nagy szükségem van mert már kezdem FELADNI. :) :(
Előre is köszönök minden tippet! :)
Nézzétek át a gyújtással összefüggő kábelek szigeteléseit, hátha kikoptak, itt ott letestel. Rezgéssel, rezonanciával is összefügghet.

Avatar
allllli
versenyző
versenyző
Hozzászólások: 501
Csatlakozott: 2012.11.07. 15:12
MZ-d típusa: Honda CB 400 N
Tartózkodási hely: Miskolc

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: allllli » 2013.07.10. 23:24

ETZmanus írta:Sziasztok!

A mai napon húzott magának egy rovátkát (rosszat) a moci.
Munkába menet egyszer csak leállt. Elment az elektromos "áram". Gyújtás ráadásra se kép-se hang :D
Biztosítékok jók, pár hónapja került beépítésre késes biztitábla, illetve a vezetékelés is felújítva-átnézve.
Szépen eltoltam hazáig, persze a garázsnál mikor ráadtam a gyújtás, ismét működött, így nem tudtam pontosan behatárolni a hibát.
A gyújtáskapcsolónál és a fényszóróházban a csatlakozók nincsenek lecsúszva, a testkábelek is OK, az ülés alatt is rendben van minden.
Elsődlegesen gyújtáskapcsoló hibára tippelek.
Érdemes venni utángyártott újat, vagy keressek bontott gyárit (ami szintén bármikor csinálhat ilyet)?

Egy pár oldallal ezelőtt én is így jártam...sokszor, csak mindig megoldódott valamitől. :D
Aztán kiderült, hogy az akksitól jövő + kábel volt a ludas, kettőből volt összetéve és ott oxidálódott el. Én kimértem mindent eljutott a feszültség a gyújtáskapcsolóig, mikor ráadtam a gyújtást, már az oxidos kábel nem tudta szolgáltatni a megfelelő árammennyiséget és lecsökkent 3-4 V-ra.
Izzó rátesz az akksi sarukra: világít. Izzó a plusz kébelen keresztül az akksin: nem világít. Így csak az lehet a szar alapon kicseréltem és be is vált. Szóval lehet valami egész apróság, amire nem is gondoltál, nem biztos h a kapcsoló a rossz.

Avatar
KILL3R etz
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 3813
Csatlakozott: 2007.12.10. 21:07
MZ-d típusa: ETZ 250
Tartózkodási hely: Dunaharaszti

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: KILL3R etz » 2013.07.10. 22:16

sub-ee írta: Az egyenirányító D+ vezetékét nyugodtan rá lehet simán dugni a biztosíték táblára oda, ahova a fesszabályzóról az 51-es csatlakozik. Az 51-es vezetéket nyugodtan ki lehet hagyni a szabályzóból illetve a motorból. Ugye a szabályzás generátorok esetében gerjesztés lekapcsolás szabályzással valósul meg!

Üdv.:Sub-ee
Nekem is így van. :wink:

Avatar
sub-ee
Elektrokirály
Elektrokirály
Hozzászólások: 1127
Csatlakozott: 2008.01.28. 20:33
MZ-d típusa: ETZ 250 1984
Tartózkodási hely: Bonyhád
Kapcsolat:

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: sub-ee » 2013.07.10. 22:05

telectronic írta: A B+ és a D+ a szabályzó működésben nem vesz részt. Csak egy egyszerű átkötés.
[-X Nem egészen így van, az "egyszerű átkötés" a nem más mint a visszáram kapcsoló ami lehet mechanikus (relé) vagy elektronikus (dióda) :evil:
Ennél az elektronikusnál igazából azt a célt szolgálja, hogy az akkuról jövő drót és a diódáról jövő drót összekötést ne kelljen egy plusz kapoccsal megtenni, hanem ide rádugva elegánsan nézzen ki.
De láss csodát szétszedtem:

Kép

(smájlik helye: .................... )
Az egyenirányító D+ vezetékét nyugodtan rá lehet simán dugni a biztosíték táblára oda, ahova a fesszabályzóról az 51-es csatlakozik. Az 51-es vezetéket nyugodtan ki lehet hagyni a szabályzóból illetve a motorból. Ugye a szabályzás generátorok esetében gerjesztés lekapcsolás szabályzással valósul meg!

Üdv.:Sub-ee

fores
Alapító tag
Alapító tag
Hozzászólások: 510
Csatlakozott: 2007.10.11. 11:33
MZ-d típusa: ETZ,Honda
Tartózkodási hely: Alsózsolca

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: fores » 2013.07.10. 21:27

Kovi 125
Biztos ,hogy jó a trafó?Ha zárlatos,az csak akkor jelentkezik,ha mégy vele,miután felmelegedett..
Gyertgyacserével próbálkoztál már?
Mennyire kotyog a ftg csapágy?Azért elég csörgős lehet,ha elmegy miatta a gyújtás..
Kalapács üllő rendben van?Nincs kráteresedve?

Avatar
csabyka88
nagy ETZ-s
nagy ETZ-s
Hozzászólások: 389
Csatlakozott: 2012.06.04. 10:56
MZ-d típusa: MZ ETZ 251
Tartózkodási hely: Hahót (Zala megye)

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: csabyka88 » 2013.07.10. 11:46

ETZmanus írta:Sziasztok!

A mai napon húzott magának egy rovátkát (rosszat) a moci.
Munkába menet egyszer csak leállt. Elment az elektromos "áram". Gyújtás ráadásra se kép-se hang :D
Biztosítékok jók, pár hónapja került beépítésre késes biztitábla, illetve a vezetékelés is felújítva-átnézve.
Szépen eltoltam hazáig, persze a garázsnál mikor ráadtam a gyújtás, ismét működött, így nem tudtam pontosan behatárolni a hibát.
A gyújtáskapcsolónál és a fényszóróházban a csatlakozók nincsenek lecsúszva, a testkábelek is OK, az ülés alatt is rendben van minden.
Elsődlegesen gyújtáskapcsoló hibára tippelek.
Érdemes venni utángyártott újat, vagy keressek bontott gyárit (ami szintén bármikor csinálhat ilyet)?
Hasonló történt velem is pár hete. Lassítok, vissza akarok váltani, behúzom a kuplungot, a motor leáll. Legurítom az út szélére, hogy azért mégse a felezővonalnál eszetlenkedjek...gyújtást ráadom, nem világítanak a lámpák. Hazatoltam, dekni levesz, biztosítéktábla (hagyományos) átvizsgál, hiba nincs. Gyújtás ráad, van gyújtás. Óh, ez kontakthiba - gondoltam. Oldaldekni feltesz, beöltözés, gyújtás ráad, megint nincs gyújtás. Dekni levesz, biztosítékellenőrzés: az egyik bizti elszállt. (Vélhetően nem túláram miatt, hanem elöregedhetett az 1000 éves hengeres biztosítékon a rézhuzal.) Szóval kiszórtam mind a 4 biztosítékot, és vettem bele 4 újat, plusz brigéciollal és vízzel lemostam a biztosítéktáblát, valamint WD40-nel befújtam a csatlakozókat, és gond nélkül megy azóta is.

Szóval nem biztos, hogy a biztosítéktáblád jó, érdemes a kontaktokat átnézni, befújni. Illetve én a gyújtáskapcsolónak is szoktam adni egy kis WD40-et, ha megmosom a motort, vagy elkap az eső, mert másnapra kicsit oxidos lesz, és már bizonytalan a működése...

Gyula-bá
versenyző
versenyző
Hozzászólások: 565
Csatlakozott: 2012.06.09. 12:50
MZ-d típusa: jawa634

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Gyula-bá » 2013.07.10. 11:42

telectronic írta:A gyula-bá meg a múltkor hozzám vágta a bumerángját, most meg éppen visszatért hozzá
A személy neveket (az enyémet is) nagy kezdő betűvel illik írni :evil: , nem vagyok "nemecsek ernő", a "konkrét" szabályozó pedig kétes minősége miatt nem érdekel.
Nem tudom mi bajod a bumeránggal, az egy remek hajítófa. :D

Gyula-bá
versenyző
versenyző
Hozzászólások: 565
Csatlakozott: 2012.06.09. 12:50
MZ-d típusa: jawa634

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Gyula-bá » 2013.07.10. 11:25

kiszsebi írta:Sőt, az NDK elektronikus feszültségszabályozókban a gerjesztést sem engedik az egekbe szökni.
Ez így van, itt a kutya elhantolva, ezekben az esetekben a gerjesztés korlátozásával védik a túláramtól a generátort. Nem vagyok meggyőződve arról, hogy a képeken tátható szabályozó is "tudja" a gerjesztés korlátozását.

Avatar
ETZmanus
Simsonos
Simsonos
Hozzászólások: 50
Csatlakozott: 2012.10.15. 17:58
MZ-d típusa: ETZ 250 (volt)
Tartózkodási hely: Szeged

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: ETZmanus » 2013.07.10. 11:12

Sziasztok!

A mai napon húzott magának egy rovátkát (rosszat) a moci.
Munkába menet egyszer csak leállt. Elment az elektromos "áram". Gyújtás ráadásra se kép-se hang :D
Biztosítékok jók, pár hónapja került beépítésre késes biztitábla, illetve a vezetékelés is felújítva-átnézve.
Szépen eltoltam hazáig, persze a garázsnál mikor ráadtam a gyújtás, ismét működött, így nem tudtam pontosan behatárolni a hibát.
A gyújtáskapcsolónál és a fényszóróházban a csatlakozók nincsenek lecsúszva, a testkábelek is OK, az ülés alatt is rendben van minden.
Elsődlegesen gyújtáskapcsoló hibára tippelek.
Érdemes venni utángyártott újat, vagy keressek bontott gyárit (ami szintén bármikor csinálhat ilyet)?

Avatar
kiszsebi
Kiszsebi Elnök Úr San (kőműves)
Kiszsebi Elnök Úr San (kőműves)
Hozzászólások: 2559
Csatlakozott: 2009.10.07. 09:04
MZ-d típusa: ETZ150,250 4x,250/1
Tartózkodási hely: Százhalombatta

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: kiszsebi » 2013.07.10. 10:03

Gyula-bá írta:Akár elhiszed akár nem az NDK mérnökei ismerték a szakmát, tudták, hogy miért építik be az áram korlátot.
Arra én nem hivatkoznék, hogy egy vitatott minőségű el. szabályozóból a túláram védelmet kispórolták.
Érdekes, más generátoros járművön nem találkoztam még ilyen jellegű túláram védelemmel, sőt, a későbbi NDK-s járműveken sem volt (Trabant, Wartburg, de az utolsó szériás MZ-ken sem). Rájöttek, fölösleges, hiszen a biztosíték megfelelő védelem a generátor részére. Sőt, az NDK elektronikus feszültségszabályozókban a gerjesztést sem engedik az egekbe szökni.

Avatar
telectronic
kis ETZ-s
kis ETZ-s
Hozzászólások: 182
Csatlakozott: 2012.10.09. 19:50
MZ-d típusa: ETZ250 - CZ350
Tartózkodási hely: Budapest XXII.
Kapcsolat:

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: telectronic » 2013.07.10. 09:27

>Arra én nem hivatkoznék, hogy egy vitatott minőségű el. szabályozóból a túláram védelmet kispórolták.

Itt most nem az általános fesz. szabályzásról van szó hanem egy konkrét esetről, pontosan a képeken látható fesz. szabról.
A gyula-bá meg a múltkor hozzám vágta a bumerángját, most meg éppen visszatért hozzá.

Gyula-bá
versenyző
versenyző
Hozzászólások: 565
Csatlakozott: 2012.06.09. 12:50
MZ-d típusa: jawa634

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Gyula-bá » 2013.07.10. 08:24

telektronic írta: Nem hát, csak éppen kiveri a szemed a képen látható átkötés.
Pedig már az elsőre észrevehetted volna, de csak tovább hajtogatod a magadét.
Tényleg nem egyszerű, hanem "rézdrótos" átkötésről van szó....
Kiszszebi szépen leírta, különben helyesen:
"A generátor esetén egy túláram kapcsolóról van szó, ami akkor nyit, ha túl nagy áram folyna keresztül a relén. Igazából az állórészt védi ..."
Akkor miről beszélsz? Akár elhiszed akár nem az NDK mérnökei ismerték a szakmát, tudták, hogy miért építik be az áram korlátot.
Arra én nem hivatkoznék, hogy egy vitatott minőségű el. szabályozóból a túláram védelmet kispórolták.

Avatar
telectronic
kis ETZ-s
kis ETZ-s
Hozzászólások: 182
Csatlakozott: 2012.10.09. 19:50
MZ-d típusa: ETZ250 - CZ350
Tartózkodási hely: Budapest XXII.
Kapcsolat:

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: telectronic » 2013.07.10. 07:49

Gyula-bá írta: viszont az ebben az esetben is igaz, hogy nem "egyszerű átkötésről" van szó!
Nem hát, csak éppen kiveri a szemed a képen látható átkötés.
Pedig már az elsőre észrevehetted volna, de csak tovább hajtogatod a magadét.
Tényleg nem egyszerű, hanem "rézdrótos" átkötésről van szó.

Minden bumeráng egyszer visszajön. :D

Válasz küldése

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 3 vendég