Figyelem: cikknek is beillő hosszúságú komment következik. Elolvasásához bőséges szabadidő szükséges.
Szétunom magam itthon, várom az alkatrészt a totális első futómű felújítás/cseréhez. Már csak egy bal alsó teleszkóp szár hiányzik, ami elvileg úton van. Így unaloműzésből megosztom veletek az eddigi tapasztalatomat/munkámat. Az egésznek az előzménye, hogy régóta szenvedek azzal, hogy a kormányt nem lehetett elengedni, mert azonnal belibegett. Ha rajta volt a kezem a kormányon akkor nem volt különösebb probléma, de hosszú egyenes úton 110 km/h felett (ha nem volt semmilyen terhelés hátul: utas/csomag) akkor a motor hintázott fel-le. Az egésszel akkor lett tele a tököm és telt be a pohár, amikor tavaly májusban eldobtam a gépet. 130 feletti tempónál megragadt. Az, hogy megragadt egy dolog, de nem kellett volna még elesnem miatta. Ahogy meghallottam a vonyítást a blokkból már húztam a kuplungot. Hiába éreztem gyorsnak a reakciómat azért csak blokkolt a hátsó kerék. Később visszamentem a helyszínre és néztem a nyomokat. kb. 2 méternyi gumicsík volt csak. Szóval ahogy behúztam a kuplungot és szabaddá vált a kerék olyan kormánylibegés kezdődött, amit nem tudtam megtartani és ezért estem egy hatalmasat.
Ha nem lett volna ez a kormánylibegés akkor megúsztam volna csak egy hengerfelújítással. Így azonban ment a tükör, indexek, főfékhenger, burkolat, fékpedál stb. Igaz, hogy gyorsan (1 hét alatt újjáépítettem) és még tavaly megcsináltam pár túrát vele, de betelt a pohár és nekiálltam a futómű rendbe tételének.
Első körben a hátsó kereket cseréltem le, mert abban volt egy jópofa 8-as meg egy tojás is. A régi hátsó kerékkel sztenderen sebességben gázt húzva alig lehetett megtartani, mert majd leugrott a sztenderről. A bontott, de jó állapotú hátsó kerékkel egyidejűleg mindkét kerékbe új csapágyak kerültek. És mindkét kereket kiegyensúlyoztam.
A lengővilla nem túl régi, azzal nem volt baj.
Mindkét hátsó teleszkópot felújítottam, az egyik csillapítása nem volt megfelelő olaj híján. (új szimeringek, tömítő gyűrűk, megfelelő olaj került bele)
Ezek a beavatkozások nagyon sokat javítottak a helyzeten. A kormányt ezután már el lehetett engedni, és a nagy sebességnél régebben jelentkező fel-le hullámzás is eltűnt. De egy viszonylag szűk tartományban kb. 35-45 km/h között a kormányszitálás csak előjött. Van kormányszorítóm, ha azt ráhúztam, akkor ilyen probléma nem volt. De ugyebár az nem széria tartozék, szerettem volna ha anélkül is hibátlan a futómű.
Kizárásos alapon már csak az első teleszkóp és a kormánycsapágyak maradtak, mint lehetséges hibaforrás.
Talán innentől jön az érdekesebb része a dolognak.
A szerelési kézikönyv szerint a teleszkópok megengedett holtjátéka sztenderre állított jármű esetén kirugózott tagokkal előre-hátra mozgatva a holtjáték nem lehet nagyobb 2,2 mm-nél. Új állapotban ez az érték kb. 0,7 mm.
Így megvizsgálva a gátlókat
semekkora holtjátékot nem éreztem!
De abba gondolva, hogy csak 32 éve nyüsztetve vannak és fiatalon bizony sok hülyeséget megcsináltam vele, mint például egymással szembe/falnak állítva ment a gumifüstölés és orrba-szájba a terepezés. Emellett az idők folyamán meglátogattam pár kátyút és volt egy két esésem is, így gondoltam a felújítás már nem, csak a csere segíthet.
Első meglepetés akkor ért, amikor különbontva láthatóvá vált az alsó és a felső szár. A felső száron elég csúnya hosszanti és körkörös kopási nyomokat láttam. A legérdekesebb az alja, ami leér az alsó szár végére. A kopások ellenére azonban soha nem volt olajszivárgásom.
Bambi mester segítségével sikerült gyári új krómszárakhoz és támcsövekhez jutnom, és egy webáruházból szintén egy gyári vadi új jobb alsó szárat is sikerült beszereznem.
(Bal alsó sehol nem volt.

) Első körben a holtjátékokat hasonlítottam össze. Érdekes módon összetolt állapotban a réginek semmilyen holtjátéka nem volt, és kihúzva sem volt túlzott lógása. De ha támcső nélkül próbáltam, akkor kihúzva "hatalmas" lötyögés jelentkezett.
Az újnak összetolva és széthúzva is egyenletesen egy minimális játéka érezhető.
Mivel akkor bal alsó szár még nem volt kilátásban gondoltam felhasználom a régit de előtte tesztelgettem azt is.
Tehát egy új felsőt betoltam a régi alsóba és jött az újabb meglepi. Kihúzva nagy holtjáték volt betolva pedig szorult.

Ennek a nyoma látható a krómcső alsó részén.
Némi fejvakargatás után arra jutottam, hogy ez csak egy módon lehetséges. Az alsó szár lehet görbe.
Sosem fordult volna meg a fejemben, hogy az alsó is deformálódhat...
Szóval ugrott az a verzió, hogy felhasználom a bal alsót.
Közben megnéztem hogy a látszólag párhuzamosan álló villaszárak vajon el voltak-e csavarodva
És, ha szemre nem is látszott a vízmérték bizony nem csal:
Mivel gyakorlatilag minden újra lesz cserélve ezért a rugócserén is elgondolkoztam. Ebben szintén bambi mester tapasztalatára hagyatkoztam, mert gyári új rugót lehetetlen beszerezni ezért marad a magyar után gyártott. Kérdésemre azt a választ kaptam, hogy jó a magyar rugó. Miután beszereztem nekiálltam ezeket is összehasonlítani.
Egyik régi teleszkóp szárba először behelyeztem a 32 éves gyárit és súlyt helyeztem rá. Majd ugyanígy az új magyar rugót.
15 kg-mal terheltem és így a 2 rugó között 2 cm összeülés különbség mutatkozott. Tehát ennyit fáradt a gyári...
Míg az alkatrészek megérkezését vártam a "holtidőt" kihasználván nekiálltam a kormánycsapágyak cseréjének is. Csapágyfészket nem szétbarmolandó megpróbáltam szakszerűen lebontani:
Szintén a szervízkönyvből származik, hogy a kormánycsapágyak semmilyen karbantartást nem igényelnek. A gyárban viszont egy dolgot nem gondoltak át alaposan. Ide nyitott csapágy került. Ez az évek folyamán azért csak összeszedte a port/koszt. Igaz, hogy nem forog sosem körbe, de azért csak dörzsölődik. Így nézett ki kivéve: (helyenként még látszik egy két halvány rózsaszín rész. Ennyi a maradványa annak, hogy nem egészen egy évvel ezelőtti bontáskor -festés miatt- friss zsírral töltöttem meg a csapágyakat, azonban ennyi idő alatt is szépen elkoszolódott)
A kíváncsiság kedvéért kimostam belőle a koszt és meglepett az állapota. Megpörgetve nagyon csúnyán zörög és olyan kotyogása van, mint egy C4-es illesztésű csapágynak.
A jövőbeni koszolódást elkerülendő normál illesztésű 2RSR csapágyak kerültek a régi helyére.
De a teleszkópokra visszatérve, a jobboshoz minden meglévén összeraktam, kapott egy új gumi porvédő harmonikát is, és 20W-s olajjal lesz feltöltve.
Tehát összegzésként azt tudom mondani, hogy az elsődleges vizsgálat alapján egy hibátlannak tűnő teleszkóp bizony nagyon sok meglepetést tartogathat.
Remélem hamarosan megérkezik a hiányzó alsó szár és kezdődhet az éles tesztkör. Nem tudom mennyit fog javulni vagy megoldódik-e teljesen ezzel a kormányszitálás de nagyon bízok benne. Azt még hozzáteszem, hogy elég húzós mutatvány volt, inkább csak saját célra érdemes bárkinek ilyesmibe belefogni, mert nem növekedne az eladási értéke a járműnek annyival, mint amennyibe ez a mutatvány került.
