Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
- MrDok
- bajnok
- Hozzászólások: 2325
- Csatlakozott: 2010.04.03. 23:39
- MZ-d típusa: ETZ 250
- Tartózkodási hely: Hőgyész
- Kapcsolat:
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
Hát ezen látszik még a gyári zsír.... kicsit lekaparod oszt jobb lesz mint újonnan.... .
Ebből mit szeretnél összerakni? Túrák esti programjaként rendezendő blokkdobáló verseny blokkját? Mert ha azt, akkor rakd gyorsan össze!
Ebből mit szeretnél összerakni? Túrák esti programjaként rendezendő blokkdobáló verseny blokkját? Mert ha azt, akkor rakd gyorsan össze!
Aki nem ért az MZ szereléshez, az inkább csináljon olyan dolgot helyette amihez ért!
Ha mégis meg akarja tanulni, akkor kezdje evvel: Szervizfilm
Idom és szerszámok
Ha mégis meg akarja tanulni, akkor kezdje evvel: Szervizfilm
Idom és szerszámok
-
- kis ETZ-s
- Hozzászólások: 241
- Csatlakozott: 2009.11.22. 00:46
- MZ-d típusa: Házi Készítésü
- Tartózkodási hely: Miskolc
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
Melyikről?:D mert az mz- amit most csinálok mitnemondjak elég lagymatag állapotban van bár már így is sokkal jobb mint ahogy megkaptam itt van pár kép a blokkról miután 2 óra alatt sikerült széthúzni. szóval ha ezek után akartok képet még a motorról h milyen állapotba kerültek hozzám hát legyen de óvaintek mindenkit a horror képektől:D Ez a motor alig futott 12 ezer km-t úgy nézzetek rá minden megvolt szinte gyári állapotba egyetlen hiba h 15 évet állt kint az udvaron egy fa alatt állítólag letakarva bár ezt a blokk belsejéből ítélve kétlem mert volt benne egy lebomlott váltószerkezet egy összerohadt kuplung +lánc és ennek a leve amit a képeken lehet látni az aluba szó szerint beleivódott a rozsdalé ma is azt vakargattam róla mert semmi vegyszer nem hozta még ki eddig ameddig a rozsdás rész van addig állt benne a szutyok. A dugót 3 hétig áztattam minden szarba.De semmi nem oldotta meg végül kb 15 helyen kifúrva és darabokra tördelve a hengerben tudtam kiműteni a darabjait. a hajtókar mai napig meg se mozdul de annyira megviselte h már az alu is elkezdett oxidálódni ez főleg a dekniken látszik meg. Most jelenleg darabjaira szedve csücsül a garázsba csak a váz van összeakasztva lengővillákkal meg kerekekkel mert éppen a hátsó vázrészt tervezem hozzá már csak a sárvédő és az utas /csomagtartó rész hiányzik. A 2. motor lesz amit építek az első egy simsonból készült amit eddig mindenki csak csodálta meg dicsérte de ez sokkal szebb lesz:) simson előtt 0 tapasztalattal kezdetem motor téren azóta tanulok:)
- MrDok
- bajnok
- Hozzászólások: 2325
- Csatlakozott: 2010.04.03. 23:39
- MZ-d típusa: ETZ 250
- Tartózkodási hely: Hőgyész
- Kapcsolat:
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
Ebbe igazad van, hosszabb, de nem ez határozza meg a kerék helyzetét. A kereket jobbról a lánckerék tengelye, balról a fékfedél és a közdarab/oldaltámasz pozicionálja a villa száraihoz, és akkor még nem említettem az esetleges féloldalra húzott fűzést, és a villa terpesztését.csoka írta:elég az alkatrészek között megnézni a lengőkar perselyeit.Az egyik oldalon(lánc)egy centivel hosszabb persely kell,értelem szerűen a párhuzamos mozgás miatt a kerék is egy centivel arrébb lesz.
Tehát a motorépítési javaslat: szereld össze a kereket a lengővillával, ezt tedd be a motorvázadba, majd rugóstagok nélkül a kerékre ráfekteted a sárvédődet, így meglesz a pontos helyzete. Könnyebb a gyakorlatban megcsinálni, mint először papíron megszerkeszteni, majd az alapján elkészíteni.......
Bomber, teszel képet a vasról ?
Aki nem ért az MZ szereléshez, az inkább csináljon olyan dolgot helyette amihez ért!
Ha mégis meg akarja tanulni, akkor kezdje evvel: Szervizfilm
Idom és szerszámok
Ha mégis meg akarja tanulni, akkor kezdje evvel: Szervizfilm
Idom és szerszámok
- csoka
- nagy ETZ-s
- Hozzászólások: 436
- Csatlakozott: 2011.02.06. 22:24
- MZ-d típusa: ETZ125,ETZ250
- Tartózkodási hely: Mezőberény Békés megye
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
elég az alkatrészek között megnézni a lengőkar perselyeit.Az egyik oldalon(lánc)egy centivel hosszabb persely kell,értelem szerűen a párhuzamos mozgás miatt a kerék is egy centivel arrébb lesz.
-
- kis ETZ-s
- Hozzászólások: 241
- Csatlakozott: 2009.11.22. 00:46
- MZ-d típusa: Házi Készítésü
- Tartózkodási hely: Miskolc
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
Huh valaki más is megnézi?:D legyek biztos benne h középen van mert épített motor lesz és most csinálom a hátulját. viszont szeretném ha a sárvédő a kerék fölött lenne középen mert nem túl hosszú a rúgóút és széles a kerék nem szeretném ha kátyúba beleérne sárvédőbe.
- festékes
- bajnok
- Hozzászólások: 772
- Csatlakozott: 2010.02.23. 09:09
- MZ-d típusa: ts250/1
- Tartózkodási hely: Debrecen
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
Na ez jó kérdés!
Eddig mindig minden gépemnél Etz és/1-esnél mindig középen volt,viszont a mostanin nem,baloldalt egy centivel közelebb van,viszont a kerekek egy nyomon futnak,ezt többször ellenőriztem,és ha a lengővilla elejétől,mindkét oldalt megmérem a távolságot a hátsótengelyközépig akkor ez a méret azonos.
Lehet,hogy nem egyenes a lengővilla,valamleyik szára?
Ezt hogy tudom pontosan megnézni,mert így szemre jó
Eddig mindig minden gépemnél Etz és/1-esnél mindig középen volt,viszont a mostanin nem,baloldalt egy centivel közelebb van,viszont a kerekek egy nyomon futnak,ezt többször ellenőriztem,és ha a lengővilla elejétől,mindkét oldalt megmérem a távolságot a hátsótengelyközépig akkor ez a méret azonos.
Lehet,hogy nem egyenes a lengővilla,valamleyik szára?
Ezt hogy tudom pontosan megnézni,mert így szemre jó
-
- kis ETZ-s
- Hozzászólások: 241
- Csatlakozott: 2009.11.22. 00:46
- MZ-d típusa: Házi Készítésü
- Tartózkodási hely: Miskolc
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
Mz Ts 250, 250/1 hátsó kereke a lengővillához mérve középen van ? Szal magától a villától ugyanolyan távol van mindkét oldalt? Valaki lenne olyan szíves kimegy garázsba megnézi nekem??:D Előre is köszi!
-
- kis ETZ-s
- Hozzászólások: 241
- Csatlakozott: 2009.11.22. 00:46
- MZ-d típusa: Házi Készítésü
- Tartózkodási hely: Miskolc
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
Nem gondolt valaki arra, hogy megveszi a úgymond méretpontos de nyál anyagból készült kinajit és elviszi hőkezeltetni?
- MrDok
- bajnok
- Hozzászólások: 2325
- Csatlakozott: 2010.04.03. 23:39
- MZ-d típusa: ETZ 250
- Tartózkodási hely: Hőgyész
- Kapcsolat:
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
Azt hiszem én is gondban leszek mikor cserélnem kell majd a lánckereket..... Na mindegy, addig megtanulnak a kínaiak jó MZ alkatrészt gyártani (vagy MZ-t) aztán már nem lesz gond az alkatrészutánpótlás.....KILL3R etz írta:Hát azt csaknem... Elvileg másik tengely való hozzá...
De ha sehogy se megy, akkor vagy szerzek egy olyan tengelyt, vagy leesztergálom a lépcsőt a németből...
A lengyel csodáról meg annyit, hogy ez az egyetlen ma gyártott lánckerék, ami nem ovális, a fogak marva vannak, nem préselve...
Addig vigyázok a mostanira, majd jól nem használom......
Aki nem ért az MZ szereléshez, az inkább csináljon olyan dolgot helyette amihez ért!
Ha mégis meg akarja tanulni, akkor kezdje evvel: Szervizfilm
Idom és szerszámok
Ha mégis meg akarja tanulni, akkor kezdje evvel: Szervizfilm
Idom és szerszámok
- KILL3R etz
- bajnok
- Hozzászólások: 3884
- Csatlakozott: 2007.12.10. 21:07
- MZ-d típusa: ETZ 250
- Tartózkodási hely: Dunaharaszti
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
Hát azt csaknem... Elvileg másik tengely való hozzá...
De ha sehogy se megy, akkor vagy szerzek egy olyan tengelyt, vagy leesztergálom a lépcsőt a németből...
A lengyel csodáról meg annyit, hogy ez az egyetlen ma gyártott lánckerék, ami nem ovális, a fogak marva vannak, nem préselve...
De ha sehogy se megy, akkor vagy szerzek egy olyan tengelyt, vagy leesztergálom a lépcsőt a németből...
A lengyel csodáról meg annyit, hogy ez az egyetlen ma gyártott lánckerék, ami nem ovális, a fogak marva vannak, nem préselve...
"...köd előttünk köd utánunk amíg élünk meg sem állunk,
köd előttünk,köd utánunk két keréken az utakon járunk..."
köd előttünk,köd utánunk két keréken az utakon járunk..."
- MrDok
- bajnok
- Hozzászólások: 2325
- Csatlakozott: 2010.04.03. 23:39
- MZ-d típusa: ETZ 250
- Tartózkodási hely: Hőgyész
- Kapcsolat:
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
Egyedileg kell gyártatni? Csak van oda illő, ha egyszer megcsinálták azt a likat a lánckerékben! Persze nincs vele tapasztalatom..... lengyel csoda.KILL3R etz írta:Az rendben is van, csak megrendeltem az összes csapágyat/szimmeringet webáruházból. Gondoltam spórolok magamnak egy utat...
A gondom a méréssel az, hogy a tolómérővel pont hozzáférhetetlen a csapágyfészek, furatmikróm meg nincs, se kaliber vagy iesmi..
Saccra 41-es a fészek a lánckeróban. Szóval 41x25x12, 41x20x14-es csapágyak kellenének. Csak sajnos ilyet nem találtam szabványban...
Aki nem ért az MZ szereléshez, az inkább csináljon olyan dolgot helyette amihez ért!
Ha mégis meg akarja tanulni, akkor kezdje evvel: Szervizfilm
Idom és szerszámok
Ha mégis meg akarja tanulni, akkor kezdje evvel: Szervizfilm
Idom és szerszámok
- KILL3R etz
- bajnok
- Hozzászólások: 3884
- Csatlakozott: 2007.12.10. 21:07
- MZ-d típusa: ETZ 250
- Tartózkodási hely: Dunaharaszti
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
Az rendben is van, csak megrendeltem az összes csapágyat/szimmeringet webáruházból. Gondoltam spórolok magamnak egy utat...
A gondom a méréssel az, hogy a tolómérővel pont hozzáférhetetlen a csapágyfészek, furatmikróm meg nincs, se kaliber vagy iesmi..
Saccra 41-es a fészek a lánckeróban. Szóval 41x25x12, 41x20x14-es csapágyak kellenének. Csak sajnos ilyet nem találtam szabványban...
Amit találtam: 63004 (20x42x16), 61905 (25x42x9) Szóval itt a gond...
A gondom a méréssel az, hogy a tolómérővel pont hozzáférhetetlen a csapágyfészek, furatmikróm meg nincs, se kaliber vagy iesmi..
Saccra 41-es a fészek a lánckeróban. Szóval 41x25x12, 41x20x14-es csapágyak kellenének. Csak sajnos ilyet nem találtam szabványban...
Amit találtam: 63004 (20x42x16), 61905 (25x42x9) Szóval itt a gond...
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára KILL3R etz 2011.12.16. 23:23-kor.
"...köd előttünk köd utánunk amíg élünk meg sem állunk,
köd előttünk,köd utánunk két keréken az utakon járunk..."
köd előttünk,köd utánunk két keréken az utakon járunk..."
- MrDok
- bajnok
- Hozzászólások: 2325
- Csatlakozott: 2010.04.03. 23:39
- MZ-d típusa: ETZ 250
- Tartózkodási hely: Hőgyész
- Kapcsolat:
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
Hy! Ha leméred tolómérővel, az első csapágyboltban megmondják neked, viszed a méreteket, ott meg van táblázat.....KILL3R etz írta:Üdv!
Lengyel lánckerék - Német tengely házasításához szükséges csapágyak méretét (számát) meg tudná valaki adni?
A válaszokat előre is köszönöm!
Aki nem ért az MZ szereléshez, az inkább csináljon olyan dolgot helyette amihez ért!
Ha mégis meg akarja tanulni, akkor kezdje evvel: Szervizfilm
Idom és szerszámok
Ha mégis meg akarja tanulni, akkor kezdje evvel: Szervizfilm
Idom és szerszámok
- KILL3R etz
- bajnok
- Hozzászólások: 3884
- Csatlakozott: 2007.12.10. 21:07
- MZ-d típusa: ETZ 250
- Tartózkodási hely: Dunaharaszti
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
Üdv!
Lengyel lánckerék - Német tengely házasításához szükséges csapágyak méretét (számát) meg tudná valaki adni?
A válaszokat előre is köszönöm!
Lengyel lánckerék - Német tengely házasításához szükséges csapágyak méretét (számát) meg tudná valaki adni?
A válaszokat előre is köszönöm!
"...köd előttünk köd utánunk amíg élünk meg sem állunk,
köd előttünk,köd utánunk két keréken az utakon járunk..."
köd előttünk,köd utánunk két keréken az utakon járunk..."
- MrDok
- bajnok
- Hozzászólások: 2325
- Csatlakozott: 2010.04.03. 23:39
- MZ-d típusa: ETZ 250
- Tartózkodási hely: Hőgyész
- Kapcsolat:
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
Érdemes kideríteni mitől ugrál. Fent az óra alatt széttekered, megpörgeted a hátsó kereket, közben figyeled a spirál forgását. Ha darabosan változó sebességgel forog, akkor csere (általában a spirál ház is tekergő mozgást végez ilyenkor, normál esetben nem mozog sokat).Fecske125 írta:Nekem egy olyan kérdésem lenne hogy:
Az 125 ETZ-men a kilométeróra mutató ugrál, és kb 10-20-al kevesebbet mutat.
Mi lehet ennek az oka hogy tudnám orvosolni ezt a problémát?
Kérek szépen válaszokat.
Ja, és még valami hátsó fék használatakor a féklápa nem működik de az elsőnél meg igen.
Hogy tudom megoldani ezt a problémát?
Ha továbbra is kalimpál (nagy rá az esély) akkor vagy másik óra, vagy szétszeded, vagy elküldöd egy olyan emberkének aki látott már párat belűről, és meg tudja csinálni (ÉN). Szétszedett állapotban lehet állítani a csaláson is, de ehhez mindenképpen kell egy viszonyítási alapként felszerelt, pontosan beállított biciglis óra, és a motorod.....
A "kalimpátorok" már csak ilyenek.
Aki nem ért az MZ szereléshez, az inkább csináljon olyan dolgot helyette amihez ért!
Ha mégis meg akarja tanulni, akkor kezdje evvel: Szervizfilm
Idom és szerszámok
Ha mégis meg akarja tanulni, akkor kezdje evvel: Szervizfilm
Idom és szerszámok
-
- biciklis
- Hozzászólások: 40
- Csatlakozott: 2011.12.13. 14:04
- MZ-d típusa: MZ ETZ 125
- Tartózkodási hely: Isaszeg
- Kapcsolat:
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
köszönöm az infókat!
Naná alig várom már a túrákat, teljesen bevagyok pörögve Alig várom
Naná alig várom már a túrákat, teljesen bevagyok pörögve Alig várom
"Csak egy motoros érti, hogy miért dugják ki a kutyák a fejüket a kocsiablakon."
"Sose hajts gyorsabban, mint ahogy a védőangyalod repül."
"A fiatal motoros választ egy úti célt, mielőtt elindul. Az öreg motoros választ egy irányt, és útnak indul."
"Sose hajts gyorsabban, mint ahogy a védőangyalod repül."
"A fiatal motoros választ egy úti célt, mielőtt elindul. Az öreg motoros választ egy irányt, és útnak indul."
- Dénes
- fi#azsoké
- Hozzászólások: 2738
- Csatlakozott: 2008.09.30. 14:49
- MZ-d típusa: ETZ 250
- Tartózkodási hely: Tatabánya
- Kapcsolat:
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
Km-órával nagyjából semmit nem tudsz csinálni. Cseréld ki a spirált, és olajozd azt be előtte. Általában többet szokott mutatni, szerintem kizárt, hogy kevesebbet mutasson. Inkább 10 km/h-val többet.
Hátsó féklámpa: Szedd szét a hátsó kereket és nézd meg, hogy hogyan kellene hogy érintkezzen a kapcsoló. Ami egyébként nem a legjobb...
Érdemes vmi egyszerű húzókapcsolót tenni rá, vagy szimplán a fékfedél külső oldalán megcsinálni ugyanazt amit belül...így könnyebben állítható.
A következő túrán majd megnézed a motorjainkon.
Hátsó féklámpa: Szedd szét a hátsó kereket és nézd meg, hogy hogyan kellene hogy érintkezzen a kapcsoló. Ami egyébként nem a legjobb...
Érdemes vmi egyszerű húzókapcsolót tenni rá, vagy szimplán a fékfedél külső oldalán megcsinálni ugyanazt amit belül...így könnyebben állítható.
A következő túrán majd megnézed a motorjainkon.
- KILL3R etz
- bajnok
- Hozzászólások: 3884
- Csatlakozott: 2007.12.10. 21:07
- MZ-d típusa: ETZ 250
- Tartózkodási hely: Dunaharaszti
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
Üdv!
Az elsőre igazán jó megoldás nincs. Ha meg tudod szokni, használj biciklis km órát. Van napi számláló, hőmérő, stb, és halál pontos.
5-6E-ért kapsz már értelmeset. A lényeg, hogy vezetékes legyen, és mutasson 100 felett is.
A fékre pedig vagy egy húzókapcsoló a megoldás (nekem így van), vagy hajlítasz egy drótot rugóacélból, ami a fékdobon kívül kapcsol... 8A fékkulcs tengelyére, úgy, hogy fékezésnél hozzáérjen a kapcsoló vezeték kivezetésnek.) Ez sose fog bekoszolódni, könnyű állítani, gyorsan kivitelezhető.
Az elsőre igazán jó megoldás nincs. Ha meg tudod szokni, használj biciklis km órát. Van napi számláló, hőmérő, stb, és halál pontos.
5-6E-ért kapsz már értelmeset. A lényeg, hogy vezetékes legyen, és mutasson 100 felett is.
A fékre pedig vagy egy húzókapcsoló a megoldás (nekem így van), vagy hajlítasz egy drótot rugóacélból, ami a fékdobon kívül kapcsol... 8A fékkulcs tengelyére, úgy, hogy fékezésnél hozzáérjen a kapcsoló vezeték kivezetésnek.) Ez sose fog bekoszolódni, könnyű állítani, gyorsan kivitelezhető.
"...köd előttünk köd utánunk amíg élünk meg sem állunk,
köd előttünk,köd utánunk két keréken az utakon járunk..."
köd előttünk,köd utánunk két keréken az utakon járunk..."
-
- biciklis
- Hozzászólások: 40
- Csatlakozott: 2011.12.13. 14:04
- MZ-d típusa: MZ ETZ 125
- Tartózkodási hely: Isaszeg
- Kapcsolat:
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
Nekem egy olyankérdésem lene hog.
Az 125 etz-men a kilóméterramutató ugrál, és kb 10-2-al kevesebbet mutat.
Mi lehet ennek az oka hogy udnám orvoslni ezt a problémát?? kérek szépen válaszokat.
Jah és még valami hátsó fék használatakor a éklápa nem működk de az elsőnél meg igen. Hogy tudm megldani ezt a problémát?
Az 125 etz-men a kilóméterramutató ugrál, és kb 10-2-al kevesebbet mutat.
Mi lehet ennek az oka hogy udnám orvoslni ezt a problémát?? kérek szépen válaszokat.
Jah és még valami hátsó fék használatakor a éklápa nem működk de az elsőnél meg igen. Hogy tudm megldani ezt a problémát?
"Csak egy motoros érti, hogy miért dugják ki a kutyák a fejüket a kocsiablakon."
"Sose hajts gyorsabban, mint ahogy a védőangyalod repül."
"A fiatal motoros választ egy úti célt, mielőtt elindul. Az öreg motoros választ egy irányt, és útnak indul."
"Sose hajts gyorsabban, mint ahogy a védőangyalod repül."
"A fiatal motoros választ egy úti célt, mielőtt elindul. Az öreg motoros választ egy irányt, és útnak indul."
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
Volt szó régebben arról, hogy kisebb lánckereket szeretnék előre rakni, de figyelmeztettetek, hogy csak akkor tegyem, ha a hátsó lánckerék jó. Kicsit el vannak hajolva a fogak, az baj?
Piros MZ ETZ 250
UDX
UDX
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
Sziasztok egy olyan kérdésem lenne, hogy az mz etz 250-es km óra kihajtásánál a milyen fogszámú meghajtó kerék és milyen fogszámú tengely kell hozzá mofaker honlapján néztem csak az a baj etz-hez 2 fajta fogaskereket de csak egyfajta tengelyt árulnak és egyik sem olyan fogszámú mint ami a motoron volt ( nem is volt jó a km órám ugrált a mutató) most szeretném megcsinálni de nem tudom milyent vegyek ha tudnátok segíteni azt megköszönném
-
- Simsonos
- Hozzászólások: 53
- Csatlakozott: 2010.11.08. 12:40
- MZ-d típusa: MZ TS 250/1
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
Daczy
Ez azért így sarkos nézőpont, hogy az egyik tengelyen mind rögzítve lennének a fogaskerekek... Van olyan megoldás is, a vonóékes sebességváltómű (pl. Simson S51), de az ETZ-ké nem ilyen.
Mivel nekem TS 250/1-esem van, ennek váltóművét fogom ismertetni (ez a nagy ETZ-ével megegyezik; a kicsié nem tudom, milyen, de nyilván hasonló lehet).
Itt van a /1-es sebességváltóművének keresztmetszeti rajza.
http://www.infomate.de/miraculis/aw/mz/ ... 51r/38.gif
Itt ugyanez nézetben:
http://www.infomate.de/miraculis/aw/mz/ ... 51r/54.gif
a fogaskereket tengelyirányban elmozgató léptetővillákkal:
http://www.infomate.de/miraculis/aw/mz/ ... 51r/55.gif
és az azokat vezérlő kapcsolóhengerrel egybeépítve:
http://www.infomate.de/miraculis/aw/mz/ ... 51r/56.gif
A fogaskerekek egyáltalán nincsenek mind rögzítve a hajtó tengelyen. Az I. fokozat hajtókereke például ugyan gyártástechnológiai és költséghatékonysági okokból a hajtótengely anyagából van kimunkálva, de rögtön e mellett a IV. fokozat hajtókereke van, amelyik tűgörgős csapágyazáson szabadon fut. Ezután a II.-es és III.-as fokozat egy anyagból készített fogaskereke következik, amely elcsúsztatható bordás kötéssel kapcsolódik a tengelyhez (a tengely bordástengelynek, a kettős fogaskerék agya bordásagynak van kiképezve). Majd az V. fokozat hajtó kereke jön, amelyik szintén szabadon csapágyazva fut a tengelyén.
A hajtott tengelyen hasonló a helyzet: az I. fokozat hajtott kereke csapágyazott, a IV.-é, V.-é bordás kötésű, a II.-III. ismét szabadon fut. Mindezekről itt találhatsz részletes szerelési videót:
http://www.youtube.com/watch?v=kCWyuppYAcI
A fogaskerekek a tengelyhez a már említett bordás kötés révén, egymáshoz pedig a homokfelületükön kiképzett körmök (illetve bizonyos fogaskerekeken az ezekhez "passzoló" ablakok) segítségével kapcsolódnak; így egy pillanatnyi kapcsolási helyzetben előfordulhat olyan, hogy az amúgy a tengelyén szabadon elforgó fogaskereket egy bordás kötéssel rögzített társa a homlokkörmök révén "megfog", azaz a bekapcsolt sebességfokozat idejére átmenetileg rögzíti a tengelyhez.
A hajtás (a sebesség-, vagyis inkább nyomatékváltás) lényege, hogy az öt fogaskerékpárból mindig csak egy pár van rögzítve a saját tengelyéhez, így mindig csak ez a kettő vesz részt a hajtásláncban (egyszerre két vagy több pár nem lehet bekapcsolva, mert a szerkezet összetörne). Így a különböző áttételekkel a pillanatnyi igénybevételeknek megfelelően lehet változtatni a motor főtengelye és a hajtó kerék közti fordulatszám- és forgatónyomaték-viszonyt: I. fokozatban kis fogaskerék hajt nagyot, így a hajtókerék fordulatszáma a főtengely minden fordulatszám-tartományában kicsi lesz, de a vonóerő nagyon nagy, míg V.-ben a mindez fordítottan igaz. A maradék három fokozat áttételezése arányosan el van osztva úgy, hogy optimálisan ki lehessen használni a főtengely nyomatékát minden fordulatszám-tartományban.
Te, a vezető, amikor a sebességváltókart kapcsolgatod, a sebességváltókar tengelyének végével egy kapcsolóhengert mozgatsz, és az ebben lévő hornyok az éppen kapcsolt fokozatnak megfelelő léptetővillákat mozgatják a helyükre, így kapcsolva be a kellő fogaskerékpárt a hajtásláncba, egyúttal az előző fokozat fogaskerékpárját a hajtásláncból kivéve, és semleges (legalább az egyik fogaskerék "szabadon" képes elforogni a tengelyén) helyzetbe tolva.
Ez azért így sarkos nézőpont, hogy az egyik tengelyen mind rögzítve lennének a fogaskerekek... Van olyan megoldás is, a vonóékes sebességváltómű (pl. Simson S51), de az ETZ-ké nem ilyen.
Mivel nekem TS 250/1-esem van, ennek váltóművét fogom ismertetni (ez a nagy ETZ-ével megegyezik; a kicsié nem tudom, milyen, de nyilván hasonló lehet).
Itt van a /1-es sebességváltóművének keresztmetszeti rajza.
http://www.infomate.de/miraculis/aw/mz/ ... 51r/38.gif
Itt ugyanez nézetben:
http://www.infomate.de/miraculis/aw/mz/ ... 51r/54.gif
a fogaskereket tengelyirányban elmozgató léptetővillákkal:
http://www.infomate.de/miraculis/aw/mz/ ... 51r/55.gif
és az azokat vezérlő kapcsolóhengerrel egybeépítve:
http://www.infomate.de/miraculis/aw/mz/ ... 51r/56.gif
A fogaskerekek egyáltalán nincsenek mind rögzítve a hajtó tengelyen. Az I. fokozat hajtókereke például ugyan gyártástechnológiai és költséghatékonysági okokból a hajtótengely anyagából van kimunkálva, de rögtön e mellett a IV. fokozat hajtókereke van, amelyik tűgörgős csapágyazáson szabadon fut. Ezután a II.-es és III.-as fokozat egy anyagból készített fogaskereke következik, amely elcsúsztatható bordás kötéssel kapcsolódik a tengelyhez (a tengely bordástengelynek, a kettős fogaskerék agya bordásagynak van kiképezve). Majd az V. fokozat hajtó kereke jön, amelyik szintén szabadon csapágyazva fut a tengelyén.
A hajtott tengelyen hasonló a helyzet: az I. fokozat hajtott kereke csapágyazott, a IV.-é, V.-é bordás kötésű, a II.-III. ismét szabadon fut. Mindezekről itt találhatsz részletes szerelési videót:
http://www.youtube.com/watch?v=kCWyuppYAcI
A fogaskerekek a tengelyhez a már említett bordás kötés révén, egymáshoz pedig a homokfelületükön kiképzett körmök (illetve bizonyos fogaskerekeken az ezekhez "passzoló" ablakok) segítségével kapcsolódnak; így egy pillanatnyi kapcsolási helyzetben előfordulhat olyan, hogy az amúgy a tengelyén szabadon elforgó fogaskereket egy bordás kötéssel rögzített társa a homlokkörmök révén "megfog", azaz a bekapcsolt sebességfokozat idejére átmenetileg rögzíti a tengelyhez.
A hajtás (a sebesség-, vagyis inkább nyomatékváltás) lényege, hogy az öt fogaskerékpárból mindig csak egy pár van rögzítve a saját tengelyéhez, így mindig csak ez a kettő vesz részt a hajtásláncban (egyszerre két vagy több pár nem lehet bekapcsolva, mert a szerkezet összetörne). Így a különböző áttételekkel a pillanatnyi igénybevételeknek megfelelően lehet változtatni a motor főtengelye és a hajtó kerék közti fordulatszám- és forgatónyomaték-viszonyt: I. fokozatban kis fogaskerék hajt nagyot, így a hajtókerék fordulatszáma a főtengely minden fordulatszám-tartományában kicsi lesz, de a vonóerő nagyon nagy, míg V.-ben a mindez fordítottan igaz. A maradék három fokozat áttételezése arányosan el van osztva úgy, hogy optimálisan ki lehessen használni a főtengely nyomatékát minden fordulatszám-tartományban.
Te, a vezető, amikor a sebességváltókart kapcsolgatod, a sebességváltókar tengelyének végével egy kapcsolóhengert mozgatsz, és az ebben lévő hornyok az éppen kapcsolt fokozatnak megfelelő léptetővillákat mozgatják a helyükre, így kapcsolva be a kellő fogaskerékpárt a hajtásláncba, egyúttal az előző fokozat fogaskerékpárját a hajtásláncból kivéve, és semleges (legalább az egyik fogaskerék "szabadon" képes elforogni a tengelyén) helyzetbe tolva.
- Daczy
- biciklis
- Hozzászólások: 26
- Csatlakozott: 2011.10.08. 12:04
- MZ-d típusa: MZ ETZ 125
- Tartózkodási hely: Veszprém
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
Valaki el tudná magyarázni, hogy a reteszelés folyamata hogy történik ETZ váltóban? Azt tudom, hogy van 5 pár fogaskerék, az egyik tengelyen fixen rögzítve, míg a másik tengely pedig elforog a fogaskereke között, és ezeket lehet reteszelni. De konkrétan hogy történik ez a reteszelés? Amikor a váltókart mozgatom, mi játszódik le?
Original MZ ETZ 125 De Luxe Since 1986
-
- Simsonos
- Hozzászólások: 53
- Csatlakozott: 2010.11.08. 12:40
- MZ-d típusa: MZ TS 250/1
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
bomber93
Így van, jó látod. A sebességváltót egyébkét is célszerűbb lenne inkább nyomatékváltónak nevezni, hiszen a főtengely nyomatékát lehet vele "beosztani".
16-os lánckerékkel pontosan az lesz, amit mondasz: nagyobb végsebesség, kisebb vonóerő, de persze a veszteségek függvényében, amit majd a tényleges gyakorlat fog megmutatni, ha megcsinálod.
Így van, jó látod. A sebességváltót egyébkét is célszerűbb lenne inkább nyomatékváltónak nevezni, hiszen a főtengely nyomatékát lehet vele "beosztani".
16-os lánckerékkel pontosan az lesz, amit mondasz: nagyobb végsebesség, kisebb vonóerő, de persze a veszteségek függvényében, amit majd a tényleges gyakorlat fog megmutatni, ha megcsinálod.
-
- kis ETZ-s
- Hozzászólások: 241
- Csatlakozott: 2009.11.22. 00:46
- MZ-d típusa: Házi Készítésü
- Tartózkodási hely: Miskolc
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
Köszi szépen akkor szerintem ha /1 es 47 fogas lánckerekével 16x3.50 es gumival hátul és egy 15 helyett 16 os lánckerékkel igaz veszítek a motor gyorsulásából(de ez engem nem izgat csak azért bírja kipörgetni a 4. et) de elméletileg nagyobb sebességre lenne képes a drágám ezáltal ha én 80km/h utazóval akarok menni nem kell annyira pörgetni mint gyári lánckerékáttétellel. Még egyszer köszi a számításokat. (am szerinted 16 fogas lánckerékkel elméletileg működnie kéne? Bár ha megyek is fel Bükk-be meg ilyen helyekre azért van rajta váltó h ne erőlködjön 4 sebességből azért már lehet gazdálkodni.)
-
- Simsonos
- Hozzászólások: 53
- Csatlakozott: 2010.11.08. 12:40
- MZ-d típusa: MZ TS 250/1
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
bomber93
Nincs mit, nagyon szívesen.
Viszont a /1-es hátsó lánckereke 47 fogú.
Vagyis az eredeti i=48/16=3,0 áttétel, ha elöl 15-ös lánckerékkel, hátul a 47-es /1-gyel számolsz, 3,133-ra nő, és ezt még meg kell szorozni a 3,00×18''-os és a 3,50×16''-os kerék külső átmérője közti különbséggel, a már előzőleg kiszámított 1,0435-tel. Így 3,27-et kapunk. 3,27:3=1,09
Ebben az esetben tehát a TS 150 gyárilag megengedett legnagyobb sebessége 105/1,09=96,3 km/h-ra mérséklődik, a hátsó keréken az elméleti kerületi vonóerő pedig I. fokozatban a következőképpen alakul:
F=(13,7×2,31×3,05×3,13)/0,2921=1034 N,
ami nyilván nagyobb az eredetinél, hiszen az összáttétel megnőtt, az erőkar (a hajtó kerék sugara)pedig kisebb lett.
Aztán, hogy ez a gyakorlatban hogyan mutatkozik, azt már ne kérdezd, mert én nem foglalkozom MZ-átépítéssel. De úgy gondolom, hogy ezzel a 80 km/h-s sebesség már kissé a "túlpörgetés" kategóriájába fog tartozni. (Ezekkel a feltételekkel IV. fokozatban elméletileg 5250 1/min fordulatszám tartozik ehhez a sebességhez, azonban a veszteségek miatt nyugodtan számolhatunk rá még úgy 4-500 fordulatot, ami azért még a kis MZ-nél is már meglehetősen magas.)
A láncméreteket amúgy jól tudod, de nem igazán szerencsés dolog egy lánckerékre a kelleténél szélesebb láncot tenni, mert lassú fordulatszámok mellett, kis nyomatéknál, kis kerületi láncsebességnél még alkalmazható szükségmegoldásként, de ilyen területen balesetveszélyes lehet.
Nincs mit, nagyon szívesen.
Viszont a /1-es hátsó lánckereke 47 fogú.
Vagyis az eredeti i=48/16=3,0 áttétel, ha elöl 15-ös lánckerékkel, hátul a 47-es /1-gyel számolsz, 3,133-ra nő, és ezt még meg kell szorozni a 3,00×18''-os és a 3,50×16''-os kerék külső átmérője közti különbséggel, a már előzőleg kiszámított 1,0435-tel. Így 3,27-et kapunk. 3,27:3=1,09
Ebben az esetben tehát a TS 150 gyárilag megengedett legnagyobb sebessége 105/1,09=96,3 km/h-ra mérséklődik, a hátsó keréken az elméleti kerületi vonóerő pedig I. fokozatban a következőképpen alakul:
F=(13,7×2,31×3,05×3,13)/0,2921=1034 N,
ami nyilván nagyobb az eredetinél, hiszen az összáttétel megnőtt, az erőkar (a hajtó kerék sugara)pedig kisebb lett.
Aztán, hogy ez a gyakorlatban hogyan mutatkozik, azt már ne kérdezd, mert én nem foglalkozom MZ-átépítéssel. De úgy gondolom, hogy ezzel a 80 km/h-s sebesség már kissé a "túlpörgetés" kategóriájába fog tartozni. (Ezekkel a feltételekkel IV. fokozatban elméletileg 5250 1/min fordulatszám tartozik ehhez a sebességhez, azonban a veszteségek miatt nyugodtan számolhatunk rá még úgy 4-500 fordulatot, ami azért még a kis MZ-nél is már meglehetősen magas.)
A láncméreteket amúgy jól tudod, de nem igazán szerencsés dolog egy lánckerékre a kelleténél szélesebb láncot tenni, mert lassú fordulatszámok mellett, kis nyomatéknál, kis kerületi láncsebességnél még alkalmazható szükségmegoldásként, de ilyen területen balesetveszélyes lehet.
- kupi
- bajnok
- Hozzászólások: 807
- Csatlakozott: 2008.01.26. 19:45
- MZ-d típusa: MZ TS 125-ETZ 150e
- Tartózkodási hely: Kápolnásnyék
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
A 12 nekem is régi ismerősöm"valamikor a 90-es évek elején javítottam egy MZ-ből csinált triciklit(kordé az eleje hátul TS 125MZ és rendszámos volt!) azon volt elöl 12 fogaskerék nem is ment többet 60km/ó nál.Szerintem ha nem is gyári a fogaskerék akkor is minőségi maszek az olcsó benzin korából..bomber93 írta:digitális óra az pont h nincsen fordulatszámmérő van de mivel átalakított nem tom feltenni meg perpill a blokkja is teljesen darabokba van.
A másik nekem a 18 as kerék már nem fér bele mert a sárvédő a lengővillával együtt mozog
Készlet szó szerint kaptam egy drótra felfűzve vagy 25 fogaskereket ebből 9 mz jé és ebből 6 Kicsi ts é sztm eredetiek mert a reszelő meg se sérti Bár érdekes 12 es-t nem láttam még gyáriba:O
MZ él és élni fog"Ha esetleg erre visz az utad és szeretnél pihenni vagy beszélgetni egyet esetleg szükség javítás kel bátran hívj 06309167166 Kápolnásnyék (Pettend) 7 út.
http://www.youtube.com/watch?v=gy-7gzR99vg
http://www.youtube.com/watch?v=gy-7gzR99vg
-
- kis ETZ-s
- Hozzászólások: 241
- Csatlakozott: 2009.11.22. 00:46
- MZ-d típusa: Házi Készítésü
- Tartózkodási hely: Miskolc
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
digitális óra az pont h nincsen fordulatszámmérő van de mivel átalakított nem tom feltenni meg perpill a blokkja is teljesen darabokba van.
A másik nekem a 18 as kerék már nem fér bele mert a sárvédő a lengővillával együtt mozog
Készlet szó szerint kaptam egy drótra felfűzve vagy 25 fogaskereket ebből 9 mz jé és ebből 6 Kicsi ts é sztm eredetiek mert a reszelő meg se sérti Bár érdekes 12 es-t nem láttam még gyáriba:O
A másik nekem a 18 as kerék már nem fér bele mert a sárvédő a lengővillával együtt mozog
Készlet szó szerint kaptam egy drótra felfűzve vagy 25 fogaskereket ebből 9 mz jé és ebből 6 Kicsi ts é sztm eredetiek mert a reszelő meg se sérti Bár érdekes 12 es-t nem láttam még gyáriba:O
- MrDok
- bajnok
- Hozzászólások: 2325
- Csatlakozott: 2010.04.03. 23:39
- MZ-d típusa: ETZ 250
- Tartózkodási hely: Hőgyész
- Kapcsolat:
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
Ha ilyen készleted van otthon próbálkozz. Először tegyél fel egy digitális órát pontosan beállítva a lemért kerék kerületet (elsőre érdemes tenni), megméred az eredeti kerékkel, a 16"-al, majd cseréled a lánckerekeket és azzal beállítod a megfelelő áttételt.bomber93 írta:Köszi szépen a számításokat. Én a hátsó lánckerék feltételét úgy gondoltam, hogy kompletten aggyal együtt szóval érted szerzek tegyük fel egy /1 hátsó kereket ha jól emlékszem annak 45 fogas a hátsó lánckereke és kompletten belerakom féklappal mindennel együtt(hézagolással nincs gond mert a hátsó lengővilla is /1 es-é) A 150 TS es és a pergő lánca csak szélességben különbözik tudtommal szóval ezzel nem lenne gond.
Magyarul azért érdekelt volna a számítás, hogy tegyük fel ha hátul 48 helyett 45 fogas lánckerék van akkor előre hány foggal kell kevesebb a gyári 16-osnál(TS-150) úgy hogy nekem 18x3.00 helyett 16x3.50 es gumi lesz feltéve. (légnyomásból adódó mm-től eltekintve.)
Van 15 fogas 13 fogas meg 12 fogas lánckerekem itthon. Ha a 15 fogast tenném rá sztd nagyon lomha lenne? Nem fontos a gyorsulás nekem inkább legyen lomhább minthogy 80 as utazónál szarrá pörögje magát.
Utána nem felejted el ide felvésni, hogy más is tudja ha kellene ilyen teszt.
Aki nem ért az MZ szereléshez, az inkább csináljon olyan dolgot helyette amihez ért!
Ha mégis meg akarja tanulni, akkor kezdje evvel: Szervizfilm
Idom és szerszámok
Ha mégis meg akarja tanulni, akkor kezdje evvel: Szervizfilm
Idom és szerszámok
-
- kis ETZ-s
- Hozzászólások: 195
- Csatlakozott: 2011.01.04. 17:13
- MZ-d típusa: MZ ETZ 250
- Tartózkodási hely: Őrség
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
Kislánckerék cseréje nem tart sokáig... sztem tapasztalat alapján könyebb eldönteni, mint számolgatni. Egyébként szocimotoroson (ha jól emlékszem) van egy áttétel fordulat/sebesség számoló progi, grafikont is ábrázol.
A temetőben két parcella van. Az egyikben azok fekszenek, akiknek elsőbbségük volt...
A fém a hús felé hajlik.
A fém a hús felé hajlik.
-
- kis ETZ-s
- Hozzászólások: 241
- Csatlakozott: 2009.11.22. 00:46
- MZ-d típusa: Házi Készítésü
- Tartózkodási hely: Miskolc
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
Köszi szépen a számításokat. Én a hátsó lánckerék feltételét úgy gondoltam, hogy kompletten aggyal együtt szóval érted szerzek tegyük fel egy /1 hátsó kereket ha jól emlékszem annak 45 fogas a hátsó lánckereke és kompletten belerakom féklappal mindennel együtt(hézagolással nincs gond mert a hátsó lengővilla is /1 es-é) A 150 TS es és a pergő lánca csak szélességben különbözik tudtommal szóval ezzel nem lenne gond.
Magyarul azért érdekelt volna a számítás, hogy tegyük fel ha hátul 48 helyett 45 fogas lánckerék van akkor előre hány foggal kell kevesebb a gyári 16-osnál(TS-150) úgy hogy nekem 18x3.00 helyett 16x3.50 es gumi lesz feltéve. (légnyomásból adódó mm-től eltekintve.)
Van 15 fogas 13 fogas meg 12 fogas lánckerekem itthon. Ha a 15 fogast tenném rá sztd nagyon lomha lenne? Nem fontos a gyorsulás nekem inkább legyen lomhább minthogy 80 as utazónál szarrá pörögje magát.
Magyarul azért érdekelt volna a számítás, hogy tegyük fel ha hátul 48 helyett 45 fogas lánckerék van akkor előre hány foggal kell kevesebb a gyári 16-osnál(TS-150) úgy hogy nekem 18x3.00 helyett 16x3.50 es gumi lesz feltéve. (légnyomásból adódó mm-től eltekintve.)
Van 15 fogas 13 fogas meg 12 fogas lánckerekem itthon. Ha a 15 fogast tenném rá sztd nagyon lomha lenne? Nem fontos a gyorsulás nekem inkább legyen lomhább minthogy 80 as utazónál szarrá pörögje magát.
-
- Simsonos
- Hozzászólások: 53
- Csatlakozott: 2010.11.08. 12:40
- MZ-d típusa: MZ TS 250/1
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
bomber
Nem csak 3,5 hüvelykes gumi létezik ebben a méretben, 3,00-tól 4,00-ig széles a paletta, sőt. Bár nem pont erre a kerékpántra való abroncsok, de vannak olyan ámokfutók, akik ráteszik. Nem tudhatom, hogy éppen neked mik a terveid.
Én a következőképpen számítanám:
Az eredeti TS-hátsó 3,00×18'' méretű. Ez azt jelenti, hogy elméleti átmérője D=60,96 cm, elméleti kerülete pedig K=Dπ=191,51 cm.
A most felszerelni kívánt abroncs mérete: 3,50×16'', vagyis D=58,42 cm => K=183,53 cm.
Akkor tehát: a 183,53 cm úgy aránylik a 191,51 cm-hez, ahogy az x fogú lánckerék a 16 fogúhoz.
191,51/183,53=1,0435-szeres az áttételi arány szükségelt megváltozása.
16×1,0435=16,7 fog.
Tehát a különbség olyan minimális, hogy csak 17 fogú első lánckerékkel járnál közelítőleg(!) jól, TS 125/150-hez viszont ilyen nem létezik, csak kisebb. Legföljebb egyedileg tudnád legyártatni.
Az eredeti hátsó lánckerékről már nem is beszélve: mivel a fogaskoszorút öntéskor helyezik az agyrészbe, azt egyáltalán nem tudod utángyártatni, illetve utólag behelyezni, gyári méretben pedig csak az az egyféle van, a 48 fogú.
Szóval vagy lemondasz az átépítésről, vagy belenyugszol, hogy kismértékben nőni fog a vonóerőd/csökkenni a végsebességed/csalni a kilométerórád.
Nem csak 3,5 hüvelykes gumi létezik ebben a méretben, 3,00-tól 4,00-ig széles a paletta, sőt. Bár nem pont erre a kerékpántra való abroncsok, de vannak olyan ámokfutók, akik ráteszik. Nem tudhatom, hogy éppen neked mik a terveid.
Én a következőképpen számítanám:
Az eredeti TS-hátsó 3,00×18'' méretű. Ez azt jelenti, hogy elméleti átmérője D=60,96 cm, elméleti kerülete pedig K=Dπ=191,51 cm.
A most felszerelni kívánt abroncs mérete: 3,50×16'', vagyis D=58,42 cm => K=183,53 cm.
Akkor tehát: a 183,53 cm úgy aránylik a 191,51 cm-hez, ahogy az x fogú lánckerék a 16 fogúhoz.
191,51/183,53=1,0435-szeres az áttételi arány szükségelt megváltozása.
16×1,0435=16,7 fog.
Tehát a különbség olyan minimális, hogy csak 17 fogú első lánckerékkel járnál közelítőleg(!) jól, TS 125/150-hez viszont ilyen nem létezik, csak kisebb. Legföljebb egyedileg tudnád legyártatni.
Az eredeti hátsó lánckerékről már nem is beszélve: mivel a fogaskoszorút öntéskor helyezik az agyrészbe, azt egyáltalán nem tudod utángyártatni, illetve utólag behelyezni, gyári méretben pedig csak az az egyféle van, a 48 fogú.
Szóval vagy lemondasz az átépítésről, vagy belenyugszol, hogy kismértékben nőni fog a vonóerőd/csökkenni a végsebességed/csalni a kilométerórád.
-
- kis ETZ-s
- Hozzászólások: 241
- Csatlakozott: 2009.11.22. 00:46
- MZ-d típusa: Házi Készítésü
- Tartózkodási hely: Miskolc
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
Zsolti_1983 írta:bomber93
Az attól függ, mennyire ballonos gumiabroncsot szerelsz a kerékre.
16*3.50 es mint amilyennel kiadták szóval a sima szabvány méret nem magasabb nem alacsonyabb. VSZ valami heidenau lesz.
-
- Simsonos
- Hozzászólások: 53
- Csatlakozott: 2010.11.08. 12:40
- MZ-d típusa: MZ TS 250/1
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
bomber93
Az attól függ, mennyire ballonos gumiabroncsot szerelsz a kerékre.
Az attól függ, mennyire ballonos gumiabroncsot szerelsz a kerékre.
-
- kis ETZ-s
- Hozzászólások: 241
- Csatlakozott: 2009.11.22. 00:46
- MZ-d típusa: Házi Készítésü
- Tartózkodási hely: Miskolc
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
Hali!
Valaki tudna nekem segíteni számolásba?:D TS 150 be szeretnék rakni egy 16 colos kereket rakok a 18 colos helyett a gyári 48/16 os lánckerékáttételt, hogyan kéne módosítani ahhoz, hogy ne legyen jelentős változás sebesség terén. Magyarul hány foggal kéne előre több vagy hátulra kevesebb?
Valaki tudna nekem segíteni számolásba?:D TS 150 be szeretnék rakni egy 16 colos kereket rakok a 18 colos helyett a gyári 48/16 os lánckerékáttételt, hogyan kéne módosítani ahhoz, hogy ne legyen jelentős változás sebesség terén. Magyarul hány foggal kéne előre több vagy hátulra kevesebb?
-
- Simsonos
- Hozzászólások: 53
- Csatlakozott: 2010.11.08. 12:40
- MZ-d típusa: MZ TS 250/1
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
Nandor
Az "ÜZEMELTETÉSI ÚTMUTATÓ TS 125, TS 150 és TS 250/1 típusú MZ-motorkerékpárokhoz" című gyári gépkönyv 11. kiadása (VEB Fachbuchverlag Leipzig, 1978) szerint 20. Itt van előttem, tévedés kizárva. (Van belőle egy három évvel későbbi, 12. kiadásom is, az is ezt írja.) Na meg az én motoromon is az volt, és elég kopott hozzá, hogy gyári legyen.
Viszont a Hogyan tovább? MZ című könyv szerint a TS 250-nek 21 fogú az első lánckereke.
Az "ÜZEMELTETÉSI ÚTMUTATÓ TS 125, TS 150 és TS 250/1 típusú MZ-motorkerékpárokhoz" című gyári gépkönyv 11. kiadása (VEB Fachbuchverlag Leipzig, 1978) szerint 20. Itt van előttem, tévedés kizárva. (Van belőle egy három évvel későbbi, 12. kiadásom is, az is ezt írja.) Na meg az én motoromon is az volt, és elég kopott hozzá, hogy gyári legyen.
Viszont a Hogyan tovább? MZ című könyv szerint a TS 250-nek 21 fogú az első lánckereke.
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
21 a gyári
- Nandor
- nagy ETZ-s
- Hozzászólások: 486
- Csatlakozott: 2009.03.22. 16:40
- MZ-d típusa: MZ ts 250/0.5
- Tartózkodási hely: Komárom-Esztergom megye
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
Biztos, hogy jól írtad, a szakkönyvek meg pláne nem tévednek.zsakfos írta: Most egy kis lelkiismeretfurdalásom van,mert én irtam a 126 szemet.
Mentségemre legyen mondva,nekem a /1-be akkora kell és az Mz hogyan tovább könvben is a Ts250 és a Ts250/1-be ugyanakkora láncot ir.Sőt a Haynes Manual is 126 szemes láncot ir a 4 sebis Ts 250-be.
Úgyhogy ez egy kicsit számomra most rejtély hogy a tiedbe miért kell hoszabb
Ráadásul már nem ez az első furcsaság a motoromon. Ott van például az, hogy 1977-ben már nem gyártották a 4-sebes TS-t az enyém mégis az ráadásul /1 külsővel.
Bár lehet, hogy az évek alatt átalakították /1-é és a forgalmiban pedig elírták a gyártási évet.
Mindenesetre sok a furcsaság.
jut eszembe hány fogas a /1 első lánckereke? Mert az enyém 21.
- Troster
- nagy ETZ-s
- Hozzászólások: 474
- Csatlakozott: 2011.09.15. 03:33
- MZ-d típusa: Etz 250
- Tartózkodási hely: Debrecen
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
Az én Trophymba 127..
Én sem értem, lehet bizonyos idő elteltével,összemennek,nyúlnak a lengőkarok...
Én sem értem, lehet bizonyos idő elteltével,összemennek,nyúlnak a lengőkarok...
- zsakfos
- A révész
- Hozzászólások: 3375
- Csatlakozott: 2007.09.01. 08:11
- MZ-d típusa: Mz Ts 250/1
- Tartózkodási hely: Siófok
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
Most egy kis lelkiismeretfurdalásom van,mert én irtam a 126 szemet.Nandor írta:Sikerült, betettem egy plusz patentszemet.
Tanúság: 4-sebes TS-be 128 szemes lánc kell.
Mentségemre legyen mondva,nekem a /1-be akkora kell és az Mz hogyan tovább könvben is a Ts250 és a Ts250/1-be ugyanakkora láncot ir.Sőt a Haynes Manual is 126 szemes láncot ir a 4 sebis Ts 250-be.
Úgyhogy ez egy kicsit számomra most rejtély hogy a tiedbe miért kell hoszabb
Ts 250/1 a fekete villám!Na jó a villám egy kicsit túlzás!De én igy is szeretem.
- Nandor
- nagy ETZ-s
- Hozzászólások: 486
- Csatlakozott: 2009.03.22. 16:40
- MZ-d típusa: MZ ts 250/0.5
- Tartózkodási hely: Komárom-Esztergom megye
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
Sikerült, betettem egy plusz patentszemet.
Tanúság: 4-sebes TS-be 128 szemes lánc kell.
Tanúság: 4-sebes TS-be 128 szemes lánc kell.
- Troster
- nagy ETZ-s
- Hozzászólások: 474
- Csatlakozott: 2011.09.15. 03:33
- MZ-d típusa: Etz 250
- Tartózkodási hely: Debrecen
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
Én is megjártam így.Arra ügyelj, hogy mindkét patentszem új legyen, akkor egyszerre kopnak a lánccal,én már mentem vele 6 ezret és semmi gond vele.
-
- kis ETZ-s
- Hozzászólások: 241
- Csatlakozott: 2009.11.22. 00:46
- MZ-d típusa: Házi Készítésü
- Tartózkodási hely: Miskolc
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
Inkább a patentszem lánckerék csere változásokkal jár.
- Stravkó
- Long Vehicle
- Hozzászólások: 1269
- Csatlakozott: 2008.03.24. 20:24
- MZ-d típusa: ETZ 250
- Tartózkodási hely: Eger
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
Ja, két patentszem kell, vagy esetleg kisebb első lánckerék.
POD RACER
Szinter, pipa!!!
Szinter, pipa!!!
-
- kis ETZ-s
- Hozzászólások: 241
- Csatlakozott: 2009.11.22. 00:46
- MZ-d típusa: Házi Készítésü
- Tartózkodási hely: Miskolc
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
Szerezni kell még1 patent szemet amúgy mennyivel lett rövidebb?
- Nandor
- nagy ETZ-s
- Hozzászólások: 486
- Csatlakozott: 2009.03.22. 16:40
- MZ-d típusa: MZ ts 250/0.5
- Tartózkodási hely: Komárom-Esztergom megye
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
Létezik hogy a TS-nek nem 126 szemes a lánca?
Mert az itt kapott infók szerint kiütöttem 4 szemet az új 130-asból és mit ad isten rövid lett.
Ilyenkor mit lehet tenni?
Mert az itt kapott infók szerint kiütöttem 4 szemet az új 130-asból és mit ad isten rövid lett.
Ilyenkor mit lehet tenni?
- ambrusviktor
- versenyző
- Hozzászólások: 643
- Csatlakozott: 2011.04.22. 17:04
- MZ-d típusa: etz 250
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
Én arra gondoltam, hogy csináltatok magamnak, de ha esetleg efféle lengyelt lehet majd rendelni, akkor én is beszállnék a rendelésbe! Ha jól tudom akkor ezek nem rosszak. (nem az igazi gyári, de nem rossz...)Endre írta:Már egy ideje töröm a fejem, hogy a teljes felújításon, restauráláson áteső ETZ 250 gépemnél mit tegyek a hátsó lánckerékkel... Természetesen magyar utángyártott van benne, már eléggé kukaérett. Sajnos a "vadásszunk jó állapotú gyárit" felkiáltás nekem nem igazán tetszik: annyi leharcolt sz@r van, hogy semmi kedvem sincs hozzá. A magyar lánckerékre eddig három jellegzetes panaszt hallottam:
1. A fogárkok sorjásak.
2. A furat nem egytengelyű a fogaskoszorúval, hanem excentrikus, ezért üt.
3. Beleér a láncvédő bakelitbe valahol.
A legutóbbin persze lehet segíteni egy esztergálással, tehát ez nekem nem tűnik nagy bajnak. Ez így összesen tényleg sok már... Viszont több helyről hallottam, hogy régebben volt lengyel utángyártott, ami nem volt excentrikus, és aminek forgácsolással készült a fogaskoszorúja. Erről ki mit hallott? Utána néztem, és lengyel webshopokban, illetve aukciós oldalakon tényleg sok új lánckerék van. Valaki tud ezekről valamit?
Ebben a boltban 66 zloty, ami jelenleg kb. 4950 Ft. Ha ez tényleg nem üt, nem sorjásak a fogai, akkor a lánckerék probléma elég egyszerűen meg van oldva. Ez mégiscsak egy egyszerű alkatrész. A szakócától annyival bonyolultabb, hogy két részből áll Tapasztalat valakinek? Esetleg lengyel kontakt? Ha valaki kedvet érez a kutatáshoz, akkor a "zebatka tylna" szavakra keressen rá!
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
Már egy ideje töröm a fejem, hogy a teljes felújításon, restauráláson áteső ETZ 250 gépemnél mit tegyek a hátsó lánckerékkel... Természetesen magyar utángyártott van benne, már eléggé kukaérett. Sajnos a "vadásszunk jó állapotú gyárit" felkiáltás nekem nem igazán tetszik: annyi leharcolt sz@r van, hogy semmi kedvem sincs hozzá. A magyar lánckerékre eddig három jellegzetes panaszt hallottam:
1. A fogárkok sorjásak.
2. A furat nem egytengelyű a fogaskoszorúval, hanem excentrikus, ezért üt.
3. Beleér a láncvédő bakelitbe valahol.
A legutóbbin persze lehet segíteni egy esztergálással, tehát ez nekem nem tűnik nagy bajnak. Ez így összesen tényleg sok már... Viszont több helyről hallottam, hogy régebben volt lengyel utángyártott, ami nem volt excentrikus, és aminek forgácsolással készült a fogaskoszorúja. Erről ki mit hallott? Utána néztem, és lengyel webshopokban, illetve aukciós oldalakon tényleg sok új lánckerék van. Valaki tud ezekről valamit?
Ebben a boltban 66 zloty, ami jelenleg kb. 4950 Ft. Ha ez tényleg nem üt, nem sorjásak a fogai, akkor a lánckerék probléma elég egyszerűen meg van oldva. Ez mégiscsak egy egyszerű alkatrész. A szakócától annyival bonyolultabb, hogy két részből áll Tapasztalat valakinek? Esetleg lengyel kontakt? Ha valaki kedvet érez a kutatáshoz, akkor a "zebatka tylna" szavakra keressen rá!
1. A fogárkok sorjásak.
2. A furat nem egytengelyű a fogaskoszorúval, hanem excentrikus, ezért üt.
3. Beleér a láncvédő bakelitbe valahol.
A legutóbbin persze lehet segíteni egy esztergálással, tehát ez nekem nem tűnik nagy bajnak. Ez így összesen tényleg sok már... Viszont több helyről hallottam, hogy régebben volt lengyel utángyártott, ami nem volt excentrikus, és aminek forgácsolással készült a fogaskoszorúja. Erről ki mit hallott? Utána néztem, és lengyel webshopokban, illetve aukciós oldalakon tényleg sok új lánckerék van. Valaki tud ezekről valamit?
Ebben a boltban 66 zloty, ami jelenleg kb. 4950 Ft. Ha ez tényleg nem üt, nem sorjásak a fogai, akkor a lánckerék probléma elég egyszerűen meg van oldva. Ez mégiscsak egy egyszerű alkatrész. A szakócától annyival bonyolultabb, hogy két részből áll Tapasztalat valakinek? Esetleg lengyel kontakt? Ha valaki kedvet érez a kutatáshoz, akkor a "zebatka tylna" szavakra keressen rá!
- Troster
- nagy ETZ-s
- Hozzászólások: 474
- Csatlakozott: 2011.09.15. 03:33
- MZ-d típusa: Etz 250
- Tartózkodási hely: Debrecen
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
lehet 250-be való..kisipar tökéletesen méretezett terméke is lehet...Endre írta:Van egy láncvédő bakelitbe való új műanyag perselyem, ami a kilométeróra-hajtás kis fogaskerekét tarja. Azt hittem, hogy ETZ 250-hez való, de kb. 1-1,5cm-rel rövidebb a hossza. Melyik típusba való, tudja valaki? Kell esetleg valakinek? Szerintem gyári.
Re: Hajtásrendszer (lánc, lánckerék)
Van egy láncvédő bakelitbe való új műanyag perselyem, ami a kilométeróra-hajtás kis fogaskerekét tarja. Azt hittem, hogy ETZ 250-hez való, de kb. 1-1,5cm-rel rövidebb a hossza. Melyik típusba való, tudja valaki? Kell esetleg valakinek? Szerintem gyári.
Ki van itt
Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 4 vendég