Elektronika topik - a pokol kapuja

Kérdések és megoldások MZ javításokkal kapcsolatban
Válasz küldése
beeroh250
Simsonos
Simsonos
Hozzászólások: 52
Csatlakozott: 2015.08.28. 23:54
MZ-d típusa: MZ ETZ 250
Tartózkodási hely: Tatabánya

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: beeroh250 »

Sziasztok!
Van egy problémám,bízom benne,hogy tudtok segíteni.A gond ez:

Kép

Kép
Úton voltam,így nagyon kellemetlenül érintett.Gondolom ismeritek a tipust.Meg tudjátok mondani,mitől ment tönkre?Kb. 8000 km-t ment ezzel és szeretném a későbbi gondokat elkerülni.
Avatar
kiszsebi
Zsebi San (kőműves)
Zsebi San (kőműves)
Hozzászólások: 2801
Csatlakozott: 2009.10.07. 09:04
MZ-d típusa: ETZ150,250 4x,250/1
Tartózkodási hely: Százhalombatta

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: kiszsebi »

kicsikeen írta:Meg lett a hiba oka...a távtartó a jeladó és a forgórész között volt a bibi.
Most szépen forog ,minden ok !
:lol:
köszi szépen a hasznos visszajelzést!
Avatar
kicsikeen
rolleres
rolleres
Hozzászólások: 18
Csatlakozott: 2011.07.05. 15:14
MZ-d típusa: ETZ 250 de luxe
Tartózkodási hely: Kaposvár

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: kicsikeen »

Meg lett a hiba oka...a távtartó a jeladó és a forgórész között volt a bibi.
Most szépen forog ,minden ok !
:lol:
Avatar
kicsikeen
rolleres
rolleres
Hozzászólások: 18
Csatlakozott: 2011.07.05. 15:14
MZ-d típusa: ETZ 250 de luxe
Tartózkodási hely: Kaposvár

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: kicsikeen »

Megnéztem a forgórész az egyenesen,simán fut.
Azt gondolom a forgórész után van a mozgás oka,de arra ma nem jöttem rá hogy mi okozza?
Am. mikor láttam a mozgást én is azt gondoltam "szét hullik''......ezért gondoltam hulljon szét ma,hamar gyorsan ....
De nem volt probléma fordulaton sem (7-8000 rmp-próba kedvéért).
Ezért vagyok kicsit tanácstalan,és gondoltam a fórumra,hogy talán van valami tapasztalat . :shock:
Avatar
Stephanus
kis ETZ-s
kis ETZ-s
Hozzászólások: 248
Csatlakozott: 2013.06.05. 12:48
MZ-d típusa: 251
Tartózkodási hely: Ócsa

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: Stephanus »

kicsikeen írta:Sziasztok!
Ma felraktam a motoromra egy gyári Hall jeladós elektronikus gyújtás(tranzisztoros gyújtás) !!! :lol:
Azt gondolom remekül működik,de lenne egy kérdésem azoknak akiknek ilyen van !
A jeladó a generátor forgórész végén enyhén sétál,mozog ki-be.(be = főtengely csapágy iránya )
Ennek ellenére jól működik,minden ok vele.De nem tudom a mozgás az nem-e probléma ?
Kinek mi a tapasztalata,másnak is van mozogása a jeladónak ?
Találtam egy videót ami pont passzol ide: https://www.youtube.com/watch?v=QyyoAhUzBB0
és a video alatt a feltöltő azt írja hogy utána járt és így természetes......
Én nem találtam magyarázatot sehol,hát itt kérdezném meg :- ez ilyen ?
köszi.
Ha ekkorát mozdul, pillanatok alatt szét fog hullani a jeladó. Ennek meg kéne találni az okát!
Ha minden oké, akkor nagy fordulaton is alig szabad rezegnie.
Avatar
kicsikeen
rolleres
rolleres
Hozzászólások: 18
Csatlakozott: 2011.07.05. 15:14
MZ-d típusa: ETZ 250 de luxe
Tartózkodási hely: Kaposvár

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: kicsikeen »

Sziasztok!
Ma felraktam a motoromra egy gyári Hall jeladós elektronikus gyújtás(tranzisztoros gyújtás) !!! :lol:
Azt gondolom remekül működik,de lenne egy kérdésem azoknak akiknek ilyen van !
A jeladó a generátor forgórész végén enyhén sétál,mozog ki-be.(be = főtengely csapágy iránya )
Ennek ellenére jól működik,minden ok vele.De nem tudom a mozgás az nem-e probléma ?
Kinek mi a tapasztalata,másnak is van mozogása a jeladónak ?
Találtam egy videót ami pont passzol ide: https://www.youtube.com/watch?v=QyyoAhUzBB0
és a video alatt a feltöltő azt írja hogy utána járt és így természetes......
Én nem találtam magyarázatot sehol,hát itt kérdezném meg :- ez ilyen ?
köszi.
Avatar
sunbim
operatőr
operatőr
Hozzászólások: 3063
Csatlakozott: 2008.12.01. 23:25
MZ-d típusa: ETZ250e Deluxe
Tartózkodási hely: Dunavarsány

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: sunbim »

Tömören ,így van! Valami ilyesmiröl van szò. :-)
Avatar
z25z
Aki 7ezerig pörgeti
Aki 7ezerig pörgeti
Hozzászólások: 2353
Csatlakozott: 2007.07.17. 13:30
MZ-d típusa: 21 ló 300as patkóval
Tartózkodási hely: Szeged-Karcag
Kapcsolat:

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: z25z »

sunbim írta:Zé.
A szpotjaid biztos hogy kapcsolóüzemben működnek nem előtét ellenállással. A dimmer és a meghajtó áramkör frekije interferál.
Szerintem ezt a két áramkört nem fogod tudni rendesen használni. Csak ha előtét ellenállásos a szpotod.
Azért kérdi meg rendeléskor pl az Aliexpress is hogy pl a konyhádba milyen szpotot kérsz, dimmerelhetőt vagy simát.

Jaja közben már az FB-n is kaptam válaszokat. Mint kiderült ezeket a spotokat nem lehet dimmerelni, mert PWM szabályozással tartja stabilan a feszültséget. Ezért működik 12-30 (80) V tartományban anélkül, hogy változna a fényerő. Így ha beteszek elé egy dimmert amivel lehúznám akkor a spot elektronikája meg ellenem dolgozik, és szivatjuk egymást....legalábbis ha jól értettem a kommenteket :-D
Avatar
hell
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 2153
Csatlakozott: 2008.06.28. 19:24
MZ-d típusa: ETZ 250 De Luxe
Tartózkodási hely: Nagymágocs

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: hell »

Az azt igen ti milyen nyelven beszéltek? :D
Avatar
sunbim
operatőr
operatőr
Hozzászólások: 3063
Csatlakozott: 2008.12.01. 23:25
MZ-d típusa: ETZ250e Deluxe
Tartózkodási hely: Dunavarsány

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: sunbim »

Zé.
A szpotjaid biztos hogy kapcsolóüzemben működnek nem előtét ellenállással. A dimmer és a meghajtó áramkör frekije interferál.
Szerintem ezt a két áramkört nem fogod tudni rendesen használni. Csak ha előtét ellenállásos a szpotod.
Azért kérdi meg rendeléskor pl az Aliexpress is hogy pl a konyhádba milyen szpotot kérsz, dimmerelhetőt vagy simát.
Avatar
Jimy
biciklis
biciklis
Hozzászólások: 34
Csatlakozott: 2016.06.08. 17:12
MZ-d típusa: ETZ 250
Tartózkodási hely: Tata

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: Jimy »

z25z írta:Elektroguruk-hoz lenne egy kérdésem: adott egy (2db) 20W-os spot LED amit szerettem volna változtatható fényerejűre megcsinálni.
Kicsit több infó kellene a spot-ról. Esetleg lehet -e tudni mi van benne? Előtétre gondolok. Tippem van, de addig nem írom.
Avatar
z25z
Aki 7ezerig pörgeti
Aki 7ezerig pörgeti
Hozzászólások: 2353
Csatlakozott: 2007.07.17. 13:30
MZ-d típusa: 21 ló 300as patkóval
Tartózkodási hely: Szeged-Karcag
Kapcsolat:

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: z25z »

Elektroguruk-hoz lenne egy kérdésem: adott egy (2db) 20W-os spot LED amit szerettem volna változtatható fényerejűre megcsinálni. Mivel kb. 4,6 A megy rajta keresztül ezért potméter nem nagyon jöhetett szóba. A legjobb megoldásnak egy dimmer beiktatása tűnt. kb. ilyesmi:
Kép
A dolog életképes, de van valami fura a működésében, ami nem tetszik, így egyelőre nem is szereltem be. Szóval: a spotledeknek amúgy is van egy minimális "zaja" ha be van kapcsolva. De ahogy a dimmerrel csökkentem a fényerőt ez a zaj egyre intenzívebbé válik. Mint amikor egy trafó (pl. régi orosz akkutöltők) zúgnak. És egészen levéve a fényerőt pedig a ledek nem folyamatosan égnek, hanem vibrálnak. (Kipróbáltam sima ledszalaggal, azzal tökéletesen működik.) A kérdés az, hogy:
-mitől van?
-normális jelenség-e?
-mennyire befolyásolja a működést/élettartamot?
-milyen káros hatása lehet?
-lehet-e így használni vagy nincs értelme, mert tönkre megy?
-ki lehet-e küszöbölni valahogy?
Avatar
aronpfabian
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 1049
Csatlakozott: 2014.04.25. 11:53
MZ-d típusa: ETZ 250, TS 150
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: aronpfabian »

És ez eredeti VAPE, nem a hibásan szitázott koppintás mint amit a Futárnál kaptak többen is.

Örülök hogy működik, használd egészséggel :)
Avatar
sipos100
babakocsis
babakocsis
Hozzászólások: 3
Csatlakozott: 2017.06.25. 21:10
MZ-d típusa: ETZ 250
Tartózkodási hely: Vác
Kapcsolat:

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: sipos100 »

aronpfabian írta:
sipos100 írta:Sziasztok! Új tulajdonos és tagként kérdezem, hogy ilyen 12V-os Vape R66 feszültségszabályozót használ-e valaki 250-es ETZ-ben? jó-e?
Jawa-hoz hirdetik általában, de a gyártó oldalán a letölthető pdf pont az MZ bekötésről szól:
http://eshop.vape.cz/z57-regulator-r66

http://e-motorparts.addel.hu/43210-jawa ... jw200h-twn

Köszi!
Igen, ez is jó bele a rajz és a leírt adatok alapján.
Az e-motorparts boltot viszont kerüld, tuti nincs nekik készleten, a weboldaluk egy hatalmas kamu.
(tipikus viselkedésük: megrendeled a ritka cuccot amit az oldaluk hirdet és sehol máshol nincs, felhívnak hogy "saaaaaaaajnos épppppppen elfogyott" és elkezdenek rábeszélni a mindenhol máshol is kapható kisipari/tajvani cuccokra, amik náluk jó 20%-kal drágábbak)
Hogy teljes legyen a történet: vásároltam ilyet és tegnap beszereltem. Működik, eddig teljesen ok. A beszerzés egy szlovák boltban történt Ipolyságon (Sahy) 24 EURO-ért. Mivel pont ugyanazok a csatlakozók vannak rajta mint az eredeti relésen, így nem volt nehéz a beszerelés sem.
Kép
Avatar
aronpfabian
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 1049
Csatlakozott: 2014.04.25. 11:53
MZ-d típusa: ETZ 250, TS 150
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: aronpfabian »

Ahhoz a fajta forgórészhez jó aminek a teteje lapos és nincs rajta semmi csak a réz tekercselés vége szigetelőcsőben felvezetve.
Van egy másikfajta (sokkal ritkább) aminek a tetején nagy, körszelet alakú szegecselt bakelit lapokra van kivezetve a tekercselés. Ez önmagában is elég "magas", az IFA gyűrűfoglalat szélén lévő pöcök már beleakad az MZ állórészbe ha átalakítod.
Avatar
hell
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 2153
Csatlakozott: 2008.06.28. 19:24
MZ-d típusa: ETZ 250 De Luxe
Tartózkodási hely: Nagymágocs

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: hell »

Állítólag az valóban jó csak itt a boltban nem jutottam hozzá sehol még...
Avatar
csoka
nagy ETZ-s
nagy ETZ-s
Hozzászólások: 436
Csatlakozott: 2011.02.06. 22:24
MZ-d típusa: ETZ125,ETZ250
Tartózkodási hely: Mezőberény Békés megye

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: csoka »

KGST járműalkatrész boltban lehet kapni IFA csúszógyűrűket.Az bronzból van,és talán azonos a mérete is.Azért kérdezz meg mást is,nem akarlak félre vezetni.
Avatar
hell
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 2153
Csatlakozott: 2008.06.28. 19:24
MZ-d típusa: ETZ 250 De Luxe
Tartózkodási hely: Nagymágocs

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: hell »

Nagyon köszönöm! Magyarul nekem a lényeg az alsó gyűrűt kell a vasba furt lukba menő vezetékre forrasztani...
De gondolom az egyes gyűrűk vastagsága az mindegy. Mint a képen látható.
Megpróbálkozunk a csúszógyűrű gyártásaval. Mert nem találni sehol sem rézből vagy bronzból eladót. És senki nem jelezte az évek alatt tudna vagy lenne eladója(tisztelet a kivételnek de az más tészta :) )...

Kép

Vagy használ már ilyet valaki? Ha igen mennyire használható ez mert ha jó akkor nem kinoztatom a eszterga mestert...

http://vaszkoshop.hu/spd/SMA-MZETZ-0081 ... 25-150-250
Avatar
aronpfabian
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 1049
Csatlakozott: 2014.04.25. 11:53
MZ-d típusa: ETZ 250, TS 150
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: aronpfabian »

hell írta:A forgórészen a csúszógyűrűk bekötése ez hogy is van(alsó, felső)? Melyik hova megy esetleg valaki tudja? És még annyi lenne milyen vastag lehet max. a rézgyűrű(vagy bronz)?
Eredeti átmérő 35mm
Felső a DF (pozitív) alsó a D- (negatív). A DF kefe csatlakozója a három fázis mellett van, a D- az öntvényre szegecselve (onnan megy fel a testpontra is)
Avatar
hell
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 2153
Csatlakozott: 2008.06.28. 19:24
MZ-d típusa: ETZ 250 De Luxe
Tartózkodási hely: Nagymágocs

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: hell »

A forgórészen a csúszógyűrűk bekötése ez hogy is van(alsó, felső)? Melyik hova megy esetleg valaki tudja? És még annyi lenne milyen vastag lehet max. a rézgyűrű(vagy bronz)?
Tenet
babakocsis
babakocsis
Hozzászólások: 2
Csatlakozott: 2017.08.10. 07:07
MZ-d típusa: Ts 250/1 und oldalko
Tartózkodási hely: Érd
Kapcsolat:

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: Tenet »

Juhejj köszönöm a válaszod \:D/ akkor már csak egy forgó részt köll beszereznem :-"
Avatar
aronpfabian
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 1049
Csatlakozott: 2014.04.25. 11:53
MZ-d típusa: ETZ 250, TS 150
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: aronpfabian »

Tenet írta:Sziasztok !
TS 125 6V TS 250 6V gyúlytás forgó ill állórész ugyan az vagy apró dolgokban lehet eltérés? Fotóról teljesen egyformának tűnnek :shock:
Nem csak fotóról. A teljes dinamó ugyanaz. Ami nem (ES De Luxe/ETS előgyújtásszabályzós) azon látszik is eléggé :)
Tenet
babakocsis
babakocsis
Hozzászólások: 2
Csatlakozott: 2017.08.10. 07:07
MZ-d típusa: Ts 250/1 und oldalko
Tartózkodási hely: Érd
Kapcsolat:

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: Tenet »

Sziasztok !
TS 125 6V TS 250 6V gyúlytás forgó ill állórész ugyan az vagy apró dolgokban lehet eltérés? Fotóról teljesen egyformának tűnnek :shock:
Sass Pál
Bácsi
Bácsi
Hozzászólások: 491
Csatlakozott: 2015.06.22. 22:54
MZ-d típusa: TS 250/1

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: Sass Pál »

popitty írta:A problémám megoldódott. Érdekesség képen leírom hogyan. Egyik haverom ment egy kört tegnap a motorral mert nem hitte,hogy
menet közben elmegy a töltés. Amikor visszajött nem állította le a motort és felállt az ülésben ekkor hirtelen megjavult a töltés. Amikor visszaült megint rossz lett. Így jöttünk rá, hogy a blokk alatt a vezeték és pont a D+ -ot kidörzsölte a kmspirál. Hát ez van ill. volt.
Mindenkinek köszönöm a segítséget e nélkül nem boldogultam volna. KÖSZ!
Ezért szoktuk a csupasz vezetékeket mipolán csőbe húzni!!!Akkor nem dörzsölődik ki olyan könnyen!
Avatar
popitty
kis ETZ-s
kis ETZ-s
Hozzászólások: 201
Csatlakozott: 2013.06.22. 21:23
MZ-d típusa: MZ Ts 150
Tartózkodási hely: Miskolc

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: popitty »

A problémám megoldódott. Érdekesség képen leírom hogyan. Egyik haverom ment egy kört tegnap a motorral mert nem hitte,hogy
menet közben elmegy a töltés. Amikor visszajött nem állította le a motort és felállt az ülésben ekkor hirtelen megjavult a töltés. Amikor visszaült megint rossz lett. Így jöttünk rá, hogy a blokk alatt a vezeték és pont a D+ -ot kidörzsölte a kmspirál. Hát ez van ill. volt.
Mindenkinek köszönöm a segítséget e nélkül nem boldogultam volna. KÖSZ!
Avatar
kiszsebi
Zsebi San (kőműves)
Zsebi San (kőműves)
Hozzászólások: 2801
Csatlakozott: 2009.10.07. 09:04
MZ-d típusa: ETZ150,250 4x,250/1
Tartózkodási hely: Százhalombatta

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: kiszsebi »

popitty írta: ...Az akkun mért feszültség tökéletes max.7,2 V. A sz.kefénél 7 -től majnem 10 V-ig. Logikus a kérdés, mi határozza meg az átfolyó áram erősségét és lehet-e azt befolyásolni...
az átfolyó áram erőssége a bekapcsolt fogyasztóktól függ. Ha sok fogyasztót (nagyobb teljesítményt) kapcsolsz be, nő az áramerősség:
P=U*I és R=U/I, ahol P a teljesítmény (Watt), U a feszültség (Volt), I az áramerősség (Amper), R pedig az ellenállás (Ohm).

A szabályzás pedig úgy működik, hogy az állórész mágneses erejét változtatjuk a gerjesztő árammal. Értelem szerint alacsonyabb fordulaton (nagy terhelés esetén) amit bír, ráküldünk, hogy termeljen. Ha nő a fordulat (esetleg csökken a terhelés), nyilván kevesebbet kell adni neki, így egy ellenálláson keresztül gerjesztünk. Amikor pedig bazi nagy a fordulat (esetleg nincs terhelés, amitől felszalad a feszültség), megszakítjuk a gerjesztő áramot. Mindezt természetesen csak addig, amíg a rendes feszültség be nem áll ismét. Aztán újra és újra ezt teszi a hagyományos, elektromechanikus feszültségszabályzó.

A fenti okok miatt lehet mérni sokkal magasabb és alacsonyabb feszültséget a szénkeféknél. Ha az akkumulátor nem teljesen jó (vagy csak az oda menő vezeték hibádzik), akkor annak kapacitív ellenállása is megváltozott, ezért nem "simítja" ki ezeket az ingadozásokat.

A melegedés mindenképp a nagyobb átfolyó áram miatt van, ami ugye lehet oxidáció következménye valahol a rendszerben, lehet túl sok fogyasztó bekapcsolása miatt, de akár egy "zárlat" miatt is.

Szóval tényleg rendszerben kell gondolkodni, de éppen ezért nem szabad csak az egyenáramú generátor (dinamó) közvetlen közelében keresni a hibát...
Avatar
popitty
kis ETZ-s
kis ETZ-s
Hozzászólások: 201
Csatlakozott: 2013.06.22. 21:23
MZ-d típusa: MZ Ts 150
Tartózkodási hely: Miskolc

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: popitty »

A kefén mért feszültség magasabb lesz mint az akkun mért. Az akkun kell a megfelelő tartományban legyen. Olyan nincs hogy a feszültséget nem bírja a kefe, olyan lehet hogy az átfolyó áram erősségét nem szereti (ennek az egyik tünete lehet a melegedés, túl kis keresztmetszet miatt).
=====================================
Az akkun mért feszültség tökéletes max.7,2 V. A sz.kefénél 7 -től majnem 10 V-ig. Logikus a kérdés, mi határozza meg az átfolyó áram erősségét és lehet-e azt befolyásolni.
...mert már biztos vagyok benne, hogy sem a dinamó sem a fesz.szab nem rossz. Én valahogy rendszerben gondolkodnék és azt keresném mi határozza meg a dinamó töltését. Hogyan befolyásolja azt a fesz.szab. Sajna itt mindenki egy - egy egységet macerál de hibát nem találunk és mégis a rendszer rossz. Na és eddig nem volt az!!!
Avatar
aronpfabian
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 1049
Csatlakozott: 2014.04.25. 11:53
MZ-d típusa: ETZ 250, TS 150
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: aronpfabian »

popitty írta:Ok. Most már végképp kifogytunk az ötletekből. Minden jó de egy idő után csökken a töltés és melegszik a szénkefe, vagy melegszik a szénkefe és csökken a töltés. A franc tudja. Ami röhej üresben annyi ideig járatva mint amennyi ideig megyek vele tehát üresben nem jelentkezik hiba. Logikusan egyáltalán nincs is összefüggés. Azért kérdezem, hogy a feszültség a szénkefén mérve mennyi lehet, hogy nem extrém magas-e a V és ezt nem bírja a kefe. Lehet mégis csak át kell vezetékelni. Akkor hátha kiderül valami. Vagy nem.
A kefén mért feszültség magasabb lesz mint az akkun mért. Az akkun kell a megfelelő tartományban legyen. Olyan nincs hogy a feszültséget nem bírja a kefe, olyan lehet hogy az átfolyó áram erősségét nem szereti (ennek az egyik tünete lehet a melegedés, túl kis keresztmetszet miatt).

Ha láthatóan kisebb az utángyártott kefe vezetékének a keresztmetszete, keress próbára bontott de nem lekopott gyárit. Lehet tényleg csak ennyi a baja...
Avatar
popitty
kis ETZ-s
kis ETZ-s
Hozzászólások: 201
Csatlakozott: 2013.06.22. 21:23
MZ-d típusa: MZ Ts 150
Tartózkodási hely: Miskolc

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: popitty »

Ok. Most már végképp kifogytunk az ötletekből. Minden jó de egy idő után csökken a töltés és melegszik a szénkefe, vagy melegszik a szénkefe és csökken a töltés. A franc tudja. Ami röhej üresben annyi ideig járatva mint amennyi ideig megyek vele tehát üresben nem jelentkezik hiba. Logikusan egyáltalán nincs is összefüggés. Azért kérdezem, hogy a feszültség a szénkefén mérve mennyi lehet, hogy nem extrém magas-e a V és ezt nem bírja a kefe. Lehet mégis csak át kell vezetékelni. Akkor hátha kiderül valami. Vagy nem.
Avatar
aronpfabian
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 1049
Csatlakozott: 2014.04.25. 11:53
MZ-d típusa: ETZ 250, TS 150
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: aronpfabian »

popitty írta:Lehet, már kérdeztem hogy hány V-ot kell mérni a szénkefénél. Az új fesz.szabályzóval a dinamó akár majdnem 9 V-ot is ad és ha a világítást rákapcsolom ez emelkedik akár 10 V-ra is, miközben az akkunál 7,2 V vagy ettől alacsonyabb fesz.van. Sehol zárlatra utaló égés nyom vagy melegedés. Lehet, hogy nincs is semmi baj csak a szénkefe és a vékony vezetéke nem bírja ezt az áramot? Ugynis a mai szénkefék vezetéke fele vagy kevesebb mint a régi 6 V-os rendszereké. A sarukat kicseréltem de semmi sem változott.
A vékony vezeték bizony hogy lehet hiba! Ha az akkunál nincs gond akkor ne foglalkozz vele
Avatar
popitty
kis ETZ-s
kis ETZ-s
Hozzászólások: 201
Csatlakozott: 2013.06.22. 21:23
MZ-d típusa: MZ Ts 150
Tartózkodási hely: Miskolc

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: popitty »

Lehet, már kérdeztem hogy hány V-ot kell mérni a szénkefénél. Az új fesz.szabályzóval a dinamó akár majdnem 9 V-ot is ad és ha a világítást rákapcsolom ez emelkedik akár 10 V-ra is, miközben az akkunál 7,2 V vagy ettől alacsonyabb fesz.van. Sehol zárlatra utaló égés nyom vagy melegedés. Lehet, hogy nincs is semmi baj csak a szénkefe és a vékony vezetéke nem bírja ezt az áramot? Ugynis a mai szénkefék vezetéke fele vagy kevesebb mint a régi 6 V-os rendszereké. A sarukat kicseréltem de semmi sem változott.
Avatar
csoka
nagy ETZ-s
nagy ETZ-s
Hozzászólások: 436
Csatlakozott: 2011.02.06. 22:24
MZ-d típusa: ETZ125,ETZ250
Tartózkodási hely: Mezőberény Békés megye

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: csoka »

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép
Jól értetted,elég a sarukat cserélni.Ez az olcsóbb megoldás.Én a képek szerint oldottam meg...kb,5 éve.
Avatar
popitty
kis ETZ-s
kis ETZ-s
Hozzászólások: 201
Csatlakozott: 2013.06.22. 21:23
MZ-d típusa: MZ Ts 150
Tartózkodási hely: Miskolc

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: popitty »

csoka írta:Poppity.Vegyél híradástechnikai,vagy autós boltban 100db kábelsarut("lány"),ha jól emlékszem 98db van összesen a teljes vezeték kötegen.Lehetőleg fényes fajtát,mert az be van futtatva horgannyal(könnyen forrasztható,és hosszabb élettartamú)!Vegyél forrasztóvizet,és a leggagyibb kábelcsupaszoló fogót(kb.500-700Ft),15-20db szilikon kábelsaruhuzatot.Kezd el egyesével levágni a régi sarukat,lecsupaszítani a vezetéket,megmártani forrasztóvízbe,befuttatni forrasztóónnal,és beleforrasztani az új saruba.Szilikon huzatot olyan helyre tegyél,ahol indokolt,pl.feszszabályzó,generátor/dinamó,biztosítéktábla...Erre szánj egy egész napot.Soha többet nem lesznek elektromos problémáid.Délután én is szerelek,és csinálok néhány fényképet,amiket este felrakok.
Ha jól értelek nem kell kicserélni a vezetékeket csak a sarukat. Ez igen megkönnyíti a dolgot. Kösz a tip.
Avatar
csoka
nagy ETZ-s
nagy ETZ-s
Hozzászólások: 436
Csatlakozott: 2011.02.06. 22:24
MZ-d típusa: ETZ125,ETZ250
Tartózkodási hely: Mezőberény Békés megye

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: csoka »

Poppity.Vegyél híradástechnikai,vagy autós boltban 100db kábelsarut("lány"),ha jól emlékszem 98db van összesen a teljes vezeték kötegen.Lehetőleg fényes fajtát,mert az be van futtatva horgannyal(könnyen forrasztható,és hosszabb élettartamú)!Vegyél forrasztóvizet,és a leggagyibb kábelcsupaszoló fogót(kb.500-700Ft),15-20db szilikon kábelsaruhuzatot.Kezd el egyesével levágni a régi sarukat,lecsupaszítani a vezetéket,megmártani forrasztóvízbe,befuttatni forrasztóónnal,és beleforrasztani az új saruba.Szilikon huzatot olyan helyre tegyél,ahol indokolt,pl.feszszabályzó,generátor/dinamó,biztosítéktábla...Erre szánj egy egész napot.Soha többet nem lesznek elektromos problémáid.Délután én is szerelek,és csinálok néhány fényképet,amiket este felrakok.
Avatar
popitty
kis ETZ-s
kis ETZ-s
Hozzászólások: 201
Csatlakozott: 2013.06.22. 21:23
MZ-d típusa: MZ Ts 150
Tartózkodási hely: Miskolc

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: popitty »

aronpfabian írta:
popitty írta:Üdv a résztvevőknek!
A balhé folytatódik ugyanis kicsit hosszabb út után megmaradt a motorom hibája melegen keni a szénkefét. A következőt szeretném megkérdezni:
az üzemben lévő megszakítóm régi tipusú fémből van. Ma azt vettem észre hogy a kondi felső kötése amivel a megszakítóhoz csatlakozik közvetlen hozzáér a kalapács szárához és mivel az nem műanyag hanem fém valami kontakt. is kialakulhatott ebből. A mellékelt fotón a terület ki van nagyítva. Ahol a szöveg van az ért össze de nem a tengellyel hanem a szárral. Szóval a kérdésem az hogy ez okozhatott valami grimbuszt mondjuk melegedést a + sz.kefénél?
Kép
Ez egyátalán nem okoz hibát, ha jól értem (a megszakítóban lévő rugóhoz ért hozzá?). Elektromos szempontból mindkettő ugyanott van; amikor összeér, csak a csavar elhanyagolható ellenállását iktatja ki.

Még mindig valami túlterhelés (zárlat) van a rendszerben, ha ennyire melegszik a szénkefe. Remélem ez nem a te képed, ha elektronikus szabályzót használsz, az ellenállás nem maradhat fenn (túlgerjedést okoz)
Nem ez a megszakító van feltéve hanem egy régi tipus ami fém. Mivel látom k.va nehéz rájönni a titokra ezért az átvezetékelés előtt az szeretném megtudni, hogy az áram mondjuk a dinamótól kiindulva merre halad sorrendbe miket érint. Ha ez tök értelmetlen akkor merre halad az akkutól. Ezzel azt akarom megtudni, hogy milyen vezetékeket vizsgáljak meg először. Ha ez is semmi átvezetékelem a mocit. Bár ettől kicsit tartok.
Fülemüle
babakocsis
babakocsis
Hozzászólások: 5
Csatlakozott: 2017.06.29. 20:03
MZ-d típusa: mz ts 125

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: Fülemüle »

aronpfabian írta. Amiket linkeltem, H4 foglalatú mind. Kösz, rendben.
Avatar
aronpfabian
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 1049
Csatlakozott: 2014.04.25. 11:53
MZ-d típusa: ETZ 250, TS 150
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: aronpfabian »

Fülemüle írta:Köszi! Izzó foglalat átalakító karika használható? 45-40W-ről HS1.re. http://www.baro-ker.hu/product_info.php ... ts_id=3534
Amiket linkeltem, H4 foglalatú mind. R2 foncsort nem érdemes venni mert izzót se nagyon kapsz már bele.

Én a TS-en Lada foncsorban használok ilyen izzót, teljesen jól lehet vele látni http://mz-b.hu/egyeb-univerzalis-izzo-6 ... 0000182725 (lila papírdobozos a nyerő)
Fülemüle
babakocsis
babakocsis
Hozzászólások: 5
Csatlakozott: 2017.06.29. 20:03
MZ-d típusa: mz ts 125

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: Fülemüle »

Köszi! Izzó foglalat átalakító karika használható? 45-40W-ről HS1.re. http://www.baro-ker.hu/product_info.php ... ts_id=3534
Avatar
aronpfabian
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 1049
Csatlakozott: 2014.04.25. 11:53
MZ-d típusa: ETZ 250, TS 150
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: aronpfabian »

A Simson foncsor ES 125-be jó. A többibe Lada 1200, Trabant, Škoda, Ikarus, Kamaz, stb (7" - 178mm)

Pl.
http://www.zsombishop.hu/product_info.p ... cts_id=529
http://www.zsombishop.hu/product_info.p ... ts_id=3227
http://mz-b.hu/etz-univerzalis-fenyszor ... 0000006536

A lengyel gyártmányoknak előreugró pereme van és laposabb az üveg, az oroszé gömbölyű és perem nélküli mint a gyári.
Avatar
z25z
Aki 7ezerig pörgeti
Aki 7ezerig pörgeti
Hozzászólások: 2353
Csatlakozott: 2007.07.17. 13:30
MZ-d típusa: 21 ló 300as patkóval
Tartózkodási hely: Szeged-Karcag
Kapcsolat:

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: z25z »

Fülemüle írta:Sziasztok! Próbáltam utána nézni, de félig sikerült. Kérdésem: A HS1 Simson foncsor jó a TS 125-re? Ebbe kellene a HS1 35-35W égő.
emlékeim szerint kisebb az átmérője, így nem lesz jó hozzá
Fülemüle
babakocsis
babakocsis
Hozzászólások: 5
Csatlakozott: 2017.06.29. 20:03
MZ-d típusa: mz ts 125

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: Fülemüle »

Sziasztok! Próbáltam utána nézni, de félig sikerült. Kérdésem: A HS1 Simson foncsor jó a TS 125-re? Ebbe kellene a HS1 35-35W égő.
Avatar
aronpfabian
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 1049
Csatlakozott: 2014.04.25. 11:53
MZ-d típusa: ETZ 250, TS 150
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: aronpfabian »

popitty írta:Üdv a résztvevőknek!
A balhé folytatódik ugyanis kicsit hosszabb út után megmaradt a motorom hibája melegen keni a szénkefét. A következőt szeretném megkérdezni:
az üzemben lévő megszakítóm régi tipusú fémből van. Ma azt vettem észre hogy a kondi felső kötése amivel a megszakítóhoz csatlakozik közvetlen hozzáér a kalapács szárához és mivel az nem műanyag hanem fém valami kontakt. is kialakulhatott ebből. A mellékelt fotón a terület ki van nagyítva. Ahol a szöveg van az ért össze de nem a tengellyel hanem a szárral. Szóval a kérdésem az hogy ez okozhatott valami grimbuszt mondjuk melegedést a + sz.kefénél?
Kép
Ez egyátalán nem okoz hibát, ha jól értem (a megszakítóban lévő rugóhoz ért hozzá?). Elektromos szempontból mindkettő ugyanott van; amikor összeér, csak a csavar elhanyagolható ellenállását iktatja ki.

Még mindig valami túlterhelés (zárlat) van a rendszerben, ha ennyire melegszik a szénkefe. Remélem ez nem a te képed, ha elektronikus szabályzót használsz, az ellenállás nem maradhat fenn (túlgerjedést okoz)
Avatar
popitty
kis ETZ-s
kis ETZ-s
Hozzászólások: 201
Csatlakozott: 2013.06.22. 21:23
MZ-d típusa: MZ Ts 150
Tartózkodási hely: Miskolc

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: popitty »

Üdv a résztvevőknek!
A balhé folytatódik ugyanis kicsit hosszabb út után megmaradt a motorom hibája melegen keni a szénkefét. A következőt szeretném megkérdezni:
az üzemben lévő megszakítóm régi tipusú fémből van. Ma azt vettem észre hogy a kondi felső kötése amivel a megszakítóhoz csatlakozik közvetlen hozzáér a kalapács szárához és mivel az nem műanyag hanem fém valami kontakt. is kialakulhatott ebből. A mellékelt fotón a terület ki van nagyítva. Ahol a szöveg van az ért össze de nem a tengellyel hanem a szárral. Szóval a kérdésem az hogy ez okozhatott valami grimbuszt mondjuk melegedést a + sz.kefénél?
Kép
Avatar
aronpfabian
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 1049
Csatlakozott: 2014.04.25. 11:53
MZ-d típusa: ETZ 250, TS 150
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: aronpfabian »

popitty írta:Hali!
Két kérdésem van Tisztelt Márkatársak! Lehet-e Mz Ts-hez új gyújtáskapcsolót venni? A másik kérdés, hogy a mellékelt gy.kapcsoló rajzon melyik a test? (ne röhögjetek)
Egyébként megtisztítottam a gyújtáskapcsolónál úgy ahogy azt tanácsoltad a töltésjelző foglalatát és a csatlakozásokat és már sokkal jobb a helyzet a világítás használatával épp hogy csak van parázslás ezért keresem, hogy melyik a test hátha az kevés.
Kép
Az MZ gyújtaskapcsolónak nem kell test, a pozitívat kapcsolgatja/osztogatja.

A hibasan "31"-nek (negatív) jelölt késes csatlakozó sehova sem vezet a kapcsolóban, csak rá van szegecselve kívülről - ez valójában a kürtkapcsló vezetékének a hosszabbítója, testre kapcsolasa folyamatos dudálást fog okozni.

A kapcsolót szereld ki, és fújd körbe vadul kívül-belül-alul-felül kontakttisztítóval, közben folyamatosan kapcsolgasd az összes állását. Utána zsírsprayt is fújnék bele és újra körbekapcsolnám. Az enyémből jelentős mennyiségű homok(!!!) távozott így, és azóta teljesen jó mind mechanikus, mind elektromos szempontból

...amúgy a töltésjelző két POZITÍV csatlakozó közé van kötve. Az egyik a D+/61, a másik az indexrelén átvezetett 15/49(a). Ha nem működik a dinamó, akkor a szabályzóba D+/61-et ösdzeköti a DF-fel és így testet kap (némi ellenállással) az állórész tekercselésén keresztül.
Mihelyt a D+(kefe) felől már van feszültség, a D+/61 is egyre erősebb pozitív potenciálon lesz a 15/49 "ellen", a feszültség (=potenciálkülönbség) megszűnik, az izzón nem folyik áram.

Az idexrelé szerepe fontos még. A visszajelző a SZAGGATOTT (49a) oldalról van leosztva, de a gyári hőszálas csoda 1.2W terhelésen nem mozdul meg, simán átengedi az áramot. Mihelyt a 2x21W-ot rákapcsolja az indexkapcsoló, szaggat, ezzel a 15/49 felőli pozitívat el-eltünteti, a visdzajelzőizzó ilyenkor az indexkapcsolón át a nem világító(!) indexeken keresztül kap testet és felvillan (a visszajelzőizzó ellenállásával csökkentett áramtól ezek nem iztanak fel, csak vezetnek)
Leállított motornál a visszajelzőn folyó áram iránya és a működés is fordított: amikor a D+/61-DF-állórész-test kör aktív az egyik oldalon, a 15/49(a) felől kapja a pozitívat. Az indexrelé szaggatásakor az indexekhez hasonlóan megszűnik a tápellátása, elalszik.

Fordulaton akkor parázslik, ha valamelyik oldal (D+/61 vagy 15/49a) pozitív feszültsége jelentősen kisebb mint a másiké. Tipikusan a felgerjedt dinamó (D+/61 7V) szokta "leverni" az oxidált kapcsolót+relét (15/49a 6V alatt, akár ~5V!)
...de ugye szavályzóhibánál fordított eset is lehetséges!
Avatar
popitty
kis ETZ-s
kis ETZ-s
Hozzászólások: 201
Csatlakozott: 2013.06.22. 21:23
MZ-d típusa: MZ Ts 150
Tartózkodási hely: Miskolc

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: popitty »

Hali!
Két kérdésem van Tisztelt Márkatársak! Lehet-e Mz Ts-hez új gyújtáskapcsolót venni? A másik kérdés, hogy a mellékelt gy.kapcsoló rajzon melyik a test? (ne röhögjetek)
Egyébként megtisztítottam a gyújtáskapcsolónál úgy ahogy azt tanácsoltad a töltésjelző foglalatát és a csatlakozásokat és már sokkal jobb a helyzet a világítás használatával épp hogy csak van parázslás ezért keresem, hogy melyik a test hátha az kevés.
Kép
Avatar
Szebik András
Simsonos
Simsonos
Hozzászólások: 66
Csatlakozott: 2012.05.23. 13:47
MZ-d típusa: Etz 250 De Lux
Tartózkodási hely: Lébény

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: Szebik András »

aronpfabian írta:Ez jó így. A "maradék" pedig a D+ és az akksi+ biztosíték közé került gondolom. Biztosan 14V és nem 28V változat? (valahol rá van írva)
Pontosan. 12V, DDR meg még valami felirat volt rajta. Arra nem emlékszem. Akkor nem agyalok rajta :)
Avatar
aronpfabian
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 1049
Csatlakozott: 2014.04.25. 11:53
MZ-d típusa: ETZ 250, TS 150
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: aronpfabian »

Szebik András írta:Úgy kötöttem, ahogy ezen van:
Kép
A maradék két vezetéket pedig az aksi és a diódahid közé kötöttem. Vagyis elég hosszú volt egy is az összekötésre

Akkor a hitachi kiesett, mert semmit nem tudok róla
Ez jó így. A "maradék" pedig a D+ és az akksi+ biztosíték közé került gondolom. Biztosan 14V és nem 28V változat? (valahol rá van írva)
Avatar
Szebik András
Simsonos
Simsonos
Hozzászólások: 66
Csatlakozott: 2012.05.23. 13:47
MZ-d típusa: Etz 250 De Lux
Tartózkodási hely: Lébény

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: Szebik András »

Úgy kötöttem, ahogy ezen van:
Kép
A maradék két vezetéket pedig az aksi és a diódahid közé kötöttem. Vagyis elég hosszú volt egy is az összekötésre

Akkor a hitachi kiesett, mert semmit nem tudok róla
Avatar
aronpfabian
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 1049
Csatlakozott: 2014.04.25. 11:53
MZ-d típusa: ETZ 250, TS 150
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: aronpfabian »

Hitachi:
B=D+ (akksi+ biztosíték szintén ide jön)
S=15
L=61
E=31

Az F-et testfüggetlenül(!!!) a negatív(!!!) szénkefére kell kötni, a DF-et (gerjesztés pozitív kefe) pedig a 61-ről leosztani.

Emellett jó lenne tudni a visszajelző és a vele párhuzamosan kötött ellenállás paramétereit, lehet ez is eltér az MZ-től. És nagyon fontos hogy a forgórész negatív vége testfüggetlen legyen. Ennek az áthúzása a gyári rendszeren nem jelentkezik hibaként viszont itt fontos, mert a szabályzó a negatívat szaggatja!

Ha alacsony fordulaton nem jó akkor át kell kötni úgy hogy B=61 (akksi marad a D+on) de vsz nem lesz rá szükség



Wartburg: hogyan kötötted be?
Avatar
Szebik András
Simsonos
Simsonos
Hozzászólások: 66
Csatlakozott: 2012.05.23. 13:47
MZ-d típusa: Etz 250 De Lux
Tartózkodási hely: Lébény

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: Szebik András »

Sziasztok!
Nekem is fesszab problémám van, hasonló jelleggel. Tegnap szereltem át egy ujjonna vett wartburg feszabályzót. A kötés jól is sikerült, viszont a töltés eléggé hektikus. Alapjáraton és kis fordulaton nem tölt, majd egy gázfröccsre Kb 3500 felett felszalad a feszültség és addg 13V felett marad, míg a fordulat 1500 alá ne esik. Ekkor megint csak aksiról megy.
Elköthettem valamit?
Amúgy meg van egy TRZ-65-ös hitachi feszszabályzóm, csak nem tudom a betüjelek mit jelentenek. Kapcsolási rajzom van, de a motoromon nem akarok semmit elégetni egy rossz próbálkozással. Ha valaki tudná mi-micsoda, megpróbálnám ezt beletelepíteni.
Kép
Válasz küldése

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: goss valamint 54 vendég