Elektronika topik - a pokol kapuja

Kérdések és megoldások MZ javításokkal kapcsolatban
Válasz küldése
Avatar
aronpfabian
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 1049
Csatlakozott: 2014.04.25. 11:53
MZ-d típusa: ETZ 250, TS 150
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: aronpfabian »

Kóborló írta: 2019.04.09. 09:23 Hali! Nem tudok elég hálás lenni, hogy ennyit foglalkoztok a felvetett problémával, csak győzzek tanulni! Bevallom, követni is alig tudom, főleg a halogén rendszerről írtakat. Eddig a hazai piacon keresgéltem, de itthon 6V-ra halogén izzót nem találtam. És igen, átalakítás után a tirisztoros megoldással a fényszóróm, leírni is borzalom, csak 15/15W teljesítményre képes! Némi vigasz, hogy a foncsor hibátlan, de az esti és éjszakai vezetést nagy ívben elkerülöm. #-o Azt már csak zárójelbe teszem, hogy az index égőim 10 W-osak. Tévesen írtam kürtöt, a duda az eredetinél kisebb teljesítményű, inkább mopedre való. Mindezek ellenére csodának tűnik, hogy a kis TS átment a vizsgán! Persze, mert mindenki nosztalgiázott.
R2 (45/40W helyére): http://mz-b.hu/egyeb-univerzalis-izzo-6 ... C3%B3%2035

HS1: http://mz-b.hu/egyeb-univerzalis-izzo-6 ... C3%B3%2035

H4: http://mz-b.hu/egyeb-univerzalis-izzo-6 ... %2035%2F35
Kóborló
biciklis
biciklis
Hozzászólások: 35
Csatlakozott: 2018.12.14. 18:40
MZ-d típusa: TS 125
Tartózkodási hely: Kecskemét

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: Kóborló »

Hali! Nem tudok elég hálás lenni, hogy ennyit foglalkoztok a felvetett problémával, csak győzzek tanulni! Bevallom, követni is alig tudom, főleg a halogén rendszerről írtakat. Eddig a hazai piacon keresgéltem, de itthon 6V-ra halogén izzót nem találtam. És igen, átalakítás után a tirisztoros megoldással a fényszóróm, leírni is borzalom, csak 15/15W teljesítményre képes! Némi vigasz, hogy a foncsor hibátlan, de az esti és éjszakai vezetést nagy ívben elkerülöm. #-o Azt már csak zárójelbe teszem, hogy az index égőim 10 W-osak. Tévesen írtam kürtöt, a duda az eredetinél kisebb teljesítményű, inkább mopedre való. Mindezek ellenére csodának tűnik, hogy a kis TS átment a vizsgán! Persze, mert mindenki nosztalgiázott.
Avatar
aronpfabian
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 1049
Csatlakozott: 2014.04.25. 11:53
MZ-d típusa: ETZ 250, TS 150
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: aronpfabian »

Matthej01 írta: 2019.04.08. 12:12
aronpfabian írta: 2019.04.08. 11:16

Ezzel nem segítettél semmit. Azt írtad van valami tuti típus a 99.99% használhatatlan szemét közt. Beírni keresőbe hogy "6V H4" és megkapni az előbb leírt mindenre alkalmatlan hulladékokat bárki tudja :/

Van bizony de a @C%"m tudja mi a típus. Ne várjátok már folyton a sült galambot. Keressetek ti is. Megadtam a kezdő lökést aztán dolgozz már kicsit te is a saját problémád megoldásán.
Az ilyen tartalmas "lökés" főleg ebben a stílusban jobb lett volna ha inkább nem jön. Mindenki tudja hogy léteznek szarabbnál szarabb H4 foglalatú, olvasólámpának sem való LED izék. Információ az lett volna hogy melyik NEM ilyen. De azért köszi.
Matthej01
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 1127
Csatlakozott: 2008.02.26. 20:51
MZ-d típusa: ETZ 250,150
Tartózkodási hely: Székesfehérvár-Börgöndpuszta

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: Matthej01 »

aronpfabian írta: 2019.04.08. 11:16
Matthej01 írta: 2019.04.08. 11:12 https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... d&_sacat=0

Pl. De a variációk száma végtelen
Ezzel nem segítettél semmit. Azt írtad van valami tuti típus a 99.99% használhatatlan szemét közt. Beírni keresőbe hogy "6V H4" és megkapni az előbb leírt mindenre alkalmatlan hulladékokat bárki tudja :/

Van bizony de a @C%"m tudja mi a típus. Ne várjátok már folyton a sült galambot. Keressetek ti is. Megadtam a kezdő lökést aztán dolgozz már kicsit te is a saját problémád megoldásán.
Avatar
aronpfabian
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 1049
Csatlakozott: 2014.04.25. 11:53
MZ-d típusa: ETZ 250, TS 150
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: aronpfabian »

Ez az inverter nagyon komoly! Ha lesz sok fölös időm, a jelenlegi túlbonyolított rendszert átalakítom erre. Köszi :)
Avatar
sunbim
operatőr
operatőr
Hozzászólások: 3063
Csatlakozott: 2008.12.01. 23:25
MZ-d típusa: ETZ250e Deluxe
Tartózkodási hely: Dunavarsány

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: sunbim »

sell írta: 2019.04.07. 21:55 ... Ledes ,fényszóróba való "izzókkal" eddig nekem nem volt jó tapasztalatom még nem láttam olyant a gyári rendszerek kivételével ami akár csak "még elmegy " kategóriába esett volna.
Ezt használom pár éve még hibátlanul működik kb 9 volttól. És a fényereje is több mint megfelelő! Jó, nem hibátlan a vetítési kép de engem nem zavar. ;)
Az fontos hogy !NE! ventillátoros hűtésű legyen!

https://www.aliexpress.com/item/2015-Ne ... 4c4dQGaHDt

Vízmentes DC inverter pedig:

https://www.aliexpress.com/item/Waterpr ... 64d973ddb3

A 10A-os verzó pedig kiszolgálja az LED-es indexeket és a féklámpát, helyzetjelzőket is.
Avatar
aronpfabian
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 1049
Csatlakozott: 2014.04.25. 11:53
MZ-d típusa: ETZ 250, TS 150
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: aronpfabian »

Matthej01 írta: 2019.04.08. 11:12 https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... d&_sacat=0

Pl. De a variációk száma végtelen
Ezzel nem segítettél semmit. Azt írtad van valami tuti típus a 99.99% használhatatlan szemét közt. Beírni keresőbe hogy "6V H4" és megkapni az előbb leírt mindenre alkalmatlan hulladékokat bárki tudja :/
Matthej01
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 1127
Csatlakozott: 2008.02.26. 20:51
MZ-d típusa: ETZ 250,150
Tartózkodási hely: Székesfehérvár-Börgöndpuszta

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: Matthej01 »

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... d&_sacat=0

Pl. De a variációk száma végtelen
sell
versenyző
versenyző
Hozzászólások: 734
Csatlakozott: 2013.10.09. 11:56
MZ-d típusa: Etz 250
Tartózkodási hely: Kecel city

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: sell »

6voltról 12re átalakító volt annak idején, még a 90-es évek közepén is szereltem be trabikba, autórádiókhoz készítették őket. Kell egy ilyen, és már mehet is a 12-es led ;-) (ezt most erősen irónikusan mondtam!) :-) Ledes ,fényszóróba való "izzókkal" eddig nekem nem volt jó tapasztalatom még nem láttam olyant a gyári rendszerek kivételével ami akár csak "még elmegy " kategóriába esett volna.
Avatar
aronpfabian
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 1049
Csatlakozott: 2014.04.25. 11:53
MZ-d típusa: ETZ 250, TS 150
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: aronpfabian »

Matthej01 írta: 2019.04.07. 18:12
aronpfabian írta: 2019.04.07. 12:27

mz-forum.com német fórumon 3 féle megoldással találkozom rendszeresen:

1. raklapszám veszik a VAPE-t
2. karbantartják a gyárit és együttélnek a 60W-tal (ez csak akkor működik ha a fényszórón kívül minden LED - a rendszert nem folyamatos tompítottra tervezték)
3. egy autó fesz.szab.-al és egy vaskosabb diódával 12V-osítják a rendszert (ez agyhalál, mégnagyobb gány és mégkevésbé üzembiztos mint ami most van Kóborlónak)


Tessék van is megoldás: Led már van h4-es led és működő dolog nem szar a fény nem gány (és mindenféle kifogás) LED-re kell cserélni mindent. A kürt helyett meg venni kell dudát.
Létezik 6V változat ebből a LED-ből? Kérhetek linket?
Matthej01
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 1127
Csatlakozott: 2008.02.26. 20:51
MZ-d típusa: ETZ 250,150
Tartózkodási hely: Székesfehérvár-Börgöndpuszta

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: Matthej01 »

aronpfabian írta: 2019.04.07. 12:27
Matthej01 írta: 2019.04.06. 14:17 Valami alternatíva csak van. Meg kell nézni a kelet németek az ó hazában hogyan fogtak neki az üzembiztossá tételhez. A vape jó csak jó drága is.
mz-forum.com német fórumon 3 féle megoldással találkozom rendszeresen:

1. raklapszám veszik a VAPE-t
2. karbantartják a gyárit és együttélnek a 60W-tal (ez csak akkor működik ha a fényszórón kívül minden LED - a rendszert nem folyamatos tompítottra tervezték)
3. egy autó fesz.szab.-al és egy vaskosabb diódával 12V-osítják a rendszert (ez agyhalál, mégnagyobb gány és mégkevésbé üzembiztos mint ami most van Kóborlónak)


Tessék van is megoldás: Led már van h4-es led és működő dolog nem szar a fény nem gány (és mindenféle kifogás) LED-re kell cserélni mindent. A kürt helyett meg venni kell dudát.
Avatar
aronpfabian
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 1049
Csatlakozott: 2014.04.25. 11:53
MZ-d típusa: ETZ 250, TS 150
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: aronpfabian »

sell írta: 2019.04.07. 12:51 Hali, a fényszóró izzó foglalatát nem tudnátok módosítani, hogy pl Ba20 foglalattal összehozni, abból van 6v 15/15w-os, vagy a babettába való minibilux, annak még egyszerűbb a foglalata. Ez sokat csökkentene a fogyasztáson, wattszám valóban kicsi, de legalább teljes fénnyel világítana, az mz foncsor elég jó, szépen fókuszpontba pozicionálva még szerintem jól is tudna működni. Vagy ez hülyeség?
15W-os izzóval nem fogsz semmit sem látni. Teljes fényerőn sem. Spóroláshoz inkább a halogén R2 (P45t) 6V 35/35W izzó, ennek még jobb is a fényereje a gyárinál mert a halogénizzók fajlagos fényereje magasabb. Vagy rendes H4 de ahhoz foncsort kell cserélni.
Illetve tapasztalatom szerint a fényerőprobléma az esetek nagy többségében inkább a még nem levált, de már mattra oxidálódott foncsor miatt van. Ha a kábelezés rendben van, akkor a 40/45-ös gyári izzó a teljes fényerején üzemel kis fordulaton is (alapjáraton kevésbé).

Az "alulhajtott" fényszóróizzó a szabályozatlan(!) állandó mágneses generátorok tipikus problémája (kismotorok, egyhengeres Pannónia). Mivel ezeknél a feszültség a fordulatszám függvénye, általában úgy tervezik meg hogy normál üzemben nem fog teljes fényerőn világítani, hogy egy kihúzatásnál ne égjen ki. Mindez tekercsszám és mágnesezettség terén KGST gyártásminőséggel súlyosbítva elég nevetséges eredményeket tud produkálni ("szentjánosbogár"). Ilyenkor áll elő az a paradox helyzet amit írtál, hogy a kisebb teljesítményű (de azonos technológiával készült) izzó jobban világít, mert a hibásan legyártott generátor csak ezen a teljesítményen tudja hozni a szükséges feszültséget.

Az elektromágneses, szabályzott remdszerekre mint amilyen az MZ-ké, ez egyátalán nem jellemző.
sell
versenyző
versenyző
Hozzászólások: 734
Csatlakozott: 2013.10.09. 11:56
MZ-d típusa: Etz 250
Tartózkodási hely: Kecel city

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: sell »

Hali, a fényszóró izzó foglalatát nem tudnátok módosítani, hogy pl Ba20 foglalattal összehozni, abból van 6v 15/15w-os, vagy a babettába való minibilux, annak még egyszerűbb a foglalata. Ez sokat csökkentene a fogyasztáson, wattszám valóban kicsi, de legalább teljes fénnyel világítana, az mz foncsor elég jó, szépen fókuszpontba pozicionálva még szerintem jól is tudna működni. Vagy ez hülyeség?
Avatar
aronpfabian
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 1049
Csatlakozott: 2014.04.25. 11:53
MZ-d típusa: ETZ 250, TS 150
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: aronpfabian »

Matthej01 írta: 2019.04.06. 14:17 Valami alternatíva csak van. Meg kell nézni a kelet németek az ó hazában hogyan fogtak neki az üzembiztossá tételhez. A vape jó csak jó drága is.
mz-forum.com német fórumon 3 féle megoldással találkozom rendszeresen:

1. raklapszám veszik a VAPE-t
2. karbantartják a gyárit és együttélnek a 60W-tal (ez csak akkor működik ha a fényszórón kívül minden LED - a rendszert nem folyamatos tompítottra tervezték)
3. egy autó fesz.szab.-al és egy vaskosabb diódával 12V-osítják a rendszert (ez agyhalál, mégnagyobb gány és mégkevésbé üzembiztos mint ami most van Kóborlónak)
Matthej01
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 1127
Csatlakozott: 2008.02.26. 20:51
MZ-d típusa: ETZ 250,150
Tartózkodási hely: Székesfehérvár-Börgöndpuszta

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: Matthej01 »

Valami alternatíva csak van. Meg kell nézni a kelet németek az ó hazában hogyan fogtak neki az üzembiztossá tételhez. A vape jó csak jó drága is.
Kóborló
biciklis
biciklis
Hozzászólások: 35
Csatlakozott: 2018.12.14. 18:40
MZ-d típusa: TS 125
Tartózkodási hely: Kecskemét

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: Kóborló »

Hát igen. Menni vagy nem menni? :-k Számomra most ez a kérdés. Lenne pénzem az átalakításra (külföldi beszerzéssel 75 e + szállítás + egyéb), de akkor kevesebb maradna a motorozásra. Igaz, tákolt a rendszer, végül is több ezer km-t motoroztam már vele eddig gond nélkül. Taps, nevetés, kacaj! =D> :D :mrgreen: Perpillanat sikerült helyre hozni, tudom, attól még szar marad a dekniben. Nem utolsó sorban, ismerkedek az elektronikával, aztán meglátjuk, mire jutok.
És köszönöm Mindenkinek a sok hasznos infót!
Avatar
aronpfabian
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 1049
Csatlakozott: 2014.04.25. 11:53
MZ-d típusa: ETZ 250, TS 150
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: aronpfabian »

Matthej01 írta: 2019.04.06. 08:58 dinamó, dinamó ejj mekkora szar vagy! Hehe még jó, nincs ilyen vackom. :lol: Sokkal olcsóbb ha etz nyenyerátort raksz rá. Ennél is meg annál is kell átalakítás(hehe anális!)
TS 125-nél az ETZ generátor a láncban ér véget. Nem fér el.
Matthej01
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 1127
Csatlakozott: 2008.02.26. 20:51
MZ-d típusa: ETZ 250,150
Tartózkodási hely: Székesfehérvár-Börgöndpuszta

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: Matthej01 »

dinamó, dinamó ejj mekkora szar vagy! Hehe még jó, nincs ilyen vackom. :lol: Sokkal olcsóbb ha etz nyenyerátort raksz rá. Ennél is meg annál is kell átalakítás(hehe anális!)
Avatar
aronpfabian
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 1049
Csatlakozott: 2014.04.25. 11:53
MZ-d típusa: ETZ 250, TS 150
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: aronpfabian »

Szerintem is. Ha már úgyis le kell cserélni mert tákolt, a gyári alkatrészeit bevásárolni és visszaépíteni fölösleges (ha valaki ingyen adja, akkor esetleg megfontolandó).
Sajnos TS 125-nél nem sokminden fér be a dinamó helyére. A VAPE-n kívül még a Ducati Energia-féle Piaggio Zip Fly 4T amivel érdemes foglalkozni (hasonló teljesítmény) de ehhez magadnak kell lendkerékagyat és állórész-felfogatást gyártani.

250-eseknél van több olcsóbb lehetőség is (pl. ETZ generátor is elfér, átalakítva).
Zorka

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: Zorka »

Matthej01 írta: 2019.04.05. 18:43 Egy vape rendszer egy motor ára ....Megéri ezt?
https://futarmotorosbolt.hu/termek//mz- ... r----11660
Nem Magyarországon kell megvenni. Egyébként és szerintem igen. Megéri. Azonkívül, hogy rá fogod ugyanezt a pénzt, vagy többet költeni a sok utángyártott vacakra, még mellékesen nem hagy cserben, nem kell állítgatni, szerelgetni. És akkor is lesz gyújtásod, ha az akksid teljesen lehal.
Matthej01
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 1127
Csatlakozott: 2008.02.26. 20:51
MZ-d típusa: ETZ 250,150
Tartózkodási hely: Székesfehérvár-Börgöndpuszta

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: Matthej01 »

Egy vape rendszer egy motor ára ....Megéri ezt?
https://futarmotorosbolt.hu/termek//mz- ... r----11660
Kóborló
biciklis
biciklis
Hozzászólások: 35
Csatlakozott: 2018.12.14. 18:40
MZ-d típusa: TS 125
Tartózkodási hely: Kecskemét

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: Kóborló »

Valahol itt akadtam el én is. A TS-hez adták a kiszerelt alkatrészeket is, így visszaállítható lenne az eredeti állapotába. De jobban megnézve azokat, elég ramaty állapotban vannak. Igazad van! Jobb kiiktatni a hibaforrásokat. Nem vagyok egy szerelő bajnok, bár az idők során pár dolgot megtanultam, nekem mégis nagy falat lenne az átalakítás. Ráadásul egy panelház 10 m2-es kerékpár tárolójában parkolom a motort, ahol örülök, hogy megtűrnek. [-X
Zorka

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: Zorka »

Kóborló írta: 2019.04.04. 18:23 Köszönöm motrosmano! Végre ismét jó érzéssel tudok motorozni. :D Nem, még nem döntöttem. Írtam bambinak, de sajnos kismotor szerelést már nem vállal. Ajánlották a Müller féle gyújtásrendszert is, ez olcsóbb mint a Vape. Keresek olyan motorostársat, akinek már van erről tapasztalata.
Például itt vagyok mindjárt én. Igaz, hogy 12V-os 250-esen, de nekem Müller volt, Vape lett.
Nem azért, mert a Müller féle nem jó, (csak jót tudok róla mondani) hanem azért, mert azt a hagyományosra kell felszerelni. Éééés itt kezdődik a gond. Méghozzá az utángyártott silányságokkal. Ráadásul, ahogyan már írtam is, neked először egy hagyományos rendszert kell magadévá tenned, hogy felszerelhesd. Vagy egy Etz-ét felaplikálni, hogy arra szerelhesd fel. Aztán amint készen vagy, máris elkezdhetsz kínlódni az utángyári cuccokkal. Végigjártam, tudom.
Kóborló
biciklis
biciklis
Hozzászólások: 35
Csatlakozott: 2018.12.14. 18:40
MZ-d típusa: TS 125
Tartózkodási hely: Kecskemét

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: Kóborló »

Köszönöm motrosmano! Végre ismét jó érzéssel tudok motorozni. :D Nem, még nem döntöttem. Írtam bambinak, de sajnos kismotor szerelést már nem vállal. Ajánlották a Müller féle gyújtásrendszert is, ez olcsóbb mint a Vape. Keresek olyan motorostársat, akinek már van erről tapasztalata.
Avatar
motrosmano
kis ETZ-s
kis ETZ-s
Hozzászólások: 270
Csatlakozott: 2009.05.20. 11:46
MZ-d típusa: MZ TS 125 és 250/1
Tartózkodási hely: Kunhegyes

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: motrosmano »

Kóborló írta: 2019.04.03. 17:56 Csak visszajelzésként (és sikerélményként): a TS "öszvér" tirisztoros gyújtását a rosszul beállított kűrt zavarta meg, minimális feszültségesés után szinte beragadt a membrán és megbolondította a rendszert. (Plusz, találtam még egy érintkezési hibát az első indexnél.) Újra hangolás után 3x hangosabb és gond nélkül működik.
Legalább használható a motorod!
Sikerült döntened az elektronikát illetően?
A kép alapján nagyon szép a TS-ed, kívánom, hogy sok-sok kilométer örömteli motorozásban legyen részed a nyergében ülve, út menti szereléstől mentesen!
Kóborló
biciklis
biciklis
Hozzászólások: 35
Csatlakozott: 2018.12.14. 18:40
MZ-d típusa: TS 125
Tartózkodási hely: Kecskemét

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: Kóborló »

Csak visszajelzésként (és sikerélményként): a TS "öszvér" tirisztoros gyújtását a rosszul beállított kűrt zavarta meg, minimális feszültségesés után szinte beragadt a membrán és megbolondította a rendszert. (Plusz, találtam még egy érintkezési hibát az első indexnél.) Újra hangolás után 3x hangosabb és gond nélkül működik.
Kóborló
biciklis
biciklis
Hozzászólások: 35
Csatlakozott: 2018.12.14. 18:40
MZ-d típusa: TS 125
Tartózkodási hely: Kecskemét

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: Kóborló »

Hali! Van valakinek tapasztalata a Müller féle Hall gyújtásról? Szívesen váltanék eszmét, ha lehet és elérhető, Tanka Miklóssal. TS 125
Zorka

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: Zorka »

ignapet írta: 2019.03.25. 07:38 Sziasztok!
Gázadáskor a fordulatszám növekedésével halványulnak a fényforrások. Valakinek van ötlete, hogy mi okozza a hibát?
Előre s köszönöm a segítséget.
Szia!
Úgy nézem, hogy /1-ed van. Akkor alapvetően a feszültségszabályozóban levő kontakt, vagy beállítási hiba. (Ha mechanikus. Ha elektronikus, akkor csere.) Vagy szénkefe, kommutátorhiba, vagy egyszerűen csak üt a főtengely.
Avatar
motrosmano
kis ETZ-s
kis ETZ-s
Hozzászólások: 270
Csatlakozott: 2009.05.20. 11:46
MZ-d típusa: MZ TS 125 és 250/1
Tartózkodási hely: Kunhegyes

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: motrosmano »

ignapet írta: 2019.03.25. 07:38 Sziasztok!
Gázadáskor a fordulatszám növekedésével halványulnak a fényforrások. Valakinek van ötlete, hogy mi okozza a hibát?
Előre s köszönöm a segítséget.
Hali!
Még írd már le, hogy milyen elektromos rendszer van a motorodon? Más hiba vagy esetleg furcsaság nem jelentkezik?
ignapet
babakocsis
babakocsis
Hozzászólások: 1
Csatlakozott: 2019.03.25. 07:34
MZ-d típusa: /1

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: ignapet »

Sziasztok!
Gázadáskor a fordulatszám növekedésével halványulnak a fényforrások. Valakinek van ötlete, hogy mi okozza a hibát?
Előre s köszönöm a segítséget.
Avatar
motrosmano
kis ETZ-s
kis ETZ-s
Hozzászólások: 270
Csatlakozott: 2009.05.20. 11:46
MZ-d típusa: MZ TS 125 és 250/1
Tartózkodási hely: Kunhegyes

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: motrosmano »

Kóborló írta: 2019.03.24. 19:09 Zorka! Használnám, hogyne használnám még egy darabig, készültem a Pilis túrára is. Még ha az idei első köröm öröm helyett ürömmel végződött némi vigasz, hogy tegnap Tőserdőn kisebb motoros találkozó jött össze és a sok csoda motor között legtöbben mégis az MZ-ét bámulták meg. A válaszok alapján magam is hajlok a 12 V-os rendszerre. A Vape ha jól emlékszem, 100 ezerbe kerül + szerelés, meg ami még kell hozzá. :(
Az ebay-n találhatsz olcsóbban is:
https://www.ebay.com/itm/MZ-ES-TS-ETS-1 ... SwFCpbpO9k

vagy valami hasonlót össze lehet hozni robogó cuccokból is, olcsóbban elvileg de ez jóval több macerával járhat (tervezés, gépmunka, kivitelezés...)

Vagy legolcsóbb és legegyszerűbb szerintem visszaalakítani a gyári 6V-os rendszerre, nem igényel túl nagy műszaki tudást csak az a lényeg, hogy megbízható helyről vásárolj!
Ha ennél döntesz, sok szenvedéstől megkímélheted magad ha vape vagy ha a lengyel elektronikus feszszab-t veszed meg!

https://www.ebay.com/itm/Regler-6V-elek ... Sw0UdXwCfV
http://www.motorosoknak.hu/feszultseg-s ... -7947.html
Zorka

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: Zorka »

Kóborló írta: 2019.03.24. 19:09 Zorka! Használnám, hogyne használnám még egy darabig, készültem a Pilis túrára is. Még ha az idei első köröm öröm helyett ürömmel végződött némi vigasz, hogy tegnap Tőserdőn kisebb motoros találkozó jött össze és a sok csoda motor között legtöbben mégis az MZ-ét bámulták meg. A válaszok alapján magam is hajlok a 12 V-os rendszerre. A Vape ha jól emlékszem, 100 ezerbe kerül + szerelés, meg ami még kell hozzá. :(
Most semmiféle töltésed nincsen az akkumulátorra.
Egy Jó MZ-nek párja nincsen! Mindenhol a csodájára járnak!
Szóval, Németországból rendelve nincs éppen 90e ft szállítással együtt. Itthon ez 120, meg föle. Kell még hozzá aksi, izzók, indexrelé. Neked még egy kábelköteg. Vagy ha ügyes a mester, némi vezeték.Cserébe viszont kapsz egy tényleg megbízható, tényleg jó rendszert.
Ki kell számolni mi, mennyi, mire mennyi van, akarsz-e még foglalkozni vele, költeni rá. (Ami most van rajta, jobb lenne, ha nem is lenne, mert csak a kárt csinálja.) Szét kell nézni, bár azért olyan sok lehetőség nem fog tolongani.
Kóborló
biciklis
biciklis
Hozzászólások: 35
Csatlakozott: 2018.12.14. 18:40
MZ-d típusa: TS 125
Tartózkodási hely: Kecskemét

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: Kóborló »

Zorka! Használnám, hogyne használnám még egy darabig, készültem a Pilis túrára is. Még ha az idei első köröm öröm helyett ürömmel végződött némi vigasz, hogy tegnap Tőserdőn kisebb motoros találkozó jött össze és a sok csoda motor között legtöbben mégis az MZ-ét bámulták meg. A válaszok alapján magam is hajlok a 12 V-os rendszerre. A Vape ha jól emlékszem, 100 ezerbe kerül + szerelés, meg ami még kell hozzá. :(
Zorka

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: Zorka »

Kóborló írta: 2019.03.24. 11:09 Mellékelek egy tirisztoros kapcsolási rajzot, nekem kínai, de valószínűleg igazolja az általatok elmondottakat:
(Szűzmáriaidösanyám!)
Lényegében mindenből venned kell újat. Kábelköteg, dinamó, fesszabályzó, gyújtástrafó, izzók, gyújtásdekli... És akkor még mindíg 6V-os marad. Lehet megérné beruházni egy 12V Vape-ba. Persze csak akkor, ha használni is akarod.
Kóborló
biciklis
biciklis
Hozzászólások: 35
Csatlakozott: 2018.12.14. 18:40
MZ-d típusa: TS 125
Tartózkodási hely: Kecskemét

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: Kóborló »

Mellékelek egy tirisztoros kapcsolási rajzot, nekem kínai, de valószínűleg igazolja az általatok elmondottakat:
Csatolmányok
P1030153 tirisztoros kapcsolás.jpg
Kóborló
biciklis
biciklis
Hozzászólások: 35
Csatlakozott: 2018.12.14. 18:40
MZ-d típusa: TS 125
Tartózkodási hely: Kecskemét

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: Kóborló »

Áron igazad lehet, mert a fényszóróm már többször kiégett! Lazán érintkezik, úgy-ahogy sikerült beszorítani, de elhanyagoltam a dolgot. Az aksi Varta, semmi utalás, hol gyártották?
Kóborló
biciklis
biciklis
Hozzászólások: 35
Csatlakozott: 2018.12.14. 18:40
MZ-d típusa: TS 125
Tartózkodási hely: Kecskemét

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: Kóborló »

Hali! Egy hétig mértem az akku nyugalmi feszültségét: közvetlen töltés után 6,53 volt, egy hét múlva 6,35-ön megállapodott. Tehát a 7 fölötti értéket nem érte el, ezért gondoltam, hogy elfekvő készletből sózták rám. A motor "különlegessége" a tirisztoros, aksi nélküli gyújtás, aksiról csak index, duda és féklámpa megy. És, hogy még bonyolultabb legyen egy külön kapcsoló segítségével minden végig kapcsolható gyári verzió szerint, úgymond a vizsgán való megfelelés miatt.
Még egy érdekesség, amit nem értek: mikor bekötöttem az aksit, leellenőriztem a világítást. Egyik első indexem nem működött, helyette a helyzetjelző lámpám villogott a fényszóróházban! A bajt érintkezési hiba okozta az indexburában, javítás után a helyzetjelző villogása megszűnt, de mi lappanghat a fényszóróházban, nem tudom?
Hát igen, a matrac, sőt dupla matrac előkészítve, mert egyedül valóban nem fogok boldogulni.
Minden hozzászólónak köszönet!
Mellékelek egy fotót, mert még így szerethető a TS.
Csatolmányok
P1030152 ts 125.jpg
Avatar
aronpfabian
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 1049
Csatlakozott: 2014.04.25. 11:53
MZ-d típusa: ETZ 250, TS 150
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: aronpfabian »

Ez egy borzalom. Ahogy motorosmano is írta, ezek állandó mágnessel működő, akku nélküli rendszerek.
A világításod azért éghetett ki (ha az eredeti Riga kapcsolást követték) mert a világítótekercsen semmilyen szabályzás nincsen, a felkapcsolt helyzetjelző ÉS fényszóró ellenállása együtt húzza le a feszültséget a szükséges szintre. Fordulaton így nagyobb lesz, alapjáraton kisebb, de amíg a két izzó együtt világít, a tűrhető határokon belül marad. Ha valahol kontakthiba van és elalszik az egyik izzó akkor pedig hirtelen leesik az ellenállás, felugrik a feszültség, ettől pedig a másik kiég. Aztán a kontakthiba elmúltával az egyik is. Csodálatos egy rendszer... :D

Mivel tákolt a rendszer, lehet töltőegységet sem tettek bele, ezért lehet hogy semmi sem tölti az akkut. Vagy rosszabb esetben rákötötték a váltóáramú tekercs kimenetére egyenirányítás nélkül. De ezeknek a gyári töltőegysége is egy kőbalta ami úgy töltöget az akkura ahogy épp sikerül. Nem lesz hosszú életű ahogy Zorka is utalt rá.

Emellett a "JP Moto" márkájú akksik a kötelező 1 hónapos jótállási időt is csoda ha kibírják. 6V-osból gyakran csak ez van motorakksi méretben. Nem szabad megvenni, ha megvetted vidd vissza amíg lehet.
Zorka

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: Zorka »

Kóborló írta: 2019.03.23. 18:25 Sziasztok! Mint szamár a hegyen, úgy állok a "pokol kapujában". Új akksit vettem a motorba (TS 125), indulásnál semmi gond, 70 km-es kör után félig lemerült, a kürt csak vinnyogott. Már itthon vettem észre, hogy a fényszóró kiégett vagy nem érintkezik. Lehet, rossz a kérdés, de ha kiég az égő attól még a dinamónak töltenie kellene? Másfelől, az akkut készen, felsavazva vettem, itt évente 1-2 darabot ha eladnak a 6 voltosból, lehet, tavalyi elfekvő készletből sózták rám, amilyen jóhiszemű, tudatlan és balga vagyok?
Aztamindenit! #-o
Akárki is csinálta, nagy spiller volt! [-o<
Ezzel a rendszerrel kizárólag tönkre tudod tenni az akkumulátort!
Dobd le róla az egészet, és tegyél rá valami használhatót, mert ez bokorugróra is kevés.
Ha már csak vinnyogott a kürt, akkor az aksi már túlmerült.
Ha jót akarsz, inkább javíttasd meg egy szakemberrel! De vigyél neki valami matracot, mert fog dobni egy hátast. ](*,)
sell
versenyző
versenyző
Hozzászólások: 734
Csatlakozott: 2013.10.09. 11:56
MZ-d típusa: Etz 250
Tartózkodási hely: Kecel city

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: sell »

Szia, ha ilyen öszvéres a motor, nem feltétlen baj, de a riga töltés,( ezek szerint tekercses töltése van?) lehet a leggyengébb láncszem. A tekercses töltés, ha a világítás az akkuról megy ( álló motornál is felkapcsolható) szinte biztos, hogy nem tud annyit tölteni, hogy elég legyen. Milyen feszültségszebályzód van?
Avatar
motrosmano
kis ETZ-s
kis ETZ-s
Hozzászólások: 270
Csatlakozott: 2009.05.20. 11:46
MZ-d típusa: MZ TS 125 és 250/1
Tartózkodási hely: Kunhegyes

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: motrosmano »

Szívesen!
Nem vagyok gépjármű villamossági szerelő, ezeket csak saját tapasztalatból írtam.
Eléggé átfabrikálták a motorod elektromos részét, én meg azt hittem, minden gyári rajta!
Lehet hülyeséget írok, a babettában biztos nem volt akksi, de emlékeim szerint a rigákban sem láttam, akkor itt csak akkor kellene, hogy szerepe legyen az akksinak, ha nem jár a motor ( pl műszaki vizsgán).
Úgy gondolom, hogy rugásra be kellene indulnia akksi nélkül is!
Az akkumulátort meg töltsd fel, aztán ha van multimétered (ehhez a piaci 1000 Ft-s is teljesen jó), akkor mérd meg hány Volt feszültsége van, elméletileg egy 6V-s akksin teljesen feltöltött állapotban kb. 7,2V-t kellene mérni, de ez nekem sohasem volt ennyi egy ólomsavas akksiba se. Olyan 6,7V-tól felfelé én jónak mondanám, feltéve ha tartja is. Nem árt több napon is megismételni a mérést, nem szabadna számottevő különbségeket mérni, ellenkező esetben érvényesíteni kell a garanciát, mert rossz az akkumulátor!
Aztán majd írj, mire jutottál!
Kóborló
biciklis
biciklis
Hozzászólások: 35
Csatlakozott: 2018.12.14. 18:40
MZ-d típusa: TS 125
Tartózkodási hely: Kecskemét

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: Kóborló »

Köszönöm Motrosmano! A sarukig rendben van, a többit holnap átnézem. Azért emlegettem a pokol kapuját, mert elég bonyolult a rendszer: át lett alakítva tirisztoros gyújtásra, a töltő dinamó riga, a gyújtása babetta, így vettem 3 éve. Egy kicsit öszvér, de eddig jól működött némi kompromisszummal.
Avatar
motrosmano
kis ETZ-s
kis ETZ-s
Hozzászólások: 270
Csatlakozott: 2009.05.20. 11:46
MZ-d típusa: MZ TS 125 és 250/1
Tartózkodási hely: Kunhegyes

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: motrosmano »

Kóborló írta: 2019.03.23. 18:25 Sziasztok! Mint szamár a hegyen, úgy állok a "pokol kapujában". Új akksit vettem a motorba (TS 125), indulásnál semmi gond, 70 km-es kör után félig lemerült, a kürt csak vinnyogott. Már itthon vettem észre, hogy a fényszóró kiégett vagy nem érintkezik. Lehet, rossz a kérdés, de ha kiég az égő attól még a dinamónak töltenie kellene? Másfelől, az akkut készen, felsavazva vettem, itt évente 1-2 darabot ha eladnak a 6 voltosból, lehet, tavalyi elfekvő készletből sózták rám, amilyen jóhiszemű, tudatlan és balga vagyok?
Helló!
Attól, hogy kiégett a fényszóróban az izzó töltenie kell! Valamiért nincs megfelelő töltése a motorodnak! Nem lett volna szabad az akksinak lemerülni, gondolom a gyári 6V rendszer van rajta?
Pár tipp: a sarukat tisztítsd meg, szükség esetén cseréld, lehetőleg az újat forrasztva tedd fel; a töltődinamónál nézd meg a szénkeféket, elég hosszúak-e, a rúgó rendben van-e, neki nyomja rendesen a forgórészhez.
Esetleg a vezetékeket nézd át, nincs-e valamelyik megtörve, kezd azzal dinamótól jön fel.
Nekem pl az is segített, hogy levettem az álló és a forgórészt is és jó alaposan átfújtam féktisztítóval, rengeteg kosz kijött! Picit jobb lett utána!
Kóborló
biciklis
biciklis
Hozzászólások: 35
Csatlakozott: 2018.12.14. 18:40
MZ-d típusa: TS 125
Tartózkodási hely: Kecskemét

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: Kóborló »

Sziasztok! Mint szamár a hegyen, úgy állok a "pokol kapujában". Új akksit vettem a motorba (TS 125), indulásnál semmi gond, 70 km-es kör után félig lemerült, a kürt csak vinnyogott. Már itthon vettem észre, hogy a fényszóró kiégett vagy nem érintkezik. Lehet, rossz a kérdés, de ha kiég az égő attól még a dinamónak töltenie kellene? Másfelől, az akkut készen, felsavazva vettem, itt évente 1-2 darabot ha eladnak a 6 voltosból, lehet, tavalyi elfekvő készletből sózták rám, amilyen jóhiszemű, tudatlan és balga vagyok?
Avatar
motrosmano
kis ETZ-s
kis ETZ-s
Hozzászólások: 270
Csatlakozott: 2009.05.20. 11:46
MZ-d típusa: MZ TS 125 és 250/1
Tartózkodási hely: Kunhegyes

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: motrosmano »

Zorka írta: 2019.03.17. 17:02
motrosmano írta: 2019.03.17. 08:05


Tehát akkor, ha ezt venném meg, akkor olyan kormánykapcsolót kellene vennem mellé ami tudja kapcsolni a világítást is, nem csak a tompított-távolsági között tud váltani. Jól gondolom?
Pontosan. Ez viszont relé nélkül kezeli a Vape-t.
Köszi!
Zorka

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: Zorka »

motrosmano írta: 2019.03.17. 08:05
Zorka írta: 2019.03.16. 21:15

Akkor kezdjük.
Az óramutatóval megegyező irányban:
Kormányzár parklámpával.
Kormányzár.
Lenyomva átvált.
Készenléti állapot.
Gyújtás.

A gyújtás állás kivételével, mindegyikben zár egy kétvezetékes áramkört. (Testeli a "szikrát")

Tehát akkor, ha ezt venném meg, akkor olyan kormánykapcsolót kellene vennem mellé ami tudja kapcsolni a világítást is, nem csak a tompított-távolsági között tud váltani. Jól gondolom?
Pontosan. Ez viszont relé nélkül kezeli a Vape-t.
Avatar
motrosmano
kis ETZ-s
kis ETZ-s
Hozzászólások: 270
Csatlakozott: 2009.05.20. 11:46
MZ-d típusa: MZ TS 125 és 250/1
Tartózkodási hely: Kunhegyes

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: motrosmano »

Zorka írta: 2019.03.16. 21:15
motrosmano írta: 2019.03.16. 20:45 Helló!

Leírná nekem valaki, hogy milyen állásai vannak ennek a fajta gyújtáskapcsolónak?2100000160754-640x480.jpg
Akkor kezdjük.
Az óramutatóval megegyező irányban:
Kormányzár parklámpával.
Kormányzár.
Lenyomva átvált.
Készenléti állapot.
Gyújtás.

A gyújtás állás kivételével, mindegyikben zár egy kétvezetékes áramkört. (Testeli a "szikrát")

Tehát akkor, ha ezt venném meg, akkor olyan kormánykapcsolót kellene vennem mellé ami tudja kapcsolni a világítást is, nem csak a tompított-távolsági között tud váltani. Jól gondolom?
Zorka

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: Zorka »

motrosmano írta: 2019.03.16. 20:45 Helló!

Leírná nekem valaki, hogy milyen állásai vannak ennek a fajta gyújtáskapcsolónak?2100000160754-640x480.jpg
Akkor kezdjük.
Az óramutatóval megegyező irányban:
Kormányzár parklámpával.
Kormányzár.
Lenyomva átvált.
Készenléti állapot.
Gyújtás.

A gyújtás állás kivételével, mindegyikben zár egy kétvezetékes áramkört. (Testeli a "szikrát")
Avatar
motrosmano
kis ETZ-s
kis ETZ-s
Hozzászólások: 270
Csatlakozott: 2009.05.20. 11:46
MZ-d típusa: MZ TS 125 és 250/1
Tartózkodási hely: Kunhegyes

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: motrosmano »

Helló!

Leírná nekem valaki, hogy milyen állásai vannak ennek a fajta gyújtáskapcsolónak?
2100000160754-640x480.jpg
Avatar
aronpfabian
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 1049
Csatlakozott: 2014.04.25. 11:53
MZ-d típusa: ETZ 250, TS 150
Tartózkodási hely: Budapest

Re: Elektronika topik - a pokol kapuja

Hozzászólás Szerző: aronpfabian »

Szőke Roland írta: 2019.03.04. 20:03 Sziasztok!

Az a kérdésem lenne, hogy a kettes kulcs állásban ég a hátsó világításom ez normális vagy valami test hibája van a gépnek? Mert az üzemeltetés szerint csak a hármas állástól kellene világítania. Előre is köszi.
Attól függ neked mi a kettes állás. Ha jól számolom (0-kikapcs, 1-csak gyújtás) akkor a helyzetjelző állás, tehát nem a hátsó lámpában van a hiba hanem az elsőben (ott is kéne világítson a fényszóróizzótól különálló 5W helyzetjelzőizzó)

Ha a "csak gyújtás" állásra gondolsz, akkor sem testhiba, hanem valaki átkötötte a helyzetjelző vezetékéről a kapcsolt pozitívra a hátsó izzót (pl. mert összekeverte a féklámpa csatlakozójával)
Válasz küldése

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: Bing [Bot] valamint 46 vendég