Elektronika topik - a pokol kapuja

Kérdések és megoldások MZ javításokkal kapcsolatban
Válasz küldése
flompi
babakocsis
babakocsis
Hozzászólások: 4
Csatlakozott: 2008.05.18. 13:01

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: flompi »

Köszönöm a válaszokat.
Az index relé utángyártott, a kapcsoló eredeti, a bekötést a hogyantovább-ban található rajz szerint végeztük el. Új kábelköteg van benne, új a festés is rajta. A vihar előttig tökéletesen működött. Még a testeléseket megnézem. Ezen kívül még a relé nincs ellenőrizve, mert végzi a dolgát, de egy kétkeréken guruló anomália vagyok így.
Older
rolleres
rolleres
Hozzászólások: 16
Csatlakozott: 2013.02.26. 14:51
MZ-d típusa: ETZ 250 ES 250/2
Tartózkodási hely: Kisapostag

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Older »

Köszönöm! :roll:
Avatar
zsakfos
A révész
A révész
Hozzászólások: 3375
Csatlakozott: 2007.09.01. 08:11
MZ-d típusa: Mz Ts 250/1
Tartózkodási hely: Siófok

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: zsakfos »

Older írta:Kedves Urak!

A segítségeteket szeretném kérni! Van egy gyári elektronikus gyújtásom, de hiányzik belőle a forgórész és a jeladó közötti távtartó! Ha esetleg valakinek van, és lenne oly kedves és készítene róla egy rajzot méretekkel megköszönném!
előre is köszönöm!
Széles utat.
Parancsolj

Kép
Ts 250/1 a fekete villám!Na jó a villám egy kicsit túlzás!De én igy is szeretem.
Older
rolleres
rolleres
Hozzászólások: 16
Csatlakozott: 2013.02.26. 14:51
MZ-d típusa: ETZ 250 ES 250/2
Tartózkodási hely: Kisapostag

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Older »

Kedves Urak!

A segítségeteket szeretném kérni! Van egy gyári elektronikus gyújtásom, de hiányzik belőle a forgórész és a jeladó közötti távtartó! Ha esetleg valakinek van, és lenne oly kedves és készítene róla egy rajzot méretekkel megköszönném!
előre is köszönöm!
Széles utat.
Avatar
kupi
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 807
Csatlakozott: 2008.01.26. 19:45
MZ-d típusa: MZ TS 125-ETZ 150e
Tartózkodási hely: Kápolnásnyék

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: kupi »

flompi írta:Tisztelt fórumozók!
Van egy felújított MZ TS250/1-em. Még bejáratós, és jönnek elő az apróbb hibák. Az ötleteteket szeretném kérni, mi lehet akkor a megoldás, ha az index relé rossz izzókat kapcsol, konkrátan az első hátsó helyzetjelzőket. Magát az indexlámpákat nem kapcsolja, de a kapcsolóval fel tudom kapcsolni. Elkezdtem kizárni a hibalehetőségeket: a bekötést ellenőriztem az jó, saruk nincsennek lecsúszva, másik gyújtáskapcsolót is próbáltam, kicseréltem a kapcsolót is és akkor is ugyan ez a hiba merült fel. A probléma azóta merült fel, mióta elkapta egy nagy vihar a motort. Válaszotokat előre is köszönöm.
Szerintem test hiba van ha nincs elkötve semmi és a vezetékek sincsenek kidörzsölődve (pl az ülés alatt vagy a sárvédőnél) akkor érdemes egy ideiglenes test kábellel végigpróbálni hátha az a baj.Ezek a gépek már jócskán elmúltak 20-30 évesek előfordulhat zavar az elektromos rendszerben és ez lehet test hiba is rozsda miatt,de a felújított motoroknál is lehet test hiba a festés is szigetel.A legjobb megoldás a teljes vezeték csere +testkábelekkel tudom nem olcsó de hosszútávon az a járható út.A lámpa test is beázhat ami zárlatot okoz vagy simán rozsdásodik de egyik se jó neki.
Sok türelem és megoldódik meglátod,próbáld valami szisztéma alapján keresni a hibát pl lekötöd a hátsó lámpát és akkor mi a helyzet...
De az elöttem szóló kollégának" is igaza lehet valami elkötés is lehet,át kell nézni.
MZ él és élni fog"Ha esetleg erre visz az utad és szeretnél pihenni vagy beszélgetni egyet esetleg szükség javítás kel bátran hívj 06309167166 Kápolnásnyék (Pettend) 7 út.
http://www.youtube.com/watch?v=gy-7gzR99vg
Avatar
zsakfos
A révész
A révész
Hozzászólások: 3375
Csatlakozott: 2007.09.01. 08:11
MZ-d típusa: Mz Ts 250/1
Tartózkodási hely: Siófok

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: zsakfos »

flompi írta:Tisztelt fórumozók!
Van egy felújított MZ TS250/1-em. Még bejáratós, és jönnek elő az apróbb hibák. Az ötleteteket szeretném kérni, mi lehet akkor a megoldás, ha az index relé rossz izzókat kapcsol, konkrátan az első hátsó helyzetjelzőket. Magát az indexlámpákat nem kapcsolja, de a kapcsolóval fel tudom kapcsolni. Elkezdtem kizárni a hibalehetőségeket: a bekötést ellenőriztem az jó, saruk nincsennek lecsúszva, másik gyújtáskapcsolót is próbáltam, kicseréltem a kapcsolót is és akkor is ugyan ez a hiba merült fel. A probléma azóta merült fel, mióta elkapta egy nagy vihar a motort. Válaszotokat előre is köszönöm.
Egyértelműen elkötés.
Tudom azt irod hogy a bekötés jó,de biztos hogy elkötés.
Ahhoz hogy segiteni lehessen,kellene még info.
Indexrelé gyári?
Indexkapcsoló gyári?
Az egész rendszer a gyári kapcsolási rajz szerint van,vagy esetleg van bármi változtatás rajt?
Ts 250/1 a fekete villám!Na jó a villám egy kicsit túlzás!De én igy is szeretem.
flompi
babakocsis
babakocsis
Hozzászólások: 4
Csatlakozott: 2008.05.18. 13:01

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: flompi »

Tisztelt fórumozók!
Van egy felújított MZ TS250/1-em. Még bejáratós, és jönnek elő az apróbb hibák. Az ötleteteket szeretném kérni, mi lehet akkor a megoldás, ha az index relé rossz izzókat kapcsol, konkrátan az első hátsó helyzetjelzőket. Magát az indexlámpákat nem kapcsolja, de a kapcsolóval fel tudom kapcsolni. Elkezdtem kizárni a hibalehetőségeket: a bekötést ellenőriztem az jó, saruk nincsennek lecsúszva, másik gyújtáskapcsolót is próbáltam, kicseréltem a kapcsolót is és akkor is ugyan ez a hiba merült fel. A probléma azóta merült fel, mióta elkapta egy nagy vihar a motort. Válaszotokat előre is köszönöm.
Patrik
nagy ETZ-s
nagy ETZ-s
Hozzászólások: 308
Csatlakozott: 2012.09.05. 19:24
MZ-d típusa: Mz Etz

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Patrik »

Sziasztok!
Nincs töltésem,de a generátor tölt ez biztos. A feszültségszabályzó volt eddig az amire gondoltam és még mindig ezt tartom a legvalószínűbbnek,de hiába állítgatom sehogy nem jó alapjáraton nincs töltés menet közben 3000 fordulat körül alig valami, pislákol a töltésvisszajelző.Ha egy kicsit állítok rajta alapjáraton még mindig nincs,de 4000-5000 között meg már 17-19V-tal tölt.
Vettem egy elektronikus wartburg feszültségszabályzót (olyat amit itt ajánlottatok sajnos a közeli bontókban nem kaptam) boltban, azzal egyáltalán nem volt töltés visszacserélték,de azzal se volt töltés.(után gyártott lapos fekete)
Lehet,hogy más a baj? Az egyenirányító csinálhat ilyet?
A válaszokat előre is köszönöm!
Avatar
zolee33
biciklis
biciklis
Hozzászólások: 35
Csatlakozott: 2013.05.12. 21:12
MZ-d típusa: Etz 150
Tartózkodási hely: cegléd

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: zolee33 »

allllli írta:
zolee33 írta:Kész!!!!!
Faxa lett a töltés.
fesszabályozó hibátlan volt,generátor is jó.
Vettem műszert,és az egyenirányító volt rossz.....


(viszont most raktam össze,és a felújitásért cserébe kaptam igazi csörgést!pffff.szerintem megy vissza a régi tűgörgő+csapszeg.)
Szia én is ugyanígy jártam, fúrattam, új dugó(magyar), gyűrű, régi csapszeg és tűgörgő => csörög a magasabb fordulatokon gázelvételnél és terheletlenül. Kicseréltem a csapszeget és tűgörgőt újakra, de így is csörög. Azt mondják a gyűrű is tud csörögni...

eddíg a csapágyak csörögtek,lógott a főtengely,dugo szép volt az maradt.
De ha lúd legyen kövér" akkor már kepott ujj gyűrűket,csapszeg tűgörgő.majd visszateszem a "régit".még az eredeti volt benne.
Most minden tartományban csörög,de a többi jó lett!+nem egy hátrány hogy végre van töltésem.alapjáraton 12.5,magasabb fordulaton 14.5-15,de akkor már eléggé pörgetem.
gyűrűket nemhiszem ,borzalmasan passzosak lettek.
igazábol nem baj,csak ha már ha új elvártam volna hogy pár napig csendes legyen
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára zolee33 2013.06.11. 07:31-kor.
Avatar
allllli
versenyző
versenyző
Hozzászólások: 501
Csatlakozott: 2012.11.07. 15:12
MZ-d típusa: Honda CB 400 N
Tartózkodási hely: Miskolc

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: allllli »

zolee33 írta:Kész!!!!!
Faxa lett a töltés.
fesszabályozó hibátlan volt,generátor is jó.
Vettem műszert,és az egyenirányító volt rossz.....


(viszont most raktam össze,és a felújitásért cserébe kaptam igazi csörgést!pffff.szerintem megy vissza a régi tűgörgő+csapszeg.)
Szia én is ugyanígy jártam, fúrattam, új dugó(magyar), gyűrű, régi csapszeg és tűgörgő => csörög a magasabb fordulatokon gázelvételnél és terheletlenül. Kicseréltem a csapszeget és tűgörgőt újakra, de így is csörög. Azt mondják a gyűrű is tud csörögni...
Avatar
zolee33
biciklis
biciklis
Hozzászólások: 35
Csatlakozott: 2013.05.12. 21:12
MZ-d típusa: Etz 150
Tartózkodási hely: cegléd

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: zolee33 »

Kész!!!!!
Faxa lett a töltés.
fesszabályozó hibátlan volt,generátor is jó.
Vettem műszert,és az egyenirányító volt rossz.....


(viszont most raktam össze,és a felújitásért cserébe kaptam igazi csörgést!pffff.szerintem megy vissza a régi tűgörgő+csapszeg.)
Avatar
kupi
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 807
Csatlakozott: 2008.01.26. 19:45
MZ-d típusa: MZ TS 125-ETZ 150e
Tartózkodási hely: Kápolnásnyék

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: kupi »

Hejja_Petya írta:
kupi írta:A kétütemű mind tudjuk minden második fordulaton dolgozok ég a négy meg minden negyedikbe csak

Ez így nem pontos.

A négyütemű dolgozik minden második fordulaton, a kétütemű pedig minden fordulaton.

Ütemnek számít a dugattyú lefelé történő mozgása is.


Bocs, nem akarok okoskodni, de ez megmaradt bennem.



"Szív, sűrít, gyújt, kipufog" a'la Sub Bass Monster - négyütemű motorokra értve
OK teljesen igazad van fél álomba hülyeségeket írtam akkor,ég is a képem rendesen remélem azért a szakmunkás bizimet nem veszik vissza egyiket sem(erősen szerelő végzettségű vagyok így dupla az égés).
Sajnos mindenki hibázhat én sem vagyok kivétel bocsánat még egyszer.
MZ él és élni fog"Ha esetleg erre visz az utad és szeretnél pihenni vagy beszélgetni egyet esetleg szükség javítás kel bátran hívj 06309167166 Kápolnásnyék (Pettend) 7 út.
http://www.youtube.com/watch?v=gy-7gzR99vg
Avatar
Hejja_Petya
Simsonos
Simsonos
Hozzászólások: 133
Csatlakozott: 2013.03.26. 08:53
MZ-d típusa: Mz Etz 250
Tartózkodási hely: Tokod

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Hejja_Petya »

kupi írta:A kétütemű mind tudjuk minden második fordulaton dolgozok ég a négy meg minden negyedikbe csak

Ez így nem pontos.

A négyütemű dolgozik minden második fordulaton, a kétütemű pedig minden fordulaton.

Ütemnek számít a dugattyú lefelé történő mozgása is.


Bocs, nem akarok okoskodni, de ez megmaradt bennem.



"Szív, sűrít, gyújt, kipufog" a'la Sub Bass Monster - négyütemű motorokra értve
Avatar
V.David
rolleres
rolleres
Hozzászólások: 11
Csatlakozott: 2013.06.03. 04:54
MZ-d típusa: etz 250
Tartózkodási hely: Mezőhegyes

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: V.David »

Köszi a tippet!

Raktam bele egy isolator 260-ast majd tesztelem. Remélem hogy csak a gyertya hőértéke volt a gond.
Avatar
allllli
versenyző
versenyző
Hozzászólások: 501
Csatlakozott: 2012.11.07. 15:12
MZ-d típusa: Honda CB 400 N
Tartózkodási hely: Miskolc

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: allllli »

Szia.
Lehet egyel magasabb hőértékűt beletenni, de nem biztos h az a baj. Lehet, amit beletettél, annak pl kisebb volt az elektródahézaga és amiatt indult el. Én is jártam így h azt hittem a gyertya volt a hibás, aztán kiderült h a gyújtótrafó a ludas. Általában a leállás, majd csak hűlés után indul megint, az ennek a jele.
Avatar
V.David
rolleres
rolleres
Hozzászólások: 11
Csatlakozott: 2013.06.03. 04:54
MZ-d típusa: etz 250
Tartózkodási hely: Mezőhegyes

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: V.David »

Üdv mindenkinek!
Nemrég vettem egy 250-es etz-t idáig mentem vele 500 km-et és gondoltam most "messzebb" megyek. Összesen 100km volt oda-vissza. Kb 50 km után elértem a célom, de akkor alacsony fordulaton leállt a motor. Utána elindult, kis idő után ment rendben. Később (40km) megint megállt de gyertya csere után ment gond nélkül. A kérdésem az lenne hogy nyáron milyen gyertya való bele? NGK B7HS volt benne (225-240). Gondolom alacsony volt a hőérték vagy lehet más probléma?
Köszönöm előre!
Avatar
sunbim
operatőr
operatőr
Hozzászólások: 3063
Csatlakozott: 2008.12.01. 23:25
MZ-d típusa: ETZ250e Deluxe
Tartózkodási hely: Dunavarsány

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: sunbim »

Hű, hát én már kíváncsi voltam mi lesz ennek a vége. De megoldódott. :wink:

Egyébként ha belevauzhatok, akkor én egy kb 5-8W-os, kb 68 vagy 74 ohmos ellenállással helyettesíteném a töltésvisszajelző 2Wos izzót. 12,0V-os hálózati feszültséggel számolva.
Tehát a LED+előtét ellenállás párhuzamosan ezzel az ellenállással. Így lesz megfelelő gerjesztőáram is és műszerfal dizájn is! :wink:
,,Az út a fontos, nem az út vége. Aki túl gyorsan utazik, az elszalaszthat mindent, amiért útra kelt."
Gyula-bá
versenyző
versenyző
Hozzászólások: 565
Csatlakozott: 2012.06.09. 12:50
MZ-d típusa: jawa634

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Gyula-bá »

zsakfos írta:Na itt van a kutya elásva.
A letöltött adatlap szerint az a dióda, a HB5d-436HOR-C nem 30 mA hanem 20 mA terhelhetőségű
Most már értem, igazad van, elnéztem (elírtam?) a dióda típust. :oops: Létezik 30-as is, a számítást arra csináltam. Megkeresem a megfelelő típust és kijavítom az oldalamat. Kösz az észrevételt.
Avatar
zsakfos
A révész
A révész
Hozzászólások: 3375
Csatlakozott: 2007.09.01. 08:11
MZ-d típusa: Mz Ts 250/1
Tartózkodási hely: Siófok

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: zsakfos »

Gyula-bá írta:

Amit írtam az oldalamon az valóban 430 ohm de az egy 30 mA-es diódára vonatkozik, ezt is írtam már.
Na itt van a kutya elásva.
A letöltött adatlap szerint az a dióda, a HB5d-436HOR-C nem 30 mA hanem 20 mA terhelhetőségű,már ha az IF 20mA a terhelhetőséget jelenti.
Ezt irom már mióta,hogy a te oldaladról vettem a vörös ledet példának és azt is irtam már hogy letöltöttem az adatlapot.Ha nem is értek a ledekhez,azért olvasni még tudok:D.Azon az adatlapon ez van a jobb felső sarokban: IF 20mA,ami gondolom az összes ott szereplő ledre érvényes.
Pont ez zavart meg,ezt is irtam már hogy én ezzel az értékkel számoltam mert ez van odairva a letöltött adatlapra.
Ts 250/1 a fekete villám!Na jó a villám egy kicsit túlzás!De én igy is szeretem.
Gyula-bá
versenyző
versenyző
Hozzászólások: 565
Csatlakozott: 2012.06.09. 12:50
MZ-d típusa: jawa634

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Gyula-bá »

zsakfos írta:Ha figyelmesen olvastad a hozzászólásaimat,láthattad hogy példaként vettem a vörös ledet és azt is irtam hogy letöltöttem az adatlapját.
Tehát akkor most én pontositanék.
A kiválasztott led 20mA az adatlap szerint és 2,1 V.
Ehhez irtál 430 ohm ellenállást.
[-X Nem, a 430 Ohmot nem én írtam, olvass vissza, én 680 vagy 750-röl beszéltem a 20 mA-es példában. :evil: ( ...06.06. 06:40 hsz.)
Amit írtam az oldalamon az valóban 430 ohm de az egy 30 mA-es diódára vonatkozik, ezt is írtam már.
Patrik
nagy ETZ-s
nagy ETZ-s
Hozzászólások: 308
Csatlakozott: 2012.09.05. 19:24
MZ-d típusa: Mz Etz

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Patrik »

Köszönöm a válaszokat a feszültségszabályzós kérdésekre.
Gyula-bá
versenyző
versenyző
Hozzászólások: 565
Csatlakozott: 2012.06.09. 12:50
MZ-d típusa: jawa634

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Gyula-bá »

Párhuzamosan az izzóval lehet csak mint már írtam nem látom értelmét.
Avatar
zsakfos
A révész
A révész
Hozzászólások: 3375
Csatlakozott: 2007.09.01. 08:11
MZ-d típusa: Mz Ts 250/1
Tartózkodási hely: Siófok

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: zsakfos »

Gyula-bá írta: Könnyen meglehet, hogy a LED (csak a LED), párhuzamosan az izzóval pedig nincs értelme, problémát okoz, nem gerjed fel a generátor. Ez az egyetlen pont az ETZ műszerfalon ahol a LED-et nem javasolom.
Most akkor lehet párhuzamosan rákötni a sima izzóra led visszajelzőt vagy sem?
Nehezen hámozom ki a válaszodból.Olyan egybe irtad az egészet:)
Csak kizárólag a műszerfal látványa miatt szeretnék ledet,semmi más oka nincs.
Pont a gerjesztés miatt nem akarom megszüntetni a sima izzót,az megmaradna csak rákötnék egy ledet párhuzamosan.
Ts 250/1 a fekete villám!Na jó a villám egy kicsit túlzás!De én igy is szeretem.
Avatar
zsakfos
A révész
A révész
Hozzászólások: 3375
Csatlakozott: 2007.09.01. 08:11
MZ-d típusa: Mz Ts 250/1
Tartózkodási hely: Siófok

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: zsakfos »

Gyula-bá írta: Nem egészen így van. - Téged más is megzavart. :D
Az oldalamon javasolt LED-ek nem 20 hanem 30 mA áramig terhelhetők, a számítás ennek megfelelő.
A másik "apróság", hogy a LED-eken eső feszültség attól függ (első sorban), hogy milyen színű a LED (pl. a fehér több mint 3 V) , ezért van az, hogy a táblázatban a különböző színek mellett különböző előtét ellenállások vannak.
Lévén, hogy műszerfalról szól az oldal ( http://jawa.5mp.eu/web.php?a=jawa&o=QZp_fdLwSx) a táblázatban a szín, a névleges feszültség, az előtét ellenállás (kapható értékre kerekítve) a típus és a LOMEX (üzlet) kód van megadva, az egy LED-egy ellenállás párosítás esetére.
Nem zavart meg más.
Ha figyelmesen olvastad a hozzászólásaimat,láthattad hogy példaként vettem a vörös ledet és azt is irtam hogy letöltöttem az adatlapját.
Tehát akkor most én pontositanék.
A kiválasztott led 20mA az adatlap szerint és 2,1 V.
Ehhez irtál 430 ohm ellenállást.
Szóval utánanéztem èn rendesen az adatlapon,pont ezért bizonytalanodtam el.
Ezekhez az értékekhez az 1 led esetében nem 430 ohm jön ki és most te mégis azt irod hogy 1 led 1 ellenállás párositás esetére van a számolás?

Na most akkor már végképp nem értem.
3 led esetén jön ki 15V feszültséggel és a led adatlapján található értékekkel számolva 435 ohm-ra.
Erre most meg irod hogy 1 leddel számoltál? #-o
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára zsakfos 2013.06.06. 17:11-kor.
Ts 250/1 a fekete villám!Na jó a villám egy kicsit túlzás!De én igy is szeretem.
Avatar
Alfa
Keljfeljancsi
Keljfeljancsi
Hozzászólások: 1664
Csatlakozott: 2008.11.30. 02:47
MZ-d típusa: ETZ 250
Tartózkodási hely: Gyömrő
Kapcsolat:

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Alfa »

Nekem már ledes vagy fél éve. Semmi baja, pontosan ugyanúgy működik mint az izzó. Töltés pont ugyanannyi mint izzóval, pont ugyanakkora fordulattól.

Persze Bambi féle 2 sarus fesszabom van, de amúgy nincs sok változtatás.
Gyula-bá
versenyző
versenyző
Hozzászólások: 565
Csatlakozott: 2012.06.09. 12:50
MZ-d típusa: jawa634

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Gyula-bá »

zsakfos írta:Na akkor már tenném is fel a következő kérdést.
Ha a mostani töltésjelző izzómat meghagyva párhuzamosan rákötök egy ledet,az úgy mehet?Nem okoz problémát?
Könnyen meglehet, hogy a LED (csak a LED), párhuzamosan az izzóval pedig nincs értelme, problémát okoz, nem gerjed fel a generátor. Ez az egyetlen pont az ETZ műszerfalon ahol a LED-et nem javasolom.
Gyula-bá
versenyző
versenyző
Hozzászólások: 565
Csatlakozott: 2012.06.09. 12:50
MZ-d típusa: jawa634

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Gyula-bá »

zsakfos írta:A te oldaladon levő számitásra már rájöttem végre. \:D/
3 leddel számolva jön ki a 430 ohm,a 15V,a 20mA és a 2,1V adatokkal. :D
Na engem ez zavart meg kicsit hogy miért annyi az annyi mert én 1 leddel gondolkodtam.
Végig kellett volna olvasnom rendesen a leirásod :oops:
Nem egészen így van. - Téged más is megzavart. :D
Az oldalamon javasolt LED-ek nem 20 hanem 30 mA áramig terhelhetők, a számítás ennek megfelelő.
A másik "apróság", hogy a LED-eken eső feszültség attól függ (első sorban), hogy milyen színű a LED (pl. a fehér több mint 3 V) , ezért van az, hogy a táblázatban a különböző színek mellett különböző előtét ellenállások vannak.
Lévén, hogy műszerfalról szól az oldal ( http://jawa.5mp.eu/web.php?a=jawa&o=QZp_fdLwSx) a táblázatban a szín, a névleges feszültség, az előtét ellenállás (kapható értékre kerekítve) a típus és a LOMEX (üzlet) kód van megadva, az egy LED-egy ellenállás párosítás esetére.
Avatar
gesszti
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 1130
Csatlakozott: 2012.04.02. 08:45
MZ-d típusa: MZ TS 250 standard
Tartózkodási hely: Keszthely

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: gesszti »

zsakfos írta: nem javitottál ki ezért helyesled a 12V-os értéket.
Az alap kérdésed a kiszámítás módja volt. Erre válaszoltam.
Avatar
hell
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 2153
Csatlakozott: 2008.06.28. 19:24
MZ-d típusa: ETZ 250 De Luxe
Tartózkodási hely: Nagymágocs

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: hell »

Marha jól jártál vele 1200-t. Nekem 3000 volt a 2 darab. Bár van egy vadi új is(utángyártott) az is 3000 volt. A lényeg amióta bent van teszi a dolgát gond nélkül. :D
Avatar
zsakfos
A révész
A révész
Hozzászólások: 3375
Csatlakozott: 2007.09.01. 08:11
MZ-d típusa: Mz Ts 250/1
Tartózkodási hely: Siófok

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: zsakfos »

Patrik írta:Sziasztok!
Elektronikus feszültségszabályzót szeretnék tenni az etz-m be.
Amit hozzá árulnak azt meg szabad venni? jól működnek? Ebből a magyar gyártmányra gondoltam mert több mint egy ezressel drágább mint a többi.(hátha jobb is).
Vagy esetleg 2T Wartburg fesszabra is gondoltam azok megbízhatóbbak,olcsóbbnak olcsóbb, majdnem a fele,de ez a típus vagy a minőség miatt van így?
Köszi a válaszokat előre is.
Nyugodt szivvel merem ajánlani ezt a fajta Wartburg fesszabot:
http://mlt.boltaneten.hu/kinalat/10_war ... yzo_gyari/

Bekötése egyszerű,jól működik,kis helyet foglal és nem utolsósorban bontóban 4-600 ft-ért belehet szerezni.
Amikor én bontóban voltam ilyenért,akkor egyből 2-öt vettem 1200 ft-ért hogy legyen egy tartalék is nálam.
Ez volt kb 2 éve,de a tartalék még mindig tartalék :D
Vagy még ajánlható szintén autó fesszab:Skodáé.
Olyat is használnak itt,pld Gabsic
Ts 250/1 a fekete villám!Na jó a villám egy kicsit túlzás!De én igy is szeretem.
Avatar
Target
Simsonos
Simsonos
Hozzászólások: 99
Csatlakozott: 2013.05.01. 17:11
MZ-d típusa: ETZ 150
Tartózkodási hely: Tata

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Target »

Nekem is Elektronikus fesszabályzó van a 150-es ETZ-ben (magyar).
Volna egy olyan kérdésem, hogy 125-ös TS-t be lehet indítani fesszabályzó nélkül?
Mechanikus van benne, de nem teljesen jó.
Patrik
nagy ETZ-s
nagy ETZ-s
Hozzászólások: 308
Csatlakozott: 2012.09.05. 19:24
MZ-d típusa: Mz Etz

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Patrik »

Sziasztok!
Elektronikus feszültségszabályzót szeretnék tenni az etz-m be.
Amit hozzá árulnak azt meg szabad venni? jól működnek? Ebből a magyar gyártmányra gondoltam mert több mint egy ezressel drágább mint a többi.(hátha jobb is).
Vagy esetleg 2T Wartburg fesszabra is gondoltam azok megbízhatóbbak,olcsóbbnak olcsóbb, majdnem a fele,de ez a típus vagy a minőség miatt van így?
Köszi a válaszokat előre is.
Avatar
zsakfos
A révész
A révész
Hozzászólások: 3375
Csatlakozott: 2007.09.01. 08:11
MZ-d típusa: Mz Ts 250/1
Tartózkodási hely: Siófok

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: zsakfos »

Na akkor már tenném is fel a következő kérdést.
Ha a mostani töltésjelző izzómat meghagyva párhuzamosan rákötök egy ledet,az úgy mehet?Nem okoz problémát?
Ts 250/1 a fekete villám!Na jó a villám egy kicsit túlzás!De én igy is szeretem.
Avatar
zsakfos
A révész
A révész
Hozzászólások: 3375
Csatlakozott: 2007.09.01. 08:11
MZ-d típusa: Mz Ts 250/1
Tartózkodási hely: Siófok

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: zsakfos »

Gyula bá!
Köszönöm a részletes választ.
Azért kérdezgettem az 1 ledre eső ellenállás kiszámitását,mert nem világitást szeretnék hanem visszajelzőt.
Szóval akkor ha jól értelmeztem a dolgokat:
-inkább számoljunk nagyobb feszültséggel,mint ami ténylegesen lehet,esetünkben inkább 15 V.mint a 14,4 V,így jobban kibirja a ledünk,cserébe elhanyagolhatóan kisebb lesz a fényereje.Ugyanez lesz a végeredmény ha kevesebb áramerősségre számoljuk ki.Ergo ha 14,4V-al és a led adatlapján megadott áramerősséggel kiszámoljuk az előtét ellenállást,inkább tegyünk be valamivel nagyobb ohm értékűt a ledünk biztonsága érdekében,vagy számoljunk nagyobb feszültséggel vagy kisebb áramerősséggel.Jól értelmezem?



A te oldaladon levő számitásra már rájöttem végre. \:D/
3 leddel számolva jön ki a 430 ohm,a 15V,a 20mA és a 2,1V adatokkal. :D
Na engem ez zavart meg kicsit hogy miért annyi az annyi mert én 1 leddel gondolkodtam.
Végig kellett volna olvasnom rendesen a leirásod :oops:

Köszönöm a segitséget,így már könnyebb lesz a dolog.
Ts 250/1 a fekete villám!Na jó a villám egy kicsit túlzás!De én igy is szeretem.
Avatar
zsakfos
A révész
A révész
Hozzászólások: 3375
Csatlakozott: 2007.09.01. 08:11
MZ-d típusa: Mz Ts 250/1
Tartózkodási hely: Siófok

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: zsakfos »

gesszti írta:
...Te írtál 12V-ot. :oops:

Igazad van én irtam először,de mint látszott is a kérdéseimből tudatlanként próbáltam rájönni hogy mi is a kiindulási számitási alap.Gondoltam a 12V.Erre válaszoltál szintén 12V számitási példával.Jóhiszeműen jogosan gondolhattam hogy akkor te a 12V-ot tartod jó számitási alapnak.Miért nem javitottál ki ha te tudod a helyes értéket?Mivel feltételeztem rólad hogy te tudod a helyes választ,gondoltam mivel nem javitottál ki ezért helyesled a 12V-os értéket. Na ez is egy jó kis kacifántos irás részemről :D
Mindegy.A lényeg hogy én rosszul értelmeztem a válaszod.
A hozzászólást 1 alkalommal szerkesztették, utoljára zsakfos 2013.06.06. 14:09-kor.
Ts 250/1 a fekete villám!Na jó a villám egy kicsit túlzás!De én igy is szeretem.
Dee Dee
rolleres
rolleres
Hozzászólások: 14
Csatlakozott: 2010.10.11. 13:16
MZ-d típusa: TS 125

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Dee Dee »

Köszönöm a segítséget. Végül a Banner lett 6200ért, mert azt azonnal át tudtam venni, a többire várni kellett volna.
gesszti írta: Nincs jelentősége. Ezeket a 6 V-os akksikat gondozni kell. Rendszeres ellenőrzést igényelnek. Egyrészt az elektrolit szintet kell figyelni, másrészt a töltöttséget. Meghálálják a rendszeres törődést.
Gyula-bá
versenyző
versenyző
Hozzászólások: 565
Csatlakozott: 2012.06.09. 12:50
MZ-d típusa: jawa634

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Gyula-bá »

zsakfos írta:Most akkor 12 vagy 15 V a számitási alap?
Tulajdon képen egyik se hanem 14,4 V de lásd lent.
Avatar
gesszti
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 1130
Csatlakozott: 2012.04.02. 08:45
MZ-d típusa: MZ TS 250 standard
Tartózkodási hely: Keszthely

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: gesszti »

zsakfos írta:Na pont ezzel kavarjátok meg az egyszerű halandó embert mint amilyen én is vagyok. :D

Most akkor 12 vagy 15 V a számitási alap? :-k

Te 12 V-ot irsz,Gyula bá meg 15-öt.

Amúgy igen,ha 12V-ról számitunk,úgy már kijön a dolog,bár úgysem pontosan.
430 helyett 495 jön ki.

Akkor felteszem az egyszerű kérdésemet újra.


12V-s Mz motorkerékpár 1db led beépitése esetén a számításba mennyi rendszerfeszültséget vegyünk alapul?
12 vagy 14 vagy 15 V-ot?
...Te írtál 12V-ot. :oops:
Gyula-bá
versenyző
versenyző
Hozzászólások: 565
Csatlakozott: 2012.06.09. 12:50
MZ-d típusa: jawa634

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Gyula-bá »

"... 12V rendszerfesz, a leden esik 2,1 V, akkor a képletbe a 9,9V-ot helyettesíted. 23mA jön ki." - Nem egészen így gondoltam. (a példaként vett LED csak 20 mA-es, tehát el fog füstőlni)
Az egyszerűség kedvéért maradjunk az 1 LED, 1 ellenállás megoldásnál.
- a 12 V-os rendszerek valódi feszültsége 14,4 V (töltő feszültség), tehát 12-vel nem számolhatsz
- vagyis: 14,4 V-2,1 V=12,3 V - ez az ellenállásra eső feszültség
- a LED-et kockázatos a megengedett maximális 20 mA-rel táplálni, a választott áram 18 mA lesz (kb -10%)
- I=U/R -böl: R=U/I , a mi esetünkben: R=12,3 V/0,018A=683,3 Ohm
- és itt következnek a bajok, ui. ilyen értékű ellenállást nem gyárt az ipar, csak 680 és 750 Ohmosat. Két választás marad: vagy "bevállaljuk" a 680-ast, ebben az esetben I=U/R=12,3/680=0,01808A=18,08 mA (vállalható) vagy a biztonságra törekedve a 750-est választjuk, ekkor I=12,3/750=16,4mA áramot kapunk (a LED fénye nem lesz láthatóan kevesebb mint az előző esetben)
A fenti döntést a "tervezőnek" kell meghoznia.
Viszont, a számítási példa kedvéért egy nagyon gazdaságtalan megoldást választottunk ( névlegesen 12V; 1 LED; 1 ellenállás)
Az elfűtött teljesítmény (és az ellenállások száma) úgy csökkenthető, hogy 2-4 db LED-et sorba kötünk egy ellenállással.
Ebben az esetben (4 db LED) így alakul a számítás:
- 4*2,1V=8,4V - a négy LED-re eső feszültség
- 14,4V-8,4V=6V - az ellenállásra jutó feszültség
- R=U/I=6/0,018=333,3 Ohm
- az ipar 330 és 360 Ohmot gyárt tehát választani kell ....lásd fent.
Egy másik biztonsági számítás: a valós 14,4 V helyett nagyobb, pl. 15 V-al számolunk.
A belinkelt számító program azért ad más végeredményt mert hibás, a fenti példára ugyan kiadja a 333,3 eredményt de a nagyobb értéknek hibásan 390 Ohmot ad meg, pedig a következő standard érték 360 Ohm.
gabsic
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 1481
Csatlakozott: 2008.03.19. 15:00
MZ-d típusa: MZ ETZ 251, Jawa 250
Tartózkodási hely: Pápa-Tapolcafő
Kapcsolat:

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: gabsic »

zsakfos írta:Na pont ezzel kavarjátok meg az egyszerű halandó embert mint amilyen én is vagyok. :D

Most akkor 12 vagy 15 V a számitási alap? :-k

Te 12 V-ot irsz,Gyula bá meg 15-öt.

Amúgy igen,ha 12V-ról számitunk,úgy már kijön a dolog,bár úgysem pontosan.
430 helyett 495 jön ki.

Akkor felteszem az egyszerű kérdésemet újra.


12V-s Mz motorkerékpár 1db led beépitése esetén a számításba mennyi rendszerfeszültséget vegyünk alapul?
12 vagy 14 vagy 15 V-ot?
SZVSZ: Mivel a LED-ek a túlfeszültségre nagyon kényesek (akár feszültéstüskék szintjén is), ezért az ellenállást az előforduló legnagyobb feszültésghez kellene méretezni, emiattszámolnék 14.5-15 körüli értékkel. (elektronikus feszszabályzó 14.4V-ra dolgozik)
-=[Gabsic Motoros Blogja]=-

Eddigi túráim:
2009: Gabsic Kicsi túrája;
2010: Bakony-túra, Tátra-túra, Örség-túra,
2011: Gyurma-túra, Bakony-túra, Mecsek-túra, Zala túra
2012: Somogy-túra, Mecsek-túra, Őrség-túra
2013: Bakony-túra, Plitvice-i gurulás
2014: Vértes-Gerecse
Avatar
zsakfos
A révész
A révész
Hozzászólások: 3375
Csatlakozott: 2007.09.01. 08:11
MZ-d típusa: Mz Ts 250/1
Tartózkodási hely: Siófok

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: zsakfos »

Na pont ezzel kavarjátok meg az egyszerű halandó embert mint amilyen én is vagyok. :D

Most akkor 12 vagy 15 V a számitási alap? :-k

Te 12 V-ot irsz,Gyula bá meg 15-öt.

Amúgy igen,ha 12V-ról számitunk,úgy már kijön a dolog,bár úgysem pontosan.
430 helyett 495 jön ki.

Akkor felteszem az egyszerű kérdésemet újra.


12V-s Mz motorkerékpár 1db led beépitése esetén a számításba mennyi rendszerfeszültséget vegyünk alapul?
12 vagy 14 vagy 15 V-ot?
Ts 250/1 a fekete villám!Na jó a villám egy kicsit túlzás!De én igy is szeretem.
Avatar
gesszti
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 1130
Csatlakozott: 2012.04.02. 08:45
MZ-d típusa: MZ TS 250 standard
Tartózkodási hely: Keszthely

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: gesszti »

zsakfos írta: Szóval az Ohm törvényt figyelembe véve akkor hogy jön ki ez?
HB5d-436HOR-C led adatai ha jól értelmezem a letöltött adatlapot:
led fesz 2,1
áram 20mA
ellenállas 12V-hoz 430

13/430=0.03 30mA a 20 helyett.

Ez zavart meg engem aki NEM szakértő ebben,ergo tényleg csak jó lenne tudni hogyan érdemes belőni ezt az ellenállás dolgot ha ledet szeretnék bekötni.
Sorba kapcsolt fogyasztóknál az egyes fogyasztókon átfolyó áramerősség megegyezik. Ezt tudod átültetni az ohm törvénybe. Adott a rendszerfeszültséged, ebből kivonod a leden eső feszültséget, a maradék feszültséget beírod az ohm törvénybe. Az áramerősség meg a lednél megadott áramerősség. innen már kijön az ellenállás értéke.

12V rendszerfesz, a leden esik 2,1 V, akkor a képletbe a 9,9V-ot helyettesíted. 23mA jön ki.
Avatar
zsakfos
A révész
A révész
Hozzászólások: 3375
Csatlakozott: 2007.09.01. 08:11
MZ-d típusa: Mz Ts 250/1
Tartózkodási hely: Siófok

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: zsakfos »

Gyula-bá írta:
gesszti írta:Adott ugyebár a 14 V körüli feszültség a generátor által.
... Leden eső feszültség 3,2 V
A 14 (a biztonság kedvéért 15-re kerekítve) ből 3,2 =11,8 V. A többi Ohm törvénye alapján (I=U/R).
Közben irtam a hsz-t gesssztinek :D

Szóval az Ohm törvényt figyelembe véve akkor hogy jön ki ez?
HB5d-436HOR-C led adatai ha jól értelmezem a letöltött adatlapot:
led fesz 2,1
áram 20mA
ellenállas 12V-hoz 430

13/430=0.03 30mA a 20 helyett.

Ez zavart meg engem aki NEM szakértő ebben,ergo tényleg csak jó lenne tudni hogyan érdemes belőni ezt az ellenállás dolgot ha ledet szeretnék bekötni.
Nem vitatkozás részemről hisz nem értek annyira hozzá,csak tisztán szeretnék látni ezügyben.
Ts 250/1 a fekete villám!Na jó a villám egy kicsit túlzás!De én igy is szeretem.
Avatar
zsakfos
A révész
A révész
Hozzászólások: 3375
Csatlakozott: 2007.09.01. 08:11
MZ-d típusa: Mz Ts 250/1
Tartózkodási hely: Siófok

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: zsakfos »

Na igen ilyen progikat én is találtam a neten és pont az zavart meg hogy Gyula bá oldalán a ledes műszerfalnál megadott ledek adatait beirva ilyen progikba nem azokat az értékeket kapom amit ő leirt.
Márpedig gondolom ő már csak tudja mit miért.
Vagy pusztán csak annyi van a dologban hogy azért van kisebb ellenállás választva hogy egy esetleges kissé lemerült akksinál is világitson?

Remélem Gyula bá majd megmondja a tutit :D
Ts 250/1 a fekete villám!Na jó a villám egy kicsit túlzás!De én igy is szeretem.
Gyula-bá
versenyző
versenyző
Hozzászólások: 565
Csatlakozott: 2012.06.09. 12:50
MZ-d típusa: jawa634

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Gyula-bá »

gesszti írta:Adott ugyebár a 14 V körüli feszültség a generátor által.
... Leden eső feszültség 3,2 V
A 14 (a biztonság kedvéért 15-re kerekítve) ből 3,2 =11,8 V. A többi Ohm törvénye alapján (I=U/R).
Avatar
gesszti
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 1130
Csatlakozott: 2012.04.02. 08:45
MZ-d típusa: MZ TS 250 standard
Tartózkodási hely: Keszthely

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: gesszti »

zsakfos írta:Üdv.

Ledeknél az előtét ellenállást hogyan kell kiszámolni?

Adott ugyebár a 14 V körüli feszültség a generátor által.
Adott a megvásárolt led adatai.
Mondjuk ilyenek:
Leden átfolyó áram 70mA
Leden eső feszültség 3,2 V

Ezekből hogyan kell kiszámolni az előtét ellenállást?
Pl:

http://www.hobbielektronika.hu/segedpro ... otet_soros
Avatar
zsakfos
A révész
A révész
Hozzászólások: 3375
Csatlakozott: 2007.09.01. 08:11
MZ-d típusa: Mz Ts 250/1
Tartózkodási hely: Siófok

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: zsakfos »

Üdv.

Ledeknél az előtét ellenállást hogyan kell kiszámolni?

Adott ugyebár a 14 V körüli feszültség a generátor által.
Adott a megvásárolt led adatai.
Mondjuk ilyenek:
Leden átfolyó áram 70mA
Leden eső feszültség 3,2 V

Ezekből hogyan kell kiszámolni az előtét ellenállást?
Ts 250/1 a fekete villám!Na jó a villám egy kicsit túlzás!De én igy is szeretem.
Gyula-bá
versenyző
versenyző
Hozzászólások: 565
Csatlakozott: 2012.06.09. 12:50
MZ-d típusa: jawa634

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Gyula-bá »

gesszti írta:Ezt az oda-vissza mozgatást te keverted bele.
- nem biztos, tegnap kaptam egy videót amin jól látható, hogy ezt a hibát követi el a videó készítője. Ha ez nincs lehet, hogy eszembe sem jut.
Avatar
gesszti
bajnok
bajnok
Hozzászólások: 1130
Csatlakozott: 2012.04.02. 08:45
MZ-d típusa: MZ TS 250 standard
Tartózkodási hely: Keszthely

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: gesszti »

Gyula-bá írta:"oda- vissza módszer"
Ezt az oda-vissza mozgatást te keverted bele. Amúgy meg tök mindegy, amíg a jeladót szabad kézzel, vagy épp csavarhúzóval mozgatjuk, löködjük. Úgyse lehet elég finoman mozdítani a pontos beállításhoz, ráadásul rögzítéskor még el is mozdul.
Gyula-bá
versenyző
versenyző
Hozzászólások: 565
Csatlakozott: 2012.06.09. 12:50
MZ-d típusa: jawa634

Re: Elektronika

Hozzászólás Szerző: Gyula-bá »

gesszti írta:Szerinem ez se pontatlanabb, mint hogy a led kialvását/meggyúlását kell keresni. A te gyújtásodnál is ugyanez a művelet.
- látszólag igazad van, egy mágneses (Hall) jeladó esetében nem mindegy, hogy milyen a változás "iránya", hiszterézise van, tehát az "oda- vissza módszer" nem a legjobb. Lehet, hogy nincs eléggé hangsúlyozva az útmutatóban, de így van, a tengelyt csak forgás irányba szabad forgatni. Az Mz rendszernél (nálam) még pluszként jelentkezik a bipoáris jeladó.
Válasz küldése

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 43 vendég